109 χρόνια μετά, η Υδρα τιμά τη μνήμη του παράτολμου αεροπόρου Δ. Καμπέρου

109 χρόνια μετά, η Υδρα τιμά τη μνήμη του παράτολμου αεροπόρου Δ. Καμπέρου

2' 10" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Η γλώσσα έχει τη δική της ιστορική μνήμη, που συχνά διαστρέφει τα πράγματα. Οταν χρησιμοποιούμε την έκφραση «τρελοκαμπέρω» για να περιγράψουμε την αλλόκοτη συμπεριφορά μιας γυναίκας, λίγοι από εμάς γνωρίζουν ότι βγήκε από έναν πρωτοπόρο Ελληνα αεροπόρο, τον Καμπέρο, που δεν λογάριαζε κίνδυνο ή φόβο. Ο Δημήτριος Καμπέρος (1883-1942), Υδραίος μεγαλωμένος στον Πειραιά, αποφοίτησε το 1905 με άριστα από τη Σχολή Ευελπίδων, σε μια εποχή που η πατρίδα μας δεν διέθετε πολεμική αεροπορία. Ξεκίνησε τη στρατιωτική του θητεία στο Πυροβολικό και ήταν από τους πρώτους Ελληνες που εκπαιδεύθηκαν ως πιλότοι στη Γαλλία, όταν αγοράσαμε τα πρώτα της αεροσκάφη από τον οίκο Farman. Επρόκειτο για τα πλέον εξελιγμένα εκείνης της περιόδου, όμως δεν διέθεταν ακόμα όργανα πλεύσης ούτε ένδειξης καλής λειτουργίας του κινητήρα τους. Συνεπώς, εναπόκειτο στην εκπαίδευση και στην κρίση των πιλότων η δυνατότητα να τα κουμαντάρουν σωστά.

109 χρόνια μετά, η Υδρα τιμά τη μνήμη του παράτολμου αεροπόρου Δ. Καμπέρου-1
Η πρώτη πτήση του «Τρελοκαμπέρου», το 1912.

Τα αεροσκάφη αυτά δεν έφθασαν στην Ελλάδα συναρμολογημένα, αλλά μέσα σε κούτες, στο λιμάνι του Πειραιά. Λίγο καιρό αργότερα, στις 13 Μαΐου 1912, ο Καμπέρος θα πραγματοποιήσει την πρώτη πτήση με στρατιωτικό αεροπλάνο στην Ελλάδα, από το Φάληρο, ενώπιον χιλιάδων Αθηναίων που είχαν σπεύσει στο σημείο για να θαυμάσουν τον παράτολμο Ελληνα αεροπόρο. Στις 25 Ιουνίου 1912, ο δαιμόνιος πιλότος είχε ήδη μετατρέψει το Farman σε υδροπλάνο, με την προσθήκη δύο πλωτήρων, και κατάφερε να αποθαλασσωθεί από τον φαληρικό όρμο για την Υδρα. Εσπασε μάλιστα και το παγκόσμιο ρεκόρ ταχύτητας, με 110 χλμ. την ώρα. Την ίδια χρονιά, ο Καμπέρος έκανε την πρώτη παγκοσμίως στρατιωτική χρήση αεροπλάνου για παρατήρηση του εχθρού, πετώντας επάνω από το μέτωπο της Θεσσαλίας. Επίσης, έριξε χειροβομβίδες κατά του εχθρού και επέστρεψε σώος από τύχη, αφού το αεροπλάνο του ήταν διάτρητο από σφαίρες.

109 χρόνια μετά, η Υδρα τιμά τη μνήμη του παράτολμου αεροπόρου Δ. Καμπέρου-2
Η αναβίωση της ιστορικής πτήσης, στην Υδρα.

Τιμώντας τη μνήμη του Δημητρίου Καμπέρου, το Ιστορικό Αρχείο – Μουσείο Υδρας και το Πολεμικό Μουσείο Αθηνών διοργάνωσαν τη Δευτέρα μια ξεχωριστή εκδήλωση. Είχαν την ιδέα να κάνουν την αναβίωση εκείνης της πτήσης μεταξύ Φαλήρου και Υδρας, 109 χρόνια μετά. Πραγματοποιήθηκε με επιτυχία, με υπερελαφρύ υδροπλάνο τύπου Zenair CH701 το οποίο πιλοτάρισε ο Κωνσταντίνος Ρωσσίδης. Μετά την προσθαλάσσωση έγινε σε πλωτό σκάφος η απονομή αναμνηστικής πλακέτας στον πιλότο. Το «παρών» στην υποδοχή έδωσαν οι Αρχές του νησιού –ο δήμαρχος Γεώργιος Κουκουδάκης και ο λιμενάρχης, αντιπλοίαρχος Λ.Σ. Γαβριήλ Χαραλαμπίδης–, η δραστήρια Ντίνα Αδαμοπούλου, που προΐσταται του Ιστορικού Αρχείου, ο πρόεδρος του Πολεμικού Μουσείου, Αναστάσιος Λιάσκος κ.ά. Περισσότερες πληροφορίες για τη ζωή και τη δράση του τολμηρού αεροπόρου μπορεί κανείς να βρει στη βιογραφία του, «Δημήτριος Καμπέρος, ο τρελοκαμπέρος», που έχει γράψει η φιλόλογος Αντιγόνη Καμπέρου.

109 χρόνια μετά, η Υδρα τιμά τη μνήμη του παράτολμου αεροπόρου Δ. Καμπέρου-3
Ο πιλότος με την Ντ. Αδαμοπούλου και τον υποστράτηγο Α. Κράγκαρη.

[email protected]

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT