Αυτοψία στο Αλσος Ευαγγελισμού: το «Κοριτσάκι» βρίσκεται πάλι στη θέση του

Αυτοψία στο Αλσος Ευαγγελισμού: το «Κοριτσάκι» βρίσκεται πάλι στη θέση του

2' 25" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Είναι από τις φορές που τα αντανακλαστικά αυτού που έχουμε συνηθίσει να αποκαλούμε συμβατικά «κρατική μηχανή» μάς εξέπληξαν ευχάριστα.

Το «Κοριτσάκι», το υπέροχο γλυπτό του Αντώνη Σώχου (1888-1975) που είχε αποκεφαλιστεί από αγνώστους τον περασμένο Ιανουάριο, στέκει ξανά ακέραιο σε όλη τη ρομαντική του μεγαλοπρέπεια σε μια βορινή κόγχη του Αλσους του Ευαγγελισμού. Χάρη στην άμεση αντίδραση του Τμήματος Πολιτιστικής Κληρονομιάς (Διεύθυνση Σχεδίου Πόλεως και Αστικού Περιβάλλοντος) του Δήμου Αθηναίων εξασφαλίστηκε η πλήρης αποκατάσταση του πολύπαθου γλυπτού που παρά την απόμερη θέση του, σε περιοχή ιδιαίτερα πυκνής βλάστησης, έχει γίνει επανειλημμένως στόχος βανδάλων. Ειδικοί συντηρητές αρχαιοτήτων και έργων τέχνης του δήμου κατάφεραν να συλλέξουν κιόλας από την επόμενη μέρα της επίθεσης όλα τα θραύσματα του θαυμάσιου αυτού έργου τέχνης με αποτέλεσμα να είναι δυνατή η πιστή ανασύνθεση της ιδιαίτερης αυτής αθηναϊκής μορφής.

Μάλιστα, λίγες ημέρες μετά το συμβάν, ο δήμαρχος Αθηναίων Κώστας Μπακογιάννης είχε επισκεφθεί το μικρό αυτό πάρκο ανάμεσα στο νοσοκομείο του Ευαγγελισμού και τον ομώνυμο σταθμό του μετρό μαζί με δύο ομάδες μαθητών από το Μαράσλειο Λύκειο και το Πειραματικό Δημοτικό για να παρακολουθήσουν από κοινού τις πρώτες εργασίες αποκατάστασης. «Κάθε πράξη βανδαλισμού», είχε δηλώσει εκείνη τη μέρα του Φεβρουαρίου ο δήμαρχος Αθηναίων, «απαξιώνει τον σκοπό τον οποίο επιτελεί ένα γλυπτό στον δημόσιο χώρο: την ιστορική μνήμη, την ομορφιά, την ίδια την τέχνη. Με σεβασμό, όχι μόνο απέναντι στα ιστορικά και σπουδαία πρόσωπα που απεικονίζονται στα έργα, αλλά και απέναντι στους ίδιους τους καλλιτέχνες και τον κόπο τους, η δημοτική αρχή πράττει το αυτονόητο.

Αυτοψία στο Αλσος Ευαγγελισμού: το «Κοριτσάκι» βρίσκεται πάλι στη θέση του-1
Το βάθρο της προτομής του Γεωργίου Κανδύλη στέκει ορφανό χωρίς το έργο του Κ. Καζάκου.

Σε συνεργασία με το επιστημονικό προσωπικό αποκαθιστά μεθοδικά και επίμονα τα “τραύματα” των έργων που εκτίθενται στον δημόσιο χώρο. Το εγχείρημα είναι δύσκολο, απαιτεί χρόνο και πόρους, όμως έχουμε και τη θέληση και τα αντανακλαστικά ώστε να μην επιτρέψουμε τη φθορά της πολιτιστικής μας κληρονομιάς».

Ο Κώστας Μπακογιάννης αναφερόταν στο πρόγραμμα καθαρισμού, συντήρησης και αποκατάστασης μνημείων και γλυπτών της πόλης που υλοποιεί τους τελευταίους μήνες ο δήμος ύστερα από μια πραγματική λαίλαπα καταστροφικών βανδαλισμών που κορυφώθηκαν τη δεκαετία της κρίσης αλλά συνεχίζονται χωρίς μεγάλες ελπίδες ανάσχεσης στο άμεσο μέλλον. Απόδειξη ότι στον ίδιο χώρο με το «Κοριτσάκι» (το Αλσος Ευαγγελισμού) το βάθρο της προτομής του αρχιτέκτονα της Διασποράς και καθηγητή της Σχολής Καλών Τεχνών στο Παρίσι Γεωργίου Κανδύλη (1913-1995) στέκει ορφανό καθώς το έργο του γλύπτη Κώστα Καζάκου έχει κάνει φτερά. Το γεγονός ότι η προτομή είναι κατασκευασμένη από ορείχαλκο μας επιτρέπει να φανταστούμε τα κίνητρα αυτής της περίεργης κλοπής.

Αυτοψία στο Αλσος Ευαγγελισμού: το «Κοριτσάκι» βρίσκεται πάλι στη θέση του-2
Ο Δήμος Αθηναίων υλοποιεί πρόγραμμα καθαρισμού, συντήρησης και αποκατάστασης μνημείων.

Πρόκειται, λοιπόν, για πραγματική μάστιγα. Στα όρια του Δήμου Αθηναίων έχουν καταγραφεί περισσότερα από 250 γλυπτά. Πρόκειται για ανδριάντες, προτομές, τιμητικές αλλά και ελεύθερες συνθέσεις από τη νεοκλασική έως τη σύγχρονη τέχνη, από τον ρεαλισμό και την αναπαράσταση έως τον συμβολισμό και την αφαίρεση. Παρά τις καλές προθέσεις της τοπικής αυτοδιοίκησης το μέγεθος του προβλήματος θυμίζει το τετράποδο που κυνηγάει την ουρά του…

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT