Ναυαγοί στην «ξέρα» της κοινωνικής σάτιρας

Ναυαγοί στην «ξέρα» της κοινωνικής σάτιρας

Εκπλήσσει ο φετινός «Χρυσός Φοίνικας»

2' 5" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Το τρίγωνο της θλίψης ★★★½
ΔΡΑΜΑ (2021)
Σκηνοθεσία: Ρούμπεν Εστλουντ
Ερμηνείες: Γούντι Χάρελσον, Χάρις Ντίκινσον, Τσάρλμπι Ντιν

Βασικός στόχος του Εστλουντ είνα να τονιστούν οι ταξικές ανισότητες, αλλά και η υποκρισία της πολιτικής ορθότητας και η κουλτούρα της ακύρωσης.

Ο Ρούμπεν Εστλουντ κέρδισε τον δεύτερο συνεχόμενο Χρυσό Φοίνικά του στις Κάννες, έπειτα από το επίσης βραβευμένο «Τετράγωνο», με μία ακόμη πιο τολμηρή κοινωνική σάτιρα, μεγάλο μέρος της οποίας γυρίστηκε στη χώρα μας. Η ταινία ξεκινάει συστήνοντάς μας τον Καρλ και τη Γιάγια, μοντέλα και ινφλουένσερ, οι οποίοι βρίσκονται μαζί περισσότερο από συμφέρον παρά από αγάπη. Οι δυο τους θα βρεθούν σε μια πολυτελή κρουαζιέρα, ανάμεσα σε μερικούς ακόμη τρομερά πλούσιους συνεπιβάτες. Μια καταιγίδα ωστόσο, που θα συνοδευτεί από μια ομαδική κρίση ναυτίας, θα βγάλει το γιοτ από την πορεία του, με αποτέλεσμα οι επιζώντες επιβάτες να βρεθούν αποκλεισμένοι σε ένα έρημο νησί. Εκεί οι διαχωρισμοί ανάμεσα σε πλούσιους και φτωχούς θα καταργηθούν, με πολύ ενδιαφέροντα επακόλουθα.

Ο Εστλουντ ξεκινάει τη δηλητηριώδη σάτιρά του ήδη από τα πρώτα δευτερόλεπτα, αρχίζοντας από τον γεμάτο ματαιοδοξία κόσμο της μόδας, για να συνεχίσει να πυροβολεί ανελέητα σε όλη τη διάρκεια του φιλμ. Βασικός στόχος του είναι οι ταξικές ανισότητες, αλλά και η υποκρισία της πολιτικής ορθότητας, η κουλτούρα της ακύρωσης και άλλα πολλά. Πάνω στο πολυτελές σκάφος, το οποίο παρεμπιπτόντως είναι η ανακαινισμένη θαλαμηγός «Χριστίνα» του Αριστοτέλη Ωνάση, συγκεντρώνεται μια ομάδα ξεχωριστών χαρακτήρων: πέρα από τα δύο μοντέλα, υπάρχουν ακόμη ένας ζάπλουτος Ρώσος ολιγάρχης, ένας γκουρού της τεχνολογίας, ένα ζευγάρι ηλικιωμένων εμπόρων όπλων («από τη Μεγάλη Βρετανία») και βέβαια ο αλκοολικός μαρξιστής καπετάνιος του Γούντι Χάρελσον.

Ο τελευταίος, Αμερικανός, θα έχει μια απολαυστική μεθυσμένη κουβέντα με τον Ρώσο καπιταλιστή· την ίδια ώρα, οι υπόλοιποι επιβάτες ξεσπούν σε μια ακατάσχετη κρίση εμετού, την οποία παρακολουθούμε σε όλο της το αηδιαστικό μεγαλείο, σαν ο Εστλουντ να θέλει να υπενθυμίσει πως το θνητό σώμα αντιδρά το ίδιο, ανεξαρτήτως τραπεζικού λογαριασμού. Τα πράγματα ωστόσο γίνονται ακόμη πιο ενδιαφέροντα στο τρίτο μέρος του φιλμ, εκεί όπου οι κανόνες ισχύος αντιστρέφονται και επικεφαλής των επιζώντων τίθεται μια Φιλιππινέζα καθαρίστρια, η οποία είναι και η μόνη που ξέρει να ψαρεύει και να ανάβει φωτιά. Σε γενικές γραμμές, ο σχολιασμός του Εστλουντ παραμένει ιδιοφυής, αποφεύγοντας σε μεγάλο βαθμό τον φθηνό διδακτισμό και τις ευκολίες. Μοναδικό πραγματικό μειονέκτημα είναι πως ανά διαστήματα ο ρυθμός της αφήγησης χάνεται, ενώ και η διάρκεια (σχεδόν 2,5 ώρες) τραβάει κάπως παραπάνω από όσο θα ήταν απαραίτητο.

⇒ Ειδήσεις σήμερα

Ακολουθήστε το kathimerini.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο kathimerini.gr

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT