«H oυσία του camp είναι η αγάπη του αφύσικου: του τεχνητού και της υπερβολής», έγραφε η Σούζαν Σόνταγκ το 1964, στο προκλητικό για την εποχή άρθρο της στο περιοδικό Partisan Review με τίτλο «Notes on Camp», που έκανε το όνομά της γνωστό εντός και εκτός των λογοτεχνικών κύκλων. «Είναι ένας τρόπος να βλέπεις τον κόσμο ως αισθητικό φαινόμενο… Ενσαρκώνει τη νίκη του στυλ ενάντια στο περιεχόμενο, της αισθητικής ενάντια στην ηθική, της ειρωνείας ενάντια στην τραγωδία».
Αναγνωρίζοντας ότι το camp την ελκύει και ταυτόχρονα την προσβάλλει, η συγγραφέας επιχείρησε να δώσει έναν ορισμό μιας «τάσης» που ουδέποτε πήρε διαστάσεις καλλιτεχνικού κινήματος, και όμως επηρεάζει τον κόσμο των εικαστικών τεχνών, του σινεμά, της τηλεόρασης, της μόδας και της ποπ κουλτούρας εδώ και τουλάχιστον δύο αιώνες. Παρότι ορισμένοι χρησιμοποιούν τον όρο ως συνώνυμο του «κιτς», το camp δεν περιγράφει απλώς ένα εξεζητημένο έργο ή αντικείμενο, αλλά μία ερμηνεία, έναν τρόπο αμφίεσης, συμπεριφοράς ή και ζωής. Το κείμενο-ορόσημο θέτει το πλαίσιο για τη νέα έκθεση του Costume Institute του Μητροπολιτικού Μουσείου της Νέας Υόρκης, «Camp: Notes on Fashion», η οποία εγκαινιάζεται αύριο και έχει ως βασικό χορηγό τον οίκο Gucci. Απώτερος στόχος της, σύμφωνα με τον επικεφαλής επιμελητή του Ινστιτούτου, Andrew Bolton, είναι να «βάλει χαμόγελα στα πρόσωπά μας και ζεστασιά στις καρδιές μας», και όχι απαραίτητα να μας προβληματίσει τονίζοντας την κοινωνικοπολιτική διάσταση του camp.
Περίπου 250 εκθέματα, μεταξύ των οποίων έργα υψηλής ραπτικής αλλά και γλυπτά, πίνακες ζωγραφικής και σκίτσα χρονολογούμενα από τον 17ο αιώνα έως τις μέρες μας, αφηγούνται την ιστορία της εξέλιξης της αμφιλεγόμενης αισθητικής από τη βασιλική αυλή του Λουδοβίκου ΙΔ΄ της Γαλλίας έως τις queer υποκουλτούρες των αρχών του 20ού αιώνα.
Η δεύτερη ενότητα αναδεικνύει τους τρόπους με τους οποίους τα κύρια χαρακτηριστικά του camp, όπως η ειρωνεία, η θεατρικότητα και η υπερβολή, εκφράστηκαν και εξακολουθούν να εκφράζονται στη μόδα. Ο επισκέπτης θα έχει την ευκαιρία να περιεργαστεί από κοντά δημιουργίες διάσημων σχεδιαστών, μεταξύ των οποίων ο Τζόρτζιο Αρμάνι, ο Κριστιάν Ντιόρ, ο Ιβ Σεν Λοράν, ο Τζον Γκαλιάνο, ο Ζαν Πολ Γκοτιέ, η Βίβιαν Ουέστγουντ, ο Μαρκ Τζέικομπς, ο Αλεξάντερ Μακ Κουίν, ο Τζιάνι Βερσάτσε και η Ελληνίδα Μαίρη Κατράντζου.
Στο camp ήταν αφιερωμένο και το φετινό φιλανθρωπικό γκαλά του Μητροπολιτικού Μουσείου, οικοδεσπότες του οποίου ήταν, όχι τυχαία, η Lady Gaga (η οποία κατέφτασε φορώντας τρεις διαφορετικές τουαλέτες και τις αποκάλυψε σταδιακά στους φωτορεπόρτερ, μένοντας τελικά με τα εσώρουχα πριν καν φτάσει στην είσοδο του κτιρίου), η Σερένα Ουίλιαμς, ο Χάρι Στάιλς των One Direction και ο Ιταλός σχεδιαστής Αλεσάντρο Μισέλ. Την ψυχαγωγία των επίσημων προσκεκλημένων ανέλαβε, όπως ήταν φυσικό, η Σερ, που τη δεκαετία του ’70 έγινε γνωστή ως Βασίλισσα του Camp χάρη στις φαντασμαγορικές εμφανίσεις της.
Η έκθεση θα φιλοξενηθεί στους χώρους του Met Fifth Avenue έως τις 8 Σεπτεμβρίου.