Εξαιρετικός υπήρξε για ακόμη μία φορά ο Θόδωρος Κερκέζος

Εξαιρετικός υπήρξε για ακόμη μία φορά ο Θόδωρος Κερκέζος

2' 15" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ετερόκλητο ήταν το πρόγραμμα της τελευταίας συναυλίας της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών στην αίθουσα «Χρήστος Λαμπράκης» (31 Μαΐου). Περιλάμβανε το Κοντσέρτο για σαξόφωνο του Ταϊλανδού συνθέτη Ναρονγκρίτ Νταμαμπούτρα (γενν. 1962), καθώς επίσης το Τρίτο Κοντσέρτο για πιάνο του Σεργκέι Προκόφιεφ.

Των δύο έργων προηγήθηκαν συνθέσεις Ελλήνων μουσουργών, η «Γιορτή» του Γεωργίου Λαμπελέτ και η σύνθεση «Individuum» για ορχήστρα του Ελευθερίου Βενιάδη. Τέσσερα έργα χωρίς κανένα σημείο επαφής, έτυχαν τουλάχιστον δύο πολύ καλών σολίστ και ενός αποτελεσματικού αρχιμουσικού.

Στην αρχή της περυσινής του συναυλίας με την Κρατική, ο Βέλγος Μισέλ Τιλκέν διηύθυνε τη «Μικρασιατική Ραψωδία» του Κωνσταντινίδη. Φέτος ξεκίνησε το πρόγραμμά του με ένα ακόμη «ιστορικό» έργο, βασισμένο σε παραδοσιακούς σκοπούς, τη «Γιορτή» του Λαμπελέτ.

Κι όπως πέρυσι, έτσι και φέτος αντιμετώπισε το έργο με στερεοτυπικό τρόπο, παρακάμπτοντας τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της παράδοσης που ενέπνευσε τον Λαμπελέτ. Συνακόλουθα, η ερμηνεία διέθετε ελάχιστη ελαφράδα και χάρη: η συγκεκριμένη «Γιορτή», εκτός από απολύτως θορυβώδης κατέληξε να μοιάζει με στομφώδες εμβατήριο, παίρνοντας σαφείς αποστάσεις από πανηγύρι σε ελληνικό βουνό, το οποίο φέρεται να ενέπνευσε τον Λαμπελέτ.

Ο Ελληνας σαξοφωνίστας απογείωσε το απαιτητικό Κοντσέρτο του Ναρονγκρίτ Νταμαμπούτρα.

Το 2018 ο Τιλκέν ανέλαβε καλλιτεχνικός διευθυντής στη Βασιλική Συμφωνική Ορχήστρα της Μπανγκόκ. Κατόπιν δικής του σύστασης γράφηκε το Κοντσέρτο για άλτο σαξόφωνο από τον Νταμαμπούτρα, το οποίο πρωτοπαρουσιάστηκε το 2022 με αφορμή τα γενέθλια του βασιλιά της Ταϊλάνδης.

Σολίστ εκεί, όπως και στην Αθήνα, ήταν ο Θόδωρος Κερκέζος, ένας από τους πλέον καταξιωμένους σαξοφωνίστες διεθνώς. Εργο τονικό, στο οποίο ο συνθέτης αξιοποιεί παραδοσιακά τραγούδια της χώρας του εξίσου με αναφορές στην τζαζ των πρώτων δεκαετιών του 20ού αιώνα, ξεχωρίζει για τον λυρισμό (β΄ μέρος) αλλά κυρίως για την απίστευτη δεξιοτεχνία του. Οι κάθε είδους δυσκολίες του πρώτου και του τρίτου μέρους, όπως και αυτές στην «καντέντσα» δεν κρύβονταν, παρότι ο Κερκέζος έλαμψε από την αρχή έως το τέλος, κάνοντας τα πάντα να ηχούν σχεδόν αυτονόητα. Ξεκάθαρα, η ερμηνεία του σφράγισε την επιτυχημένη απόδοση του έργου.

Το δεύτερο μισό της βραδιάς ξεκίνησε με τη σύνθεση «Individuum» του Ελευθέριου Βενιάδη, που παραγγέλθηκε το 2019 από το διεθνές φεστιβάλ για ορχήστρες νέων Young Euro Classic με έδρα το Βερολίνο. Ο Τιλκέν ανέδειξε με επιτυχία τις αναφορές στην ευρωπαϊκή μουσική του μεταπολεμικού μοντερνισμού (Λίγκετι), που αφορούσαν την οργάνωση του μουσικού υλικού, τις αυξομειώσεις αλλά και την ίδια την ποιότητα του ήχου. Η βραδιά έκλεισε με το εντυπωσιακό Τρίτο Κοντσέρτο για πιάνο του Προκόφιεφ με σολίστ τη Θεοδοσία Ντόκου.

Ηταν φανερό ότι η πιανίστρια διέθετε στο ακέραιο την απαιτούμενη στέρεη τεχνική, τη λαμπερή δεξιοτεχνία και, επιπλέον, τον δυναμισμό που απαιτεί το έργο. Ωστόσο, πιθανώς ελλιπείς δοκιμές με την ορχήστρα είχαν ως αποτέλεσμα να μην υπάρχει ικανοποιητική ισορροπία ανάμεσα στην Ντόκου και στο σύνολο, με αποτέλεσμα αρκετές φορές ο ήχος του πιάνου να βυθίζεται σε αυτόν της Κρατικής.

comment-below Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT