Από τους Δελφούς έως την Κρήτη. Δύο εκθέσεις με έργα του Πικάσο

Από τους Δελφούς έως την Κρήτη. Δύο εκθέσεις με έργα του Πικάσο

2' 31" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

«Η τέχνη ξεπλένει την ψυχή από τη σκόνη της καθημερινότητας», έλεγε ο Πάμπλο Πικάσο που φέτος έχει την τιμητική του στην Ελλάδα με δύο ξεχωριστές εκθέσεις σε Δελφούς και Κρήτη. Το πρώτο αφιέρωμα εγκαινιάστηκε πριν από λίγες ημέρες στο Πολιτιστικό Κέντρο Δελφών, με τον Παναγιώτη Ροϊλό, πρόεδρο του φορέα και καθηγητή του Χάρβαρντ, να υποδέχεται τους υψηλούς προσκεκλημένους. Ανάμεσά τους η προκάτοχός του Ελένη Γλύκατζη – Αρβελέρ, που έδωσε τη σκυτάλη σε άξια χέρια.

Το αφιέρωμα μας αποκαλύπτει δύο πτυχές του καλειδοσκοπικού ταλέντου του Ισπανού καλλιτέχνη πέρα από τη ζωγραφική και τη γλυπτική. Συμπεριλαμβάνει 55 σπάνιες, αυθεντικές αφίσες που φιλοτέχνησε με την τεχνική της λιθογραφίας, της χαλκογραφίας, του λινόλεουμ. Ολες τους ανήκουν στον συλλέκτη και γνώστη του χαρακτικού έργου του Ισπανού καλλιτέχνη Βέρνερ Ροτλισμπέργκερ, ο οποίος έχει στην κατοχή του 250 πρωτότυπες αφίσες του συγκροτώντας ένα μοναδικό corpus που τώρα εκτίθεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα, ενώ έχει παρουσιαστεί προηγουμένως και στην Ελβετία.

Από τους Δελφούς έως την Κρήτη. Δύο εκθέσεις με έργα του Πικάσο-1
Ο επιμελητής της έκθεσης στους Δελφούς, Τάκης Μαυρωτάς, με την Ελένη Γλύκατζη – Αρβελέρ. [STUDIO PANOULIS]

Ο Πικάσο αγάπησε την αφίσα ήδη από τα νεανικά του χρόνια και το πρώτο δείγμα το έκανε σε ηλικία μόλις 17 ετών. Ιδιοφυής στην τέχνη αλλά και στη διάχυσή της, ήξερε ότι η χαρακτική αποτελεί ιδανικό «όχημα» για να μπορέσει να διαδώσει διεθνώς τη δουλειά του. Στους Δελφούς ο επισκέπτης έχει την ευκαιρία να δει πώς ο Πικάσο είχε τη δυνατότητα να πραγματεύεται μέσα στον μικρό χώρο της αφίσας το εικονογραφικό μήνυμα που ήθελε ο ίδιος να περάσει, είτε ήταν ένα συνέδριο για τα ανθρώπινα δικαιώματα είτε οι αγαπημένες του ταυρομαχίες.

Σε αντίστιξη με τις δύο διαστάσεις στις αφίσες υπάρχουν στην έκθεση και κεραμικά έργα που εντυπωσιάζουν για τις εναργείς παραστάσεις τους και για το πώς ο καλλιτέχνης έμαθε να αξιοποιεί την ιδιόμορφη κουρμπαριστή ή επίπεδη επιφάνεια του κεραμικού. Ο σφοδρός έρωτας με τον πηλό ξεκίνησε το 1946, όταν ο ίδιος ήταν ήδη 65 ετών και επισκέφθηκε την πόλη Βαλορί της Νότιας Γαλλίας που έχει μεγάλη αγγειοπλαστική παράδοση. Η ατομική θα διαρκέσει μέχρι και τις 10 Ιουνίου και είναι μια εξαιρετική αφορμή για να ανηφορίσει κανείς στον ομφαλό της Γης.

Από τους Δελφούς έως την Κρήτη. Δύο εκθέσεις με έργα του Πικάσο-2
Ενα από τα κεραμικά πιάτα που ζωγράφισε ο Πικάσο και παρουσιάζεται στους Δελφούς. [STUDIO PANOULIS]

Κεραμικά, λιθογραφίες και χαρακτικά θα παρουσιάσει και η έκθεση που θα διοργανώσει ο ανασκαφέας της Ελεύθερνας και διευθυντής του Μουσείου Ακρόπολης, Νικόλαος Σταμπολίδης, στην Κρήτη. Από τις 5 Ιουλίου στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ελεύθερνας, σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Κρήτης και την Εφορεία Αρχαιοτήτων Ρεθύμνου, θα παρουσιαστούν 62 έργα του Πικάσο που ανήκουν στη θυγατέρα του Παλόμα, επιστήθια φίλη του Ελληνα αρχαιολόγου. Θα υπάρχουν και έργα αφιερωμένα στη μνήμη του υιού του Κλοντ, ο οποίος λάτρευε την Ελλάδα και είχε ως τελευταία επιθυμία να σκορπιστούν οι στάχτες του στο Αιγαίο. Οπως και το θέρος του 2004 που το Μουσείο Γουλανδρή της Ανδρου είχε συνδέσει σε πολύ ενδιαφέρον εκθεσιακό αφήγημα τον Πικάσο με την αρχαιότητα, έτσι και τώρα στην Κρήτη, μέσα σε ένα μοναδικής ομορφιάς αρχαιολογικό πάρκο και μουσείο, θα δούμε πώς ο σπουδαιότερος δημιουργός του 20ού αιώνα έφερε τους αρχαίους μύθους στο σήμερα.

comment-below Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT