Οι νέες ταινίες της εβδομάδας: Οταν όλα μπορούν να πάνε στραβά

Οι νέες ταινίες της εβδομάδας: Οταν όλα μπορούν να πάνε στραβά

«Το γύρισμα». Ο Σεντρίκ Καν σατιρίζει τα προβλήματα του σινεμά, αλλά και της κοινωνίας

3' 34" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Το γύρισμα ★★★
ΔΡΑΜΕΝΤΙ (2023), 119΄
Σκηνοθεσία: Σεντρίκ Καν
Ερμηνείες: Ντενί Πονταλιντές, Τζόναθαν Κοέν

Η ταινία έναρξης του τελευταίου Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου έρχεται στις αίθουσες για να μας βάλει στον θεοπάλαβο κόσμο ενός κινηματογραφικού γυρίσματος. Ο έμπειρος σκηνοθέτης Σιμόν βρίσκεται εν μέσω γυρισμάτων της καινούργιας ταινίας του, η οποία αφηγείται τα αληθινά γεγονότα του αγώνα μιας ομάδας εργατών για να σώσουν το εργοστάσιό τους από το κλείσιμο. Τα ψέματα του παραγωγού του, ωστόσο, θα οδηγήσουν την ταινία σε κρίση, καθώς οι χρηματοδότες απειλούν με αποχώρηση, ενώ ο Σιμόν βρίσκει απροσδόκητο σύμμαχο στο πρόσωπο ενός ντόπιου νεαρού, στον οποίο αναθέτει τη δημιουργία ενός ντοκιμαντέρ με θέμα τα γυρίσματα.

Ο Σεντρίκ Καν χρησιμοποιεί ολοφάνερα αυτοβιογραφικά στοιχεία –τόσο ο βετεράνος όσο και ο νεαρός πρωταγωνιστής είναι alter ego του– προκειμένου να μας παρουσιάσει την (σατιρική) οπτική του πάνω στο σύγχρονο σινεμά: με χρηματοδότηση που προέρχεται από πλατφόρμες και τις ανάλογες παρεμβάσεις, η κατάσταση δεν αργεί να εκτροχιαστεί, μια και ο σκηνοθέτης αρνείται να αλλάξει «έστω και μια γραμμή» του σεναρίου. Ταυτόχρονα, ανάμεσα στους ηθοποιούς του ξεσπούν εντάσεις, μαζί με τα υπόλοιπα απρόοπτα της παραγωγής. Ο Καν, πάντως, δεν περιορίζεται στην αυτοαναφορικότητα· μέσω της υπόθεσης της «ταινίας μέσα στην ταινία» ασκεί επίσης κοινωνική κριτική και αναδεικνύει τη σταθερά κωμική διάσταση της ίδιας της ζωής.

Ο διάδοχος ★★★
ΘΡΙΛΕΡ (2023), 112΄
Σκηνοθεσία: Ξαβιέ Λεγκράν
Ερμηνείες: Μαρκ-Αντρέ Γκροντέν

Από την ίδια τη Γαλλία πάμε στο γαλλόφωνο Κεμπέκ του Καναδά, εκεί όπου διαδραματίζεται το νέο φιλμ του Ξαβιέ Λεγκράν («Μετά τον χωρισμό»). Ο σαραντάρης Ελιάς έχει μόλις γίνει ο νέος καλλιτεχνικός διευθυντής ενός διάσημου οίκου υψηλής ραπτικής, όταν μαθαίνει ότι ο πατέρας του, από χρόνια αποξενωμένος μαζί του, έχει βρεθεί νεκρός από καρδιακή προσβολή. Με μια αυθόρμητη απόφαση, αφήνει στη μέση τις δουλειές του προκειμένου να ταξιδέψει στο Κεμπέκ για να παρευρεθεί στην κηδεία και να τακτοποιήσει τα κληρονομικά του. Εκεί, ωστόσο, θα ανακαλύψει μια τρομακτική αλήθεια, που θα τον φέρει στα όρια του πανικού. Ο Λεγκράν ξεκινά από την προβληματική σχέση πατέρα – γιου, όμως, η σκοτεινή αύρα που υποβόσκει από την αρχή της ταινίας σύντομα βγαίνει στην επιφάνεια για να τη μετατρέψει σε κανονικό θρίλερ, ώσπου τα παιχνίδια της μοίρας οδηγούν σε μια τελευταία, ακόμη πιο σοκαριστική ανατροπή. Αυτά που έχουν περισσότερο ενδιαφέρον εδώ, φυσικά, είναι η ψυχοσύνθεση και οι αντιδράσεις του κεντρικού ήρωα, ερμηνευμένου άρτια από τον Μαρκ-Αντρέ Γκροντέν.

Το κορίτσι των γενεθλίων ★★½
ΘΡΙΛΕΡ (2023), 95΄
Σκηνοθεσία: Μάικλ Νόερ
Ερμηνείες: Τρίνε Ντίρχολμ, Χέρμαν Τομεράας

Ο Δανός Μάικλ Νόερ ενορχηστρώνει ένα μάλλον συμβατικό αλλά καλοστημένο θρίλερ με φόντο τον ιδιαίτερο κόσμο των κρουαζιερόπλοιων. Πάνω σε ένα τέτοιο βρίσκεται η σαραντάρα Νάνα μαζί με την κάπως αποξενωμένη 18χρονη κόρη της, Σίλε, και μια φίλη της, προκειμένου να γιορτάσουν τα γενέθλια της πρώτης. Από το πρώτο κιόλας βράδυ τα πράγματα θα βγουν εκτός ελέγχου, με τη νεαρή Σίλε να ξυπνάει καταγγέλλοντας ένα τρομακτικό γεγονός. Πλέον η Νάνα θα αποφασίσει να πάρει την κατάσταση στα χέρια της, προκειμένου να ανακαλύψει την αλήθεια, πηγαίνοντας κόντρα στην ιδιότυπη «ομερτά» των υπευθύνων του πλοίου. Γρήγοροι ρυθμοί, αρκετό σασπένς και μερικές ενδιαφέρουσες αναφορές στη λιγότερο λαμπερή πλευρά των κρουαζιερόπλοιων –και του μαζικού τουρισμού γενικότερα– πριν πάντως φτάσουμε στο κάπως βεβιασμένο φινάλε.

Η ζαριά ★★
ΕΡΩΤΙΚΟ ΘΡΙΛΕΡ (2023), 85΄
Σκηνοθεσία: Ιβάν Ατάλ
Ερμηνείες: Ιβάν Ατάλ, Γκιγιόμ Κανέ

Ο Γάλλος ηθοποιός και σκηνοθέτης Ιβάν Ατάλ βρίσκεται τόσο μπροστά όσο και πίσω από την κάμερα, στήνοντας ένα ερωτικό τρίγωνο, που (προβλέψιμα) θα οδηγήσει στην τραγωδία. Εδώ ακούμε εξαρχής την αφήγηση του Ματιέ, ενός μεσήλικου άνδρα, ο οποίος χρωστάει σχεδόν τα πάντα, από τη δουλειά μέχρι την ίδια τη ζωή του, στον φίλο του, Βενσάν. Οταν όμως η ερωμένη του τελευταίου θα τον προσεγγίσει έπειτα από έναν χωρισμό τους, εκείνος θα αναπτύξει μια επικίνδυνη εμμονή μαζί της. Ο Ατάλ χτίζει αποτελεσματικά την απειλητική ατμόσφαιρα, που μας προϊδεάζει για όσα δραματικά θα δούμε στο δεύτερο μέρος του φιλμ· όταν φτάνουμε εκεί, ωστόσο, η αλληλουχία των συμπτώσεων, που θυμίζουν κάτι και από το «Match Point» του Γούντι Αλεν, είναι μάλλον προβληματική τόσο ως προς την αληθοφάνεια όσο και (σημαντικότερο) ως προς τη δραματουργική δυναμική της.

Στα ίχνη του Δον Κιχώτη ★★½
ΑΝΙΜΑΤΙΟΝ (2023), 88΄
Σκηνοθεσία: Γκονζάλο Γκουτιέρεζ
Ακούγονται: Τάσος Νταπαντάς, Δημήτρης Μπαμπανιώτης

Ο περίφημος μύθος του Θερβάντες αποκτά σύγχρονο χαρακτήρα σε ένα καλοφτιαγμένο κινούμενο σχέδιο που απευθύνεται κυρίως σε παιδιά. Ο 11χρονος Αλφόνσο Κιχώτης, απόγονος του διάσημου ιππότη, τα βάζει με κάποιους σύγχρονους «γίγαντες», προκειμένου να σώσει την πόλη του, τη Λα Μάντσα, από τα νύχια επιτήδειων εργολάβων.

comment-below Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT