«Έφυγε» ο Τζορτζ Λόις, ο χρυσός Ελληνας της διαφήμισης στις ΗΠΑ

«Έφυγε» ο Τζορτζ Λόις, ο χρυσός Ελληνας της διαφήμισης στις ΗΠΑ

2' 17" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Σωτήριον έτος 1985. Ο Ρόναλντ Ρέιγκαν βγάζει ταξιδιωτική οδηγία των ΗΠΑ κατά της Ελλάδας ως χώρα που μπορεί να γίνει τρομοκρατική επίθεση. Ο κίνδυνος να ζημιωθεί ο τουρισμός μας είναι τεράστιος. Πώς θα τον αναχαιτίζαμε; Ο Τζορτζ Λόις, ο πιο γνωστός Ελληνοαμερικανός διαφημιστής, γνωστός για το ανατρεπτικό του στυλ και την τόλμη του, αναλαμβάνει να βγάλει το φίδι από την τρύπα. Συλλαμβάνει μια τρομερή καμπάνια που τινάζει την οδηγία στον αέρα. Βρήκε 37 σταρ με ξενικά ονόματα, από την Ουγγαρέζα Ζα Ζα Γκαμπόρ και τον Εβραιολιβανέζο Νιλ Σεντάκα, τον Ουκρανό Πίτερ Ουστίνοφ και τους έβαλε να πουν στην κάμερα μια απλή φράση: «Δεν έχει σημασία από πού κατάγομαι. Φέτος το καλοκαίρι, επιστρέφω επιτέλους σπίτι μου: στην Ελλάδα!».

«Έφυγε» ο Τζορτζ Λόις, ο χρυσός Ελληνας της διαφήμισης στις ΗΠΑ-1
Στα νιάτα του: όμορφος, ατίθασος και δημιουργικός.

Το μήνυμα ήταν άμεσο και αποτελεσματικό. Η πατρίδα μας ως το μέρος όπου γεννήθηκε ο δυτικός πολιτισμός είναι ο τόπος απ’ όπου όλοι συμβολικά καταγόμαστε. Η εκστρατεία έσκισε, οι αφίξεις εκτοξεύθηκαν, ο Λόις έγινε ο σωτήρας μας. Προχθές ο διαφημιστής που έγραψε το όνομά του με χρυσά γράμματα στην Αμερική, έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 91 ετών. Με καταγωγή την ορεινή Ναυπακτία, μεγάλωσε στους δρόμους της Νέας Υόρκης όπου καθημερινά έπαιζε ξύλο στο Μπρονξ με τους γείτονές του Ιρλανδούς που τον κορόιδευαν επειδή ήταν Ελληνας: «Αφηνα κάτω την τσάντα μου και άρχιζα τα μπουνίδια σχεδόν σε κάθε τετράγωνο μέχρι να περάσω την πόρτα του σπιτιού μου», μου είχε πει.

«Έφυγε» ο Τζορτζ Λόις, ο χρυσός Ελληνας της διαφήμισης στις ΗΠΑ-2
Ο πυγμάχος Μοχάμεντ Αλι ως Αγιος Σεβαστιανός.

Αυτό τον χαλύβδωσε ως χαρακτήρα και τον έκανε εξαιρετικά υπερήφανο για τη χώρα των προγόνων του. Σε μια συνέντευξη που είχε δώσει στην «Κ» κατά τη διάρκεια της καραντίνας το 2020, έβλεπε κανείς πόση αγάπη είχε για εμάς αλλά και πώς ο ανορθόδοξος τρόπος σκέψης του γεννούσε συνεχώς ιδέες. Αλλωστε, έμεινε στην Ιστορία για τα εξώφυλλα που σχεδίασε για το επιδραστικό περιοδικό Esquire. Ηταν τόσο πρωτοποριακά για την εποχή τους, ώστε σήμερα, πέντε δεκαετίες αργότερα, κάποια εξ αυτών μπορεί και να «κόβονταν» ως politically incorrect: ο πυγμάχος Μοχάμεντ Αλι φιγουράριζε ως Αγιος Σεβαστιανός με βέλη στο κορμί του, το πρόσωπο του προέδρου Νίξον ήταν σε πρώτο πλάνο με πούδρα και κραγιόν, ο Αντι Γουόρχολ φαινόταν να πνίγεται στον τοματοχυμό μιας σούπας Campbell. Ισως το πιο σοκαριστικό να αφορούσε τον πόλεμο στο Βιετνάμ. Ο Λόις είχε χρησιμοποιήσει μόνον μαύρο χρώμα στο εξώφυλλο, δίχως εικόνα, έτσι ώστε να ξεχωρίσει η φράση ενός στρατιώτη: «Θεέ μου, μόλις χτυπήσαμε ένα μικρό κορίτσι».

«Έφυγε» ο Τζορτζ Λόις, ο χρυσός Ελληνας της διαφήμισης στις ΗΠΑ-3
Ειρωνεία για τον Νίξον στο εξώφυλλο του Esquire.

Στα 60 και πλέον έτη που εργάστηκε ακαταπόνητα, ο Λόις απέδειξε ότι η έμπνευση δεν μπορεί να τιθασευθεί ούτε πρέπει να υπακούει σε περιορισμούς, ενώ θεωρούσε πως τα μεγάλα πρακτορεία που μονοπώλησαν τον χώρο της διαφήμισης σκότωσαν την ελευθερία. Πέθανε λίγο μετά την αγαπημένη σύζυγο, αφήνοντας πίσω τον γιο του Λουκά.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT