Η Ανωτάτη Σχολή Παραστατικών Τεχνών στις συμπληγάδες πολλών αφεντάδων

Η Ανωτάτη Σχολή Παραστατικών Τεχνών στις συμπληγάδες πολλών αφεντάδων

2' 24" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Προ ημερών, ο Οδυσσέας Ζώρας και η Ελένη Δουνδουλάκη (γενικοί γραμματείς στα υπουργεία Παιδείας και Πολιτισμού, αντιστοίχως) υποδέχθηκαν τους επικεφαλής των τμημάτων τεχνών της χώρας. Συνολικά 19 άτομα. Hταν μια συνάντηση που δεν έβγαλε ειδήσεις. Βεβαίως, οι αναγνώστες –και κυρίως κάποιοι καλλιτέχνες, πανεπιστημιακοί και οι ιδιοκτήτες δραματικών σχολών– ίσως θεωρήσουν είδηση πως το νομοσχέδιο για τη θεσμοθέτηση της Ανωτάτης Σχολής Παραστατικών Τεχνών πάει για τον Οκτώβριο. Είχε αρχικά εννοηθεί ότι το ν/σ θα είναι έτοιμο τέλη Ιουλίου, αλλά μάλλον το θέμα είναι δύσκολο για να βγει λευκός καπνός. Εως τώρα, άλλωστε, οδεύουμε στα τυφλά. Το χρόνιο αίτημα για αναβάθμιση της καλλιτεχνικής παιδείας στην Ελλάδα πυροδοτήθηκε από τα τέλη του 2022, μετά τις αντιδράσεις των καλλιτεχνών στο προεδρικό διάταγμα 85/2022 με το οποίο επικαιροποιήθηκε το μισθολόγιο/κλαδολόγιο του Δημοσίου. Στις αρχές του 2023 είχαν συσταθεί τρεις ομάδες εργασίας των υπουργείων Παιδείας και Πολιτισμού, οι οποίες στα μέσα της ίδιας χρονιάς κατέθεσαν πολυσέλιδο πόρισμα. Μετά τις εκλογές του Ιουλίου, οι νέες ηγεσίες των δύο συναρμόδιων υπουργείων χαρακτήρισαν το πόρισμα ως «προμελέτη». Τέλος Φεβρουαρίου του 2024 ήταν να είναι έτοιμες οι δύο μελέτες σκοπιμότητας και βιωσιμότητας για την Ανωτάτη Σχολή Παραστατικών Τεχνών (ΑΣΠΤ). Τώρα η δουλειά πάει για Οκτώβριο. Ναι, ορθώς το σκεφτήκατε – όποιος δεν θέλει να ζυμώσει, κάθεται και φτιάχνει πορίσματα! Γιατί όμως να μη θέλουν να ζυμώσουν οι εμπλεκόμενοι; Φήμες λένε πως σχεδιάζεται η ΑΣΠΤ να έχει ως μαγιά τις δύο κρατικές σχολές, του Εθνικού Θεάτρου στην Αθήνα και του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος στη Θεσσαλονίκη. (Μην μπλεχτούμε στη δομή, θα βρεθεί το σχήμα για τις δύο έδρες της ΑΣΠΤ.) Ομως, οι νυν ηγεσίες των κρατικών θεάτρων δεν βλέπουν με καλό μάτι να χάσουν την πρωτοκαθεδρία στην εκπαίδευση των νέων ηθοποιών (και σκηνοθετών). Είναι θέμα κύρους, διαχείρισης προσώπων, ενώ μην αγνοούμε την απώλεια των κρατικών και ευρωπαϊκών κονδυλίων, τα οποία θα περάσουν σε άλλο διαχειριστή. Αλλά και οι πανεπιστημιακοί των τμημάτων τεχνών ανησυχούν… Λένε πως άγχονται μήπως η ΑΣΠΤ δεν στελεχωθεί με το απαραίτητο ακαδημαϊκό προσωπικό – αίτημά τους είναι το 50% των καθηγητών να έχει διδακτορικό. Επίσης, σκέφτονται πως υπάρχει κίνδυνος να μειωθεί το μερίδιό τους από την κρατική και ευρωπαϊκή χρηματοδότηση – δεν αναλογίζονται βέβαια εάν είναι απαραίτητα όλα τα τμήματα τεχνών, ούτε ποιο είναι το επίπεδο των φοιτητών τους και γιατί έχουν ετησίως κενές θέσεις εισακτέων. Την ίδια στιγμή, στην Ελλάδα λειτουργούν 24 ιδιωτικές σχολές, που εξυπηρετούνται εάν ναυαγήσει το σχέδιο μιας πανεπιστημιακής σχολής παραστατικών τεχνών, καθώς σε αντίθετη περίπτωση τα πτυχία τους θα καταλήξουν δευτέρας διαλογής.

Γιατί λοιπόν να μη μείνουν τα πράγματα ως έχουν;

Βέβαια, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης έχει δηλώσει ότι η ίδρυση και η λειτουργία της ΑΣΠΤ σχεδιάζονται με ορίζοντα το 2025, οπότε υπάρχει δεδηλωμένη πολιτική δέσμευση. Ωστόσο, να θυμίσουμε το κακό προηγούμενο του 2007. Τότε, το αντίστοιχο σχέδιο ναυάγησε με ευθύνη όλων των εμπλεκομένων. Σήμερα, τα συμφέροντα είναι ίδια, το ζητούμενο είναι το υπουργικό δίδυμο του Κυριάκου Πιερρακάκη και της Λίνας Μενδώνη να τα ισορροπήσει.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT