Εκθεση στο Βρετανικό Μουσείο με αποικιακά «σουβενίρ»

Εκθεση στο Βρετανικό Μουσείο με αποικιακά «σουβενίρ»

2' 24" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Ισως η ιδέα να ωρίμασε όταν επισκέφθηκε πέρυσι την Αθήνα και το Μουσείο της Ακρόπολης. Οπως πάντως περιγράφει σε συνέντευξή του στον Guardian, «περπατούσα και σκεφτόμουν ότι αυτό είναι το πιο πολιτικό μουσείο που έχω δει». Επιστρέφοντας λοιπόν στην Αγγλία, ο Βρετανο-Γουινέζος εικαστικός Χιου Λοκ σχεδίασε στο Βρετανικό Μουσείο μια έκθεση με τίτλο «What have we here», που θα εγκαινιαστεί αύριο και αναδεικνύει τεχνουργήματα από τις συλλογές του μουσείου, τα οποία όμως προέρχονται από την Αφρική, την Ινδία και την Καραϊβική. Γιατί η έκθεση του Λοκ μιλάει και για τον «ελέφαντα στο δωμάτιο»: Τα λεηλατημένα αντικείμενα από τις αποικίες της κάποτε αυτοκρατορικής Βρετανίας και τις συζητήσεις για την επιστροφή τους.

Ο καλλιτέχνης δεν αναφέρεται ρητά στο ζήτημα της επιστροφής των Γλυπτών του Παρθενώνα. Τα έργα που περιλαμβάνονται στην έκθεση είναι αντικείμενα προερχόμενα από αφρικανικούς πολιτισμούς, τα οποία κατέληξαν στις συλλογές του μουσείου, καθώς και λάφυρα πολέμου, όλα τοποθετημένα πλάι σε δικά του δημιουργήματα και σημειώσεις. «Υπάρχουν όρια σε όσα μπορούν να γίνουν. Ξέρετε ότι δεν μπορώ να ξηλώσω την γκαλερί Duveen, να βγάλω όλα τα Ελγίνεια μάρμαρα και να τη δείξω όπως θα μπορούσε να είναι αν –και όποτε– επιστρέψουν στην Ελλάδα», αναφέρει σε συνέντευξή του στον Guardian μιλώντας για τη νέα έκθεση.

Ανάμεσα στα χειρόγραφά του κρέμονται επίσης διάφορα πιστοποιητικά μετοχών για εταιρείες χάλυβα, εργοστάσια βαμβακιού και άλλα αντικείμενα, τα οποία είναι σχεδιασμένα και ζωγραφισμένα από τον ίδιο. Ολόκληρη η έκθεση έχει σχεδιαστεί έτσι ώστε να θυμίζει κιβώτια συσκευασίας, που παραπέμπουν στη μεταφορά και την αποθήκευση. Mέσα στις γυάλινες προθήκες της αίθουσας Enlightenment Gallery, που αποτελεί ένα μακρύ, ψηλοτάβανο δωμάτιο, υπάρχει μια μικρή σχεδόν κρυφή πόρτα, η οποία δεν έχει ανοίξει ποτέ στην ιστορία του μουσείου. Ωστόσο, κατά τη διάρκεια της έκθεσης θα είναι συμβολικά ανοιχτή, ενώ τρεις άγριες φιγούρες θα βγαίνουν από μέσα της, εισβάλλοντας σε ένα χώρο με προτομές, δερματόδετα βιβλία και απολιθώματα δεινοσαύρων. «Ηγέτης» των τριών είναι ένα μικρό παιδί – γλυπτό, ντυμένο με κουρέλια και μπαλώματα, που «καλεί» όσους κρύβονται μέσα στο μυστικό δωμάτιο. Το παιδί κρατάει μια μεγέθυνση μεταλλίου που δόθηκε σε στρατιώτες στην ανατολική και δυτική Αφρική, οι οποίοι συμμετείχαν στην «αποστολή» στο Μπενίν και λεηλάτησαν τα περίφημα χάλκινα τεχνουργήματά του. Κύριος στόχος της συγκεκριμένης εγκατάστασης είναι να δώσει μια αίσθηση του τεράστιου όγκου αντικειμένων που υπάρχουν στις αποθήκες των μουσείων από διάφορα μέρη του πλανήτη, μεγάλο μέρος των οποίων δεν εκτίθεται ποτέ.

Κεντρικό σημείο της έκθεσης θα αποτελέσει το έργο «The watchers», μια νέα σειρά 11 γλυπτών του Λοκ, τοποθετημένα με τέτοιο τρόπο ώστε να φαίνεται πως παρατηρούν τους επισκέπτες από περίοπτη θέση. Η έκθεση «What have we here» μοιάζει επηρεασμένη, αν όχι τόσο από τη συζήτηση ειδικά για το θέμα της επιστροφής των Γλυπτών του Παρθενώνα, τότε από μια γενικότερη για τον επαναπατρισμό αντικειμένων άλλων πολιτισμών και το κατά πόσον κάτι τέτοιο θα ήταν εφικτό, ακόμη και αν όλες οι πλευρές ήταν θετικές.

Η έκθεση θα διαρκέσει έως και τις 9 Φεβρουαρίου.

comment-below Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT