Μανώλης Παπαδάκης (1959-2024): Ο πρωτοπόρος σκηνοθέτης του ερευνητικού τηλεοπτικού ρεπορτάζ

Μανώλης Παπαδάκης (1959-2024): Ο πρωτοπόρος σκηνοθέτης του ερευνητικού τηλεοπτικού ρεπορτάζ

2' 18" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ενας εξαιρετικός μάστορας της εικόνας, ο Μανώλης Παπαδάκης, δημιουργός ντοκιμαντέρ και τηλεοπτικών εκπομπών, έφυγε χθες από τη ζωή σε ηλικία 65 ετών. Γεννημένος στα Χανιά, με σπουδές στην κινηματογραφική σχολή Σταυράκου, ήταν από τους πρώτους εικονολήπτες του τηλεοπτικού γραφείου Reuters στην Αθήνα, το 1989, και αργότερα των πρώτων χρόνων της ιδιωτικής τηλεόρασης, στους τηλεοπτικούς σταθμούς Mega και ΑΝΤ1. Ο Μανώλης Παπαδάκης είχε υπογράψει μεγάλα και σημαντικά ρεπορτάζ, δύσκολες πολεμικές αποστολές και εμβληματικές εκπομπές της ελληνικής τηλεόρασης. Ηταν επίσης ο σκηνοθέτης της πρώτης εκπομπής έρευνας στην ελληνική ιδιωτική τηλεόραση, «Μαύρο Κουτί», των Αλέξη Παπαχελά, Παύλου Τσίμα και Τάσου Τέλλογλου, και κατόπιν των εκπομπών «Φάκελοι», «Ερευνα» στο Mega και «Ιστορίες» στον ΣΚΑΪ.

Τα ντοκιμαντέρ «Ικαρία – Ταξίδι στην ουτοπία» και «Η φράση που δεν τελείωσε» ήταν οι τελευταίες του κινηματογραφικές δουλειές. Σχετικά με τη «Φράση που δεν τελείωσε», η ταινία αποτυπώνει τις διαδηλώσεις τον Μάιο και τον Ιούνιο του 2011 στην πλατεία Συντάγματος. Το ντοκιμαντέρ του Παπαδάκη παρακολουθεί μέρα με τη μέρα τα συμβάντα, εστιάζοντας στα βλέμματα και στις χειρονομίες των ανθρώπων που συμμετείχαν σε αυτές τις συγκεντρώσεις.

Ηταν σκηνοθέτης της πρώτης εκπομπής έρευνας στην ελληνική ιδιωτική τηλεόραση «Μαύρο Κουτί» και των εκπομπών «Φάκελοι», «Ερευνα» στο Mega και «Ιστορίες» στον ΣΚΑΪ.

Πολύ προσωπική όμως ήταν η ταινία «Ικαρία – Ταξίδι στην ουτοπία» (η σύζυγός του και η κόρη του είναι από την Ικαρία). Γι’ αυτήν, ο σκηνοθέτης είχε μιλήσει εκ βαθέων στον ιστότοπο Carnet de voyage. Ερωτώμενος για τα διαφορετικά επίπεδα της ταινίας, είχε πει: «Δεν είναι σωστό ο σκηνοθέτης να αναλύει τα επίπεδα. Στο μόνο που μπορώ να αναφερθώ είναι πως η ταινία ξεκινάει με μια αναφορά σε έναν πίνακα του Μπρέγκελ: “Ο τόπος που έπεσε ο Ικαρος”, του 1500. Είναι ο πρώτος που μιλάει για τον Ικαρο, χωρίς να φαίνεται πουθενά ο Ικαρος, αλλά το τοπίο. Εχει πάρει εκείνους που σύμφωνα με τον μύθο ήταν εκεί όταν σηκώθηκε να πετάξει, αλλά δεν δώσανε σημασία. Ενας γεωργός, ένας ψαράς κι ένας βοσκός. Μια μικρή αναφορά σε αυτόν τον πίνακα ο οποίος έχει πολλές αναλύσεις, αλλά δεν βαραίνει τον θεατή, καθώς βλέπει κάποιους ανθρώπους που εμφανίζονται μετά και στην ταινία. Μια μεγάλη συζήτηση που έχει σχέση και με τη σημερινή Ικαρία, αλλά επειδή είναι το τρίτο επίπεδο, η καλύτερη λύση που προτείνω εγώ είναι εκείνος που θα πάει να δει την ταινία είναι να πάει με διάθεση να αφεθεί να διασκεδάσει, όπως όταν ταξιδεύει στην Ικαρία. Να περάσει καλά. Να απογειωθεί και λίγο στο τέλος με τον χορό. Να πετάξει».

Μιλώντας για τον Μανώλη, ο Αλέξης Παπαχελάς, ο Παύλος Τσίμας και ο Τάσος Τέλλογλου σε κοινή δήλωσή τους ανέφεραν τα εξής: «Ολοι όσοι είχαμε την τύχη να δουλέψουμε σε πολλές αποστολές και εκπομπές με τον Μανώλη θα τον θυμόμαστε πάντοτε σαν έναν ξεχωριστό, αυθεντικό και δημιουργικό συνεργάτη και φίλο. Καλό σου ταξίδι, Μανώλη».

comment-below Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT