Η επέτειος των 100 χρόνων από τη γέννηση του Τρούμαν Καπότε (1924-1984) είναι ένα από τα σημαντικά γεγονότα του λογοτεχνικού ημερολογίου. Ο Καπότε ήταν βεβαίως κάτι ευρύτερο ενός λογοτέχνη. Η ίδια η προσωπικότητά του είχε τα συστατικά ενός αστέρα και όλες εκείνες τις ιδιότητες που τον καθιστούσαν ξεχωριστό: θεατρικός συγγραφέας, ηθοποιός, σεναριογράφος, μια πολυμορφική περσόνα της Αμερικής. H περίφημη εκδοτική σειρά της Modern Library (που ανήκει στον όμιλο Random House) τιμά την επέτειο ως εκδοτικός φορέας των έργων του Τρούμαν Καπότε. Για το ευρύτερο διεθνές κοινό, ο Καπότε είναι διάσημος κυρίως για δύο έργα του, εντελώς διαφορετικά μεταξύ τους: το «Πρόγευμα στο Τίφανις» και το «Εν ψυχρώ» (και τα δύο κυκλοφορούν τα τελευταία χρόνια από τις εκδόσεις Πατάκη. Το «Εν ψυχρώ» είχε κυκλοφορήσει παλαιότερα και από τις εκδόσεις Ζαχαρόπουλος). Η υπέρκομψη μορφή της Οντρεϊ Χέπμπορν έρχεται στον νου όταν σκεφτόμαστε την κινηματογραφική μεταφορά της νουβέλας «Πρόγευμα στο Τίφανις» από το 1961, μεγάλη εμπορική επιτυχία της Paramount (το βιβλίο είχε εκδοθεί το 1958). Αξεπέραστο φιλμ του Μπλέικ Εντουαρντς, το «Πρόγευμα στο Τίφανις» στηριζόταν στη φήμη της Οντρεϊ Χέπμπορν καθώς και στους πολύ καλούς συμπρωταγωνιστές της, τον Τζορτζ Πέπαρντ, την Πατρίσια Νιλ, τον Μάρτιν Μπάλσαμ, τον Μίκι Ρούνι.
Ο Τρούμαν Καπότε έγινε κατά κάποιον τρόπο ένα σύμβολο μέσα από αυτήν την ευφυή, πιπεράτη, κομψή και ευχάριστη οπτική στα σύγχρονα ήθη. Φίλος από νεανική ηλικία με τη συγγραφέα του «Οταν σκοτώνουν τα κοτσύφια» Χάρπερ Λι, ο Καπότε ταυτίστηκε με το ανοικτό, φιλελεύθερο πνεύμα της Αμερικής. Λίγα χρόνια μετά το «Πρόγευμα στο Τίφανις» και με συνεχή συγγραφική και άλλη δραστηριότητα, κυκλοφορεί, το 1965, το «Εν ψυχρώ». Ηταν ένα βιβλίο-γροθιά, πρόδρομος της νέας δημοσιογραφίας, ένα υπόδειγμα λογοτεχνικού non-fiction. O Καπότε βασίζεται στο έγκλημα που είχε συγκλονίσει την Αμερική το 1959: την εν ψυχρώ δολοφονία της οικογενείας Κλάτερ, στην πολιτεία του Κάνσας, από δύο κακοποιούς. Ο Ντέιβιντ Σεντάρις είχε πει για τον Τρούμαν Καπότε πως «υπήρξε ένας σκαπανέας, ότι έθεσε εκ νέου τα όρια για το τι μπορεί να κάνει ένας συγγραφέας στη μυθοπλασία και στο non-fiction».
Η επέτειος των 100 ετών από τη γέννησή του (ο θάνατός του ήταν πρόωρος) μας προκαλεί να σκεφτούμε και πάλι το έργο αυτού του μεγάλου συγγραφέα.
ΜΑΤΙΕΣ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ
ΛΟΝΔΙΝΟ
Μικαλένα Τόμας
Η έκθεση των υποβλητικών, ποπ, υβριδικών και πάντα απροσδόκητων έργων της 53χρονης Αφροαμερικανίδας εικαστικού Μικαλένα Τόμας στη Hayward Gallery του Λονδίνου ανακοινώθηκε ήδη, με τα εγκαίνια προγραμματισμένα για τον Φεβρουάριο του 2025. Είναι ένα γεγονός που ενδιαφέρει το διεθνές κοινό της σύγχρονης τέχνης, καθώς η Μικαλένα Τόμας είναι μια ενδιαφέρουσα προσωπικότητα και η Hayward Gallery ένα σημείο αναφοράς και μια καλή αφορμή πάντα για να έρθει κανείς έως το Southbank.
ΜΠΕΡΜΙΓΧΑΜ
Βικτωριανοί ριζοσπάστες
Το Μπέρμιγχαμ διαθέτει μια θαυμάσια πινακοθήκη. Εκεί, και μέχρι τα Χριστούγεννα, παρουσιάζεται μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα έκθεση, που θα δώσει μεγάλη χαρά σε όσους αγαπούν τη βρετανική τέχνη της περιόδου 1850-1900. Είναι μια συγκέντρωση έργων από τους Προραφαηλίτες ώς το κίνημα της Art & Crafts, που μας συνδέουν άμεσα με όλους εκείνους τους πρωτοπόρους ζωγράφους, σχεδιαστές, ιδεολόγους και μοντέλα, που προχώρησαν σε ρήξη με τον βικτωριανό ακαδημαϊσμό.
ΛΟΝΔΙΝΟ
Αν Μάγκιλ
Η 62χρονη Βρετανίδα ζωγράφος Αν Μάγκιλ παρουσιάζει νέα ενότητα έργων της και αξίζει να γνωρίσουμε το έργο της. Στο Λονδίνο, στην γκαλερί John Martin, στο Μέιφερ (έως τις 25 Οκτωβρίου), παρουσιάζεται η έκθεση με τίτλο «Η ακτή», μια σειρά ονειρικών έργων που φανερώνουν την αστείρευτη ικανότητά της να αφηγείται συναισθήματα και φευγαλέους συνειρμούς. Η Αν Μάγκιλ έχει φτιάξει έναν δικό της, αναγνωρίσιμο κόσμο. Δουλεύει ασταμάτητα με λάδι, κάρβουνο και ακρυλικά.
ΒΕΝΕΤΙΑ
Ο ζωγράφος Λoύις Φρατίνο
Η ζωγραφική του 33χρονου Αμερικανού ζωγράφου Λούις Φρατίνο εντυπωσιάζει στην Μπιενάλε της Βενετίας και προκαλεί τα βλέμματα με τα πυκνά, αφηγηματικά θέματα, τα ανδρικά σώματα, τις αυτοπροσωπογραφίες και τα λεπτομερή εσωτερικά. Μια νέα μονογραφία για τον ανερχόμενο ζωγράφο, καθώς και μια νέα μεγάλη έκθεση έργων του στην Ιταλία (στο Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Λουίτζι Πέτσι, στο Πράτο της Τοσκάνης) με διάρκεια έως τις 2/2/25, στρέφουν την προσοχή στο έργο του.
ΒΙΕΝΝΗ
Από το Ελσίνκι
Ο Ακσέλι Γκάλεν-Καλέλα (1865-1931) υπήρξε κορυφαία μορφή της τέχνης στη Φινλανδία του 1900, όταν η χώρα αγωνιζόταν να απαγκιστρωθεί από τη Ρωσία. Η έκθεση στο Μπελβεντέρε της Βιέννης γίνεται σε συνεργασία με το Ατενέουμ στο Ελσίνκι. Ο Γκάλεν-Καλέλα με τα θέματά του διαδραμάτισε σημαντικό ρόλο στη συγκρότηση εθνικής ταυτότητας. Στα έργα του διακρίνονται οι επιρροές του συμβολισμού και της αρ νουβό ενώ συνδέθηκε και με τη Βιέννη της Απόσχισης.