Τα κάστρα, και οι πύργοι της Καρκασόν

Η εθνική πολιτιστική πολιτική στη Γαλλία συνδέει την οικονομία, τον τουρισμό, την τοπική περηφάνια και την ανθεκτικότητα, σε πρωτοβουλίες επένδυσης που θωρακίζουν τα μνημεία. Παράδειγμα, η μεσαιωνική οχυρωμένη πόλη της Καρκασόν, στην Οξιτανία της νοτιοδυτικής Γαλλίας, που ετησίως δέχεται 700.000 επισκέπτες. Η πόλη έχει μια εξαιρετική μοναδικότητα καθώς είναι περιτοιχισμένη

3' 30" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Η εθνική πολιτιστική πολιτική στη Γαλλία συνδέει την οικονομία, τον τουρισμό, την τοπική περηφάνια και την ανθεκτικότητα, σε πρωτοβουλίες επένδυσης που θωρακίζουν τα μνημεία. Παράδειγμα, η μεσαιωνική οχυρωμένη πόλη της Καρκασόν, στην Οξιτανία της νοτιοδυτικής Γαλλίας, που ετησίως δέχεται 700.000 επισκέπτες. Η πόλη έχει μια εξαιρετική μοναδικότητα καθώς είναι περιτοιχισμένη.

Πριν από λίγες ημέρες, παραδόθηκε ένα έργο υποδομής που επιτρέπει στους περιηγητές να περπατήσουν γύρω γύρω στο τείχος, ακολουθώντας μια αποκατεστημένη ιστορική διαδρομή με αντίδωρο μια εντυπωσιακή θέα 360 μοιρών. Το έργο αυτό, που διήρκεσε 31 μήνες, κόστους 5,6 εκατ. ευρώ, υλοποιήθηκε από το Κέντρο Εθνικών Μνημείων. Είναι μία ακόμη επένδυση στη θωράκιση των μνημείων της χώρας που συνεχίζει την ανάδειξη αυτής της μοναδικής πόλης, έπειτα από τις εργασίες στερέωσης των γαλλορωμαϊκών ορχυρώσεων στη βόρεια πλευρά το 2008 και του μεσαιωνικού δυτικού τείχους το 2015. Η νέα επέμβαση αφορά εννέα πύργους από πωρόλιθο και δρύινα δάπεδα, πολλά από τα οποία έπρεπε να αντικατασταθούν. Θεωρείται η μεγαλύτερη σωστική παρέμβαση στην Καρκασόν μετά την ιστορική συνολική αποκατάσταση της πόλης το 1844 – έργο σύνθετο και φιλόδοξο που είχε εκτελέσει ο αρχιτέκτων Εζέν Βιολέ-λε-Ντυκ (ο οποίος είχε αναλάβει και την αποκατάσταση της Νοτρ Νταμ).

Ο Βιολέ-λε-Ντυκ είχε ξεναγηθεί στην πόλη από τον φίλο του, ιστορικό και συγγραφέα Προσπέρ Μεριμέ και είχε πειστεί ότι μπορούσε να δώσει νέα πνοή σε εκείνη την καταρρέουσα μεσαιωνική πόλη που είχε αντικρίσει. Παρά τις κάποιες ελευθερίες που πήρε, η Καρκασόν έγινε κέντρο προσέλκυσης και αυτή η παρακαταθήκη του 19ου αιώνα την οδήγησε το 1979 να ενταχθεί στον κατάλογο μνημείων παγκόσμιας κληρονομιάς της UNESCO.

Η ιστορία της Καρκασόν πηγαίνει πίσω στους ρωμαϊκούς χρόνους, αλλά αυτό που κυρίως βλέπει ο επισκέπτης είναι η μεσαιωνική πόλη του 13ου αιώνα. Τα τελευταία χρόνια, η Καρκασόν είναι ιδιαίτερα δημοφιλής προορισμός για ημερήσιες εκδρομές από τα γύρω μέρη της Γαλλίας, αλλά και της Ισπανίας. Είναι ένα σύμπλεγμα μεσαιωνικού τείχους, πύργων, κάστρου και καθεδρικού ναού σε ένα μοναδικό σύνολο, συγκρίσιμο με το Μον Σεν Μισέλ στη Νορμανδία. Η επένδυση στα μνημεία είναι υπόθεση εθνικού διαμετρήματος.

ΜΑΤΙΕΣ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ

ΣΑΝ ΦΡΑΝΣΙΣΚΟ
Νέα ζωή σε ένα ορόσημο

Τα κάστρα, και οι πύργοι της Καρκασόν-1
(Φωτογραφία: FOSTER + PARTNERS)

Ο πύργος-«Πυραμίδα» στο Σαν Φρανσίσκο, γνωστός ως Transamerica Pyramid Center, αποπερατώθηκε το 1972 και έκτοτε είναι κομμάτι της εικόνας της πόλης. Πρόσφατα, ολοκληρώθηκε η ανακαίνιση του ουρανοξύστη από το αρχιτεκτονικό γραφείο του Νόρμαν Φόστερ με έμφαση στο επίπεδο του δρόμου και στο παρακείμενο πάρκο, με εστιατόρια, ανθοπωλείο, βιβλιοπωλείο και επιθυμητή μείξη δραστηριοτήτων. Δημόσιος κήπος και πρώτης ποιότητος εσωτερικοί χώροι. 

ΒΙΕΝΝΗ
Αλφρεντ Κούμπιν

Τα κάστρα, και οι πύργοι της Καρκασόν-2
(Φωτογραφία: THE ALBERTINA MUSEUM)

Η έκθεση στο Μουσείο Αλμπερτίνα της Βιέννης, αφιερωμένη στην ιδιαίτερη περίπτωση του ζωγράφου Αλφρεντ Κούμπιν (1877-1959), αποκαλύπτει το ταλέντο του και την έλξη που ασκούσε στην προσωπικότητά του το μακάβριο. Ο Κούμπιν, εκπρόσωπος του βιεννέζικου συμβολισμού και εξπρεσιονισμού, με ξεχωριστή επίδοση και στην εικονογράφηση σημαντικών βιβλίων, είχε δημιουργήσει μια σειρά σχεδίων που διερευνούσαν τη φύση του κακού. Διάρκεια έως τις 12 Ιανουαρίου. 

ΛΟΝΔΙΝΟ
Η «Κολοκύθα» 

Τα κάστρα, και οι πύργοι της Καρκασόν-3
(Φωτογραφία: SERPENTINE/DAVID ZWIRNER)

Εως τις 3 Νοεμβρίου μπορεί να δει κανείς την «Κολοκύθα» (Pumpkin), το έργο-εγκατάσταση της Γιαγιόι Κουσάμα, στη Σερπεντάιν του Λονδίνου, στους Κήπους του Κένσινγκτον. H Kουσάμα επανέρχεται διαρκώς στο σχήμα, στον συμβολισμό και στον όγκο της κολοκύθας, που την προσεγγίζει σαν γλυπτό, σαν καρπό, σαν δοχείο ζωής, σαν σώμα, και την ιεροποιεί – αποϊεροποιεί ανάλογα, εμπλουτίζοντάς την και με τις αρχετυπικές στο έργο της στρογγυλές κηλίδες. 

ΠΟΡΤΡΕΤΑ
Αγκαθα Κρίστι

Τα κάστρα, και οι πύργοι της Καρκασόν-4
(Φωτογραφία: NATIONAL PORTRAIT GALLERY)

Πριν από λίγες ημέρες πλημμύρισε το Διαδίκτυο με αναφορές στην Αγκαθα Κρίστι, με αφορμή την επέτειο της γέννησής της, το 1890. Η Νάσιοναλ Πόρτρετ Γκάλερι έδωσε στη δημοσιότητα μία από τις φωτογραφίες που έχει στις συλλογές της. Είναι μια φωτογραφία του 1949, που έβγαλε ο Τζον Γκέι (1909-1999). Το πρώτο μυθιστόρημα της Αγκαθα Κρίστι («Η μυστηριώδης υπόθεση στο Στάιλς»), γραμμένο το 1916, κυκλοφόρησε το 1920. Ηταν το βιβλίο που μας σύστησε τον Ηρακλή Πουαρό. 

ΒΑΣΙΛΕΙΑ
Ανρί Ματίς

Τα κάστρα, και οι πύργοι της Καρκασόν-5
(Φωτογραφία: FONDATION BEYELER)

Η νέα έκθεση στο Ιδρυμα Beyeler στην Ελβετία είναι αφιερωμένη στον Ανρί Ματίς (1869-1954). Είναι η πρώτη αναδρομική με έργα Ματίς στην Ελβετία έπειτα από 20 χρόνια. Περιλαμβάνει περισσότερα από 70 σημαντικά έργα δανεισμένα από κορυφαία μουσεία και συλλογές της Ευρώπης και της Αμερικής. Εμφαση δίνεται στην εξέλιξη του έργου του από το 1900 έως το 1950 και στα ταξίδια από τη Γαλλία, τη Ρωσία και το Μαρόκο μέχρι τις ΗΠΑ και την Ταϊτή. 

comment-below Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT