Από την ώρα που προσγειωθήκαμε στο αεροδρόμιο «Μακεδονία» το πρωί της Πέμπτης, μας υποδέχθηκε η πιο ζεστή ίσως Θεσσαλονίκη των τελευταίων ετών· πάντα μιλώντας για αυτή την εποχή του χρόνου, που η καρδιά της ελληνικής κινηματογραφικής κοινότητας –και όχι μόνο– χτυπά στις όχθες του Θερμαϊκού με το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, το οποίο άνοιξε αυλαία χθες το βράδυ.
Η καθιερωμένη τελετή, η οποία συνήθως προκαλεί χασμουρητά μέχρι να ξεκινήσει η προβολή της ταινίας έναρξης (φέτος το αφιερωμένο στη Μαρία Κάλλας, «Maria», του Πάμπλο Λαρέιν), απέκτησε ιδιαίτερο χρώμα και χιούμορ χάρη στην παρουσία των Γρηγόρη Χρυσικού και Σπύρου Νταντανίδη σε ρόλο παρουσιαστών. Ατομα με αναπηρία και κωμικοί της ομάδας Cool Crips, οι δυο τους έστειλαν μπόλικες αυτοσαρκαστικές ατάκες από τη σκηνή του Ολύμπιον, περιγράφοντας παράλληλα κάθε λεπτομέρεια της εμφάνισης των ομιλητών και θέλοντας με αυτόν τον τρόπο να υπογραμμίσουν την καθολική προσβασιμότητα στην οποία στοχεύει το Φεστιβάλ.
Από την πλευρά της, η γενική διευθύντρια Ελίζ Ζαλαντό τόνισε τη σημασία του πνεύματος συνεργασίας και ομόνοιας στη διοργάνωση, σε μια εποχή όπου οι πολεμικές συγκρούσεις που μαίνονται στη γειτονιά μας «προσβάλλουν βαθιά το πνεύμα του ανθρωπισμού και μας καλούν να συλλογιστούμε τον ρόλο που πρέπει να παίξει ο καθένας μας. Σε αυτές τις δύσκολες στιγμές το σινεμά μας υπενθυμίζει ότι παρόλο που η τέχνη δεν μπορεί να μετακινήσει βουνά, το φεστιβάλ έχει τη δύναμη να ενώσει τους ανθρώπους και αυτό είναι από μόνο του ένα μικρό θαύμα».
Για να επανέλθουμε στη… ζέστη, αυτή μπορεί να μην προδιαθέτει ακριβώς για εγκλεισμό στη σκοτεινή αίθουσα, ωστόσο δεν έχει και τόση σημασία. Διότι πλέον έχουμε Φεστιβάλ, το οποίο παραδοσιακά είναι αρκετά φορτωμένο στο πρώτο του τριήμερο, με δυνατές πανελλήνιες πρεμιέρες και λαμπερούς καλεσμένους.
Η γενική διευθύντρια Ελίζ Ζαλαντό τόνισε στην ομιλία της τη σημασία του πνεύματος συνεργασίας και ομόνοιας στη διοργάνωση.
Τι περιμένουμε εμείς περισσότερο αυτές τις πρώτες μέρες της διοργάνωσης; Σίγουρα να δούμε από κοντά τους Ρέιφ Φάινς και Ζιλιέτ Μπινός. Ως γνωστόν οι δύο κινηματογραφικοί αστέρες βρίσκονται στη Θεσσαλονίκη για να παραλάβουν τον τιμητικό Χρυσό Αλέξανδρο, κάτι το οποίο θα συμβεί απόψε, στο πλαίσιο μιας επετειακής προβολής του «Αγγλου ασθενή» στο Ολύμπιον. Οι δυο τους θα βρεθούν εκεί και αύριο το βράδυ για να μας παρουσιάσουν οι ίδιοι την καινούργια τους ταινία με τίτλο «Η επιστροφή», η οποία εμπνέεται από την ομηρική «Οδύσσεια» και έχει γυριστεί (και) στην Ελλάδα. Ο «Οδυσσέας» Φάινς και η «Πηνελόπη» Μπινός θα απαντήσουν μάλιστα σε ερωτήσεις αμέσως μετά την προβολή, σε μια συζήτηση που αναμένεται με μεγάλο ενδιαφέρον.
Επιπλέον λάμψη στο Φεστιβάλ θα δώσει προφανώς και ο Ματ Ντίλον, τον οποίο περιμένουμε την Κυριακή, επίσης για να τιμηθεί με τον Χρυσό Αλέξανδρο και να παρουσιάσει τη νέα του ταινία με τίτλο «Την έλεγαν Μαρία». Από τα πιο πολυαναμενόμενα του Φεστιβάλ, το φιλμ της Ζεσικά Παλούντ αφηγείται την τραυματική εμπειρία που έζησε η πρωταγωνίστρια Μαρία Σνάιντερ κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων για «Το τελευταίο τανγκό στο Παρίσι» του Μπερνάρντο Μπερτολούτσι. Ο Ματ Ντίλον ερμηνεύει τον ρόλο του Μάρλον Μπράντο στην ταινία. Ομοίως αναμενόμενες από το κοινό είναι και μερικές ακόμα ειδικές προβολές αυτού του τριημέρου: το «Harvest» (2/11) της Αθηνάς-Ραχήλ Τσαγγάρη έρχεται κατευθείαν από το διαγωνιστικό τμήμα του περασμένου Φεστιβάλ Βενετίας, ενώ το βίντατζ αισθητικής animation «Το πιο πολύτιμο φορτίο» του βραβευμένου με Οσκαρ Μισέλ Χαζαναβίσιους υπόσχεται ένα αλληγορικό παραμύθι με επίκαιρο χαρακτήρα.
Ελληνικό άρωμα
Για εμάς πάντως Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης σημαίνει πάντα ελληνικές ταινίες, οι οποίες συχνά –και δυστυχώς– ζουν μόνο εδώ τις πιο ένδοξες μέρες της κινηματογραφικής πορείας τους. Μέσα στο τριήμερο έχουμε βάλει στόχο να δούμε σίγουρα κάποιες από αυτές: το «Utopolis» (1/11) του Βλάντιμιρ Σούμποτιτς, με θέμα τον ρατσισμό-ξενοφοβία και τον Μάκη Παπαδημητρίου στον κεντρικό ρόλο· το «Ποτάμι» του Χάρη Ραφτόγιαννη (1, 2/11), μια ιστορία αγάπης με σουρεαλιστικό χιούμορ· το «Λούλα LeBlanc» (3/11) του Στέργιου Πάσχου με τους Θανάση Παπαγεωργίου, Μισέλ Βάλεϊ και Ελενα Τοπαλίδου· το «Cafe 404» του Αλέξανδρου Τσιλιφώνη, ο οποίος υπόσχεται μια ανατρεπτική μαφιόζικη κωμωδία στο μεγάλου μήκους ντεμπούτο του.