Από τη Γαλλία στη Θεσσαλονίκη με αγάπη

Από τη Γαλλία στη Θεσσαλονίκη με αγάπη

Μια πρώτη, αποκλειστική, ματιά στο πρόγραμμα των ειδικών προβολών του 65ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

3' 17" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Σουρεαλιστικά παραμύθια, «πειραγμένη» επιστημονική φαντασία, κωμωδία με έντονο κοινωνικό πρόσημο: όλα αυτά τοποθετημένα σχεδόν στο σύνολό τους στην επαρχιακή Γαλλία. Τι έκανε όμως τους διακεκριμένους Γάλλους κινηματογραφιστές να πάρουν τις εξοχές και τα χωριά; Αυτό το ερώτημα θα μας απαντήσει το προσεχές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης (31/10 – 10/11), από το πρόγραμμα ειδικών προβολών του οποίου ξεκλέβουμε σήμερα μια αποκλειστική ματιά.

Ξεκινάμε από τη μόνη ταινία που δεν είναι γυρισμένη στην πατρίδα του σινεμά, το «Harvest» της Αθηνάς-Ραχήλ Τσαγγάρη, το οποίο βέβαια συμπεριλαμβάνει και τη Γαλλία μαζί με τις Γερμανία, ΗΠΑ, Ελλάδα, Βρετανία στην πολυεθνή παραγωγή του. Ούτως ή άλλως, το φιλμ της Ελληνίδας κινηματογραφίστριας, που έκανε πρεμιέρα στο τελευταίο Φεστιβάλ Βενετίας, τοποθετείται σε ένα ανώνυμο χωριό, σε τόπο και χρόνο επίσης απροσδιόριστο. Σίγουρα πάντως πριν από την «εισβολή του μοντερνισμού», η οποία θα ταράξει την ειρηνική συνύπαρξη των κατοίκων του χωριού και θα οδηγήσει, μέσα από μια εβδομάδα παράδοξων επεισοδίων και παραισθήσεων, στη εξαφάνισή του. Ο Κέιλεμπ Λάντρι Τζόουνς υποδύεται έναν ήρωα ο οποίος «δεν κάνει τίποτα, δεν δρα παρά μόνο παρακολουθεί», όπως μας είπε η ίδια η Τσαγγάρη στη Βενετία, για ένα φιλμ που απαιτεί την προσοχή και την ενεργή σκέψη του θεατή.

Από τη Γαλλία στη Θεσσαλονίκη με αγάπη-1
Μια ανεξήγητη πυρκαγιά πυροδοτεί μια σειρά από ανατροπές, στην ειρηνική κοινότητα του «Harvest» της Αθηνάς-Ραχήλ Τσαγγάρη.

Παραμυθένια μοιάζει, όμως, και η αφήγηση του «The Most Precious of Cargoes», η επίσημη σύνοψη του οποίου ξεκινά κυριολεκτικά με το «Μια φορά κι έναν καιρό…». Ο βραβευμένος με Οσκαρ Μισέλ Χαζαναβίσιους («The Artist») σκηνοθετεί αυτή τη φορά ένα animation, το οποίο μάλιστα έγινε μόλις το δεύτερο του είδους (μετά το υπέροχο «Βαλς με τον Μπασίρ») που διεκδίκησε τον Χρυσό Φοίνικα στις Κάννες. Σε γνήσιο παραμυθένιο στυλ, πρωταγωνιστές εδώ είναι ένας φτωχός ξυλοκόπος και η γυναίκα του, οι οποίοι ζουν σε ένα μεγάλο δάσος. Η σκληρή ζωή τους, ωστόσο, θα αλλάξει όταν θα σώσουν ένα νεογέννητο μωρό, το οποίο κάποιος πετάει από ένα διερχόμενο τρένο. Καθώς το παιδί μεγαλώνει, οι δρόμοι του θα διασταυρωθούν με διάφορους χαρακτήρες, φανερώνοντας «το καλύτερο και το χειρότερο που κατοικεί στις καρδιές των ανθρώπων».

Ενα νεογνό πυροδοτεί την πλοκή και στο «The Empire» του Μπρουνό Ντιμόντ, το οποίο τοποθετείται σε ένα ψαροχώρι της βόρειας Γαλλίας. Εκεί θα γεννηθεί ένα πολύ ξεχωριστό μωρό, το οποίο θα εξελιχθεί σε ακόμη πιο μοναδικό και παράξενο παιδί – τόσο που για χάρη του θα ξεσπάσει ολόκληρος μυστικός πόλεμος ανάμεσα σε εξωγήινες δυνάμεις (!). Εχοντας δημιουργήσει από αστυνομικά θρίλερ («Ανθρωπότητα») μέχρι μια βιογραφία της Ιωάννας της Λωρραίνης, ο sui generis Ντιμόντ παντρεύει εδώ την επιστημονική φαντασία με τον κοινωνικό σχολιασμό, προκειμένου να μετατρέψει ένα βαρετό παραθαλάσσιο χωριό σε πεδίο σύγκρουσης… διαπλανητικών αυτοκρατοριών. Το αποτέλεσμα αναμένεται απολαυστικά σουρεαλιστικό.

Η Αθηνά-Ραχήλ Τσαγγάρη θα παρουσιάσει την τελευταία ταινία της, με τίτλο «Harvest», μετά την πρεμιέρα στο τελευταίο Φεστιβάλ Βενετίας.

Αλληλεγγύη

Από τη βόρεια Γαλλία μετακινούμαστε δυτικότερα, στη Βρετάνη, για το «Meet the Barbarians» της σκηνοθέτιδος, σεναριογράφου και πρωταγωνίστριας Ζιλί Ντελπί. Εκεί, μια ντόπια κοινότητα αποφασίζει να δείξει την αλληλεγγύη της προς τους Ουκρανούς πρόσφυγες, φιλοξενώντας εθελοντικά κάποιους από αυτούς. Οπως αποδεικνύεται, ωστόσο, οι ταλαιπωρημένοι άνθρωποι που καταφτάνουν στη μικρή πόλη δεν είναι Ουκρανοί αλλά… Σύροι, τους οποίους οι ντόπιοι δεν βλέπουν ακριβώς με καλό μάτι.

Από τη Γαλλία στη Θεσσαλονίκη με αγάπη-2
Στο «The Empire» του Μπρουνό Ντιμόντ, η επιστημονική φαντασία παντρεύεται με το κοινωνικό σχόλιο.

Τελευταία στάση στη Βουργουνδία, όπου ένα χωριό θα γίνει το σκηνικό για το τελευταίο οικογενειακό δράμα του Φρανσουά Οζόν με τίτλο «Οταν έρθει το φθινόπωρο». Η Μισέλ βρίσκεται τσακωμένη με την Παριζιάνα κόρη της, Βαλερί, έπειτα από ένα ατυχές περιστατικό που περιλαμβάνει μερικά δηλητηριώδη μανιτάρια. Η μοναξιά και η ενοχή της, όμως, θα μετριαστούν όταν ο γιος της κολλητής της φίλης βγαίνει από τη φυλακή.

Αυτά και πολλά ακόμη ενδιαφέροντα, όπως π.χ. το μεγάλο ενδοσκοπικό αφιέρωμα με τίτλο «Εμείς, το Τέρας», θα δούμε στο 65ο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Εκεί, ως ambassador της φετινής αγοράς της διοργάνωσης, θα βρεθεί και η πολυδιαβασμένη συγγραφέας Βικτόρια Χίσλοπ, η οποία θα αναλάβει να προωθήσει την επικοινωνία και τις συνεργασίες που θα γεννήσουν τα κινηματογραφικά έργα του αύριο.

comment-below Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT