Εμίλια Πέρεζ ★★★½
ΔΡΑΜΑ (2024), 132΄
Σκηνοθεσία: Ζακ Οντιάρ
Ερμηνείες: Κάρλα Σοφία Γκασκόν, Ζόι Σαλντάνα, Σελένα Γκόμεζ
Ο σπουδαίος Ζακ Οντιάρ υπογράφει την πιο ιδιαίτερη έως τώρα ταινία του, κερδίζοντας τόσο το Βραβείο της Επιτροπής όσο και εκείνο της γυναικείας ερμηνείας στις Κάννες για όλο το κουαρτέτο των πρωταγωνιστριών του. Βρισκόμαστε στο Μεξικό, όπου η ταλαντούχα δικηγόρος Ρίτα (Ζόι Σαλντάνα) έχει γίνει εξπέρ στο να ξεπλένει μεγαλοεγκληματίες των καρτέλ ναρκωτικών. Ενας από αυτούς, ο σκληρός «Μανίτας», θα την προσεγγίσει με μια προσφορά από αυτές που δεν μπορεί να αρνηθεί: σε αντάλλαγμα ενός τεράστιου ποσού εκείνη θα τον βοηθήσει να εγκαταλείψει την παρανομία, κάνοντας αλλαγή φύλου. Οταν το σχέδιο πετύχει, ο «Μανίτας» έχει μετατραπεί πια σε… Εμίλια Πέρεζ (Κάρλα Σοφία Γκασκόν), μια δυναμική επιχειρηματία που φροντίζει όσους έχουν υποφέρει από τη δράση των καρτέλ.
Το φιλμ κινείται ανάμεσα στο μαφιόζικο δράμα και στο μιούζικαλ, ενώ ο Ζακ Οντιάρ, με όχημα τη μετάβαση, αναδεικνύει μια σειρά από ζητήματα για την ταυτότητα φύλου και τη γυναικεία υπόσταση.
Ο Οντιάρ συνυπογράφει αυτή την απίθανη ιστορία με τρεις ακόμη σεναριογράφους, αλλά και τον συγγραφέα του ομώνυμου μυθιστορήματος, Μπόρις Ράσον, δημιουργώντας μια ταινία που μοιάζει τρομερά σύγχρονη και ταυτόχρονα διαχρονική. Η αλλαγή ταυτότητας, η μετάβαση σε έναν νέο εαυτό, γίνεται εδώ το όχημα προκειμένου να αναδειχθούν μια σειρά από παρατηρήσεις πάνω στο ζήτημα της ταυτότητας φύλου, καθώς και της ίδιας της γυναικείας υπόστασης. Ολα αυτά, βέβαια, τα έχουμε ξαναδεί.
Το φρέσκο εδώ έχει να κάνει με την προσέγγιση του Οντιάρ, ο οποίος, μαζί με το ζευγάρι μουσικών Καμίλ και Κλεμέντ Ντουκόλ, δημιουργούν ένα σύνολο που κινείται κάπου ανάμεσα στο μαφιόζικο δράμα και στο… μιούζικαλ.
Μπορεί η ιδέα αρχικά να ξενίζει κάπως τον θεατή, ωστόσο στο μεγαλύτερο μέρος της λειτουργεί, προσφέροντας ένα δεύτερο, ιδιοφυές όσο και εξτραβαγκάντ επίπεδο στην ιστορία. Η τελευταία πάσχει, πάντως, από κάποιες σεναριακές αφέλειες και γραφικότητες, όμως οι τελευταίες μοιάζουν ασήμαντες μπροστά στην τόλμη και (τελικά) στην επιτυχία του εγχειρήματος.
Για να έρθει αυτή, καθοριστικό ρόλο, όπως επισημάναμε και στην αρχή, παίζουν οι κεντρικές ερμηνείες· πρωτίστως εκείνη της εκρηκτικής Κάρλα Σοφία Γκασκόν, αλλά και των δύο χολιγουντιανών αστέρων που την πλαισιώνουν, της Ζόι Σαλντάνα και της Σελένα Γκόμεζ. Και κάτι ακόμη: έπειτα από το «Poor Things» του Γιώργου Λάνθιμου, ένας ακόμη σημαντικός Ευρωπαίος κινηματογραφιστής (άνδρας) καταφέρνει να προσεγγίσει με εφευρετικότητα και σεβασμό τη θηλυκότητα, παραδίδοντας έναν ύμνο στη γυναικεία ενδυνάμωση.