Νομπέλ Λογοτεχνίας και πιθανοτήτων

Oσο μεγάλος και αν είναι ο πειρασμός για έναν «εθνικό ενθουσιασμό» με τα στοιχήματα για την Ερση Σωτηροπούλου, δεν μπορεί να βασίζεται σε προβλέψεις και εικασίες

2' 26" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Πόσο αξιόπιστες ή τέλος πάντων ενδεικτικές μιας τάσης είναι άραγε οι αποδόσεις των εταιρειών στοιχήματος που κάθε χρόνο κάνουν τις δικές τους προβλέψεις για το Νομπέλ Λογοτεχνίας; Αν κρίνουμε από τον περυσινό νικητή, τον Νορβηγό Γιον Φόσε, τότε τα ουκ ολίγα στοιχηματικά γραφεία που είχαν το όνομά του στις ψηλές θέσεις της λίστας τους, έπεσαν πράγματι μέσα. Ομοίως και εκείνα που το 2022 έδιναν καλές πιθανότητες στη Γαλλίδα Ανί Ερνό, η οποία τιμήθηκε τότε με το περίβλεπτο βραβείο. Ωστόσο, το 2021 σχεδόν κανείς δεν υποπτευόταν τον τανζανικής καταγωγής Αμπντουλραζάκ Γκούρνα. Και με βάση τη συχνότατη εμφάνιση του δικού του ονόματος στα στοιχήματα, η βράβευση του Χαρούκι Μουρακάμι θα πρέπει να είναι θέμα χρόνου.Τις προηγούμενες ημέρες το παιχνίδι των προβλέψεων απέκτησε και ελληνικό ενδιαφέρον. Στη λίστα με τους πιθανούς διεκδικητές του φετινού Νομπέλ Λογοτεχνίας, που συνέταξε η βρετανική στοιχηματική εταιρεία Ladbrokes, εμφανίστηκε –ξανά– το όνομα της Ερσης Σωτηροπούλου. Αυτή τη φορά μάλιστα με καλό πλασάρισμα: η Ελληνίδα συγγραφέας βρέθηκε στην τέταρτη θέση (τουλάχιστον μέχρι χθες), πίσω μόνο από ονόματα όπως της Κινέζας Χαν Σούε, του Χαρούκι Μουρακάμι και του Αργεντίνου Σέσαρ Aϊρα, αλλά και πάνω από άλλα όπως της Καναδής Μάργκαρετ Ατγουντ. Αρκετές πιθανότητες της έδινε πρόσφατα και το γραφείο Oddspedia, που επίσης την κατέτασσε τέταρτη, ενώ θετικά διακείμενοι ήταν τους προηγούμενους μήνες και κάποιοι χρήστες του worldliteratureforum.com.

Αλλες εταιρείες βέβαια θεωρούν ως μεγάλα φαβορί ορισμένους συνήθεις υπόπτους: τον Αυστραλό Τζέραλντ Μαρνέιν, την Καναδή Αν Κάρσον, τον Αμερικανό Τόμας Πίντσον, τον Γάλλο Μισέλ Ουελμπέκ, τον Ρουμάνο Μίρτσεα Καρταρέσκου, τη Ρωσίδα Λιουντμίλα Ουλίτσκαγια, τον Κενυάτη Νγκούγκι Γουά Θιόνγκο και, για άλλη μια φορά, τη Σούε, της οποίας οι δυνατές αποδόσεις φαίνεται να βρίσκουν σύμφωνους όλους τους μπούκερ. Οπως αναμενόταν επίσης, οι γεωπολιτικές και κοινωνιολογικές αναλύσεις, που θέλουν το φετινό Νομπέλ να επιστρέφει στην Αμερική, στις γυναίκες, σε κάποια μικρή χώρα κ.λπ., έχουν ήδη αρχίσει στα διάφορα φόρουμ. Για να μην περιπλέξουμε και άλλο τη συζήτηση, μνημονεύοντας και τους αδικημένους του ερμητικού ή και παρωχημένου για πολλούς θεσμού, όπως τον Μπόρχες, τον Κούντερα, τον Ροθ, τη Γουλφ κ.ά. καθώς και τις παλιές υποψηφιότητες του Ρίτσου, του Καζαντζάκη κ.λπ.

Αν επιτρέπεται μια προσωπική στάση, ναι, μακάρι να το «σηκώσει» η πολυμεταφρασμένη και διεθνώς βραβευμένη Ερση Σωτηροπούλου, για διάφορους λόγους (ένας από τους οποίους είναι το ότι ίσως φρίξουν όσοι χρόνια πριν κυνηγούσαν το «Ζιγκ Ζαγκ στις νεραντζιές» ως πορνογραφικό). Οσο μεγάλος όμως και αν είναι ο πειρασμός για έναν «εθνικό ενθουσιασμό», μάλλον δεν μπορεί να βασίζεται σε προβλέψεις και σε εικασίες «τζογαδόρικου» εν πολλοίς χαρακτήρα, οι οποίες, όπως συνήθως συμβαίνει, οδηγούν όχι σε ψύχραιμες αποτιμήσεις, αλλά σε μεγάλες προσδοκίες και ακόμα πιο μεγάλες ματαιώσεις. Μιλώντας πάντως για ψυχραιμία, ας καλοδεχτούμε το γεγονός ότι δεν φαίνεται ακόμα να έχουν αρχίσει διαδικτυακά μαλλιοτραβήγματα με επίδικα του στυλ «το αξίζει/δεν το αξίζει», «μετά τον Σεφέρη και τον Ελύτη το χάος», «επιτέλους μια Ελληνίδα/μια πεζογράφος» κ.λπ. Μέχρι στιγμής τουλάχιστον. Η 10η Οκτωβρίου δεν αργεί. Και με τα social media δεν μπορείς να είσαι απολύτως σίγουρος…

comment-below Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT