«Φόνισσα»: Κινηματογραφική μεταφορά για το μυθιστόρημα του Παπαδιαμάντη – Το τρέιλερ και η αφίσα

«Φόνισσα»: Κινηματογραφική μεταφορά για το μυθιστόρημα του Παπαδιαμάντη – Το τρέιλερ και η αφίσα

Η ταινία της Εύας Νάθενα, με πρωταγωνίστριες τις Καρυοφυλλιά Καραμπέτη και Μαρία Πρωτόπαππα, θα κυκλοφορήσει στις αίθουσες τον Νοέμβριο του 2023.

3' 19" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Το διαχρονικό και σημαντικό μυθιστόρημα του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη, «Φόνισσα», μεταφέρεται στη μεγάλη οθόνη σε σκηνοθεσία Εύας Νάθενα και σενάριο της Κατερίνας Μπέη

Η κλασική ιστορία της Χαδούλας, με φόντο μια τοποθεσία του προηγούμενου αιώνα, μεταφέρεται στο παρόν επιχειρώντας να φέρει στο φως, αλλά και να γιατρέψει, το διαγενεαλογικό τραύμα που διέπει την ελληνική κοινωνία. 

Το σκηνοθετικό ντεμπούτο της Νάθενα αποτελεί μια κινηματογραφική προσέγγιση πάνω στην τραγική ηρωίδα, τη «Φόνισσα». Πρωταγωνίστριες είναι η Καρυοφυλλιά Καραμπέτη και η Μαρία Πρωτόπαππα. Οι δυο τους πλαισιώνονται από τους Ελενα Τοπαλίδου, Πηνελόπη Τσιλίκα, Γεωργιάννα Νταλάρα, Νίκη Παπανδρέου, Χρήστο Στέργιογλου, Στάθη Σταμουλακάτο και Δημήτρη Ημελλο. 

Η ταινία αναμένεται να προβληθεί στις ελληνικές αίθουσες τον Νοέμβριο του 2023, από την Tanweer. Το teaser τρέιλερ και η αφίσα μόλις κυκλοφόρησαν.

Σύνοψη  

Σε ένα δυστοπικό νησί της Ελλάδας, γύρω στο 1900, η Χαδούλα, χήρα Ιωάννου Φράγκου, είναι μια γυναίκα που έχει μάθει να επιβιώνει στην ανδροκρατούμενη, πατριαρχική κοινωνία υπηρετώντας αυτό που της πέρασε η μητέρα της -μια σκυτάλη δύσκολη-, που διαιωνίζει την υποτίμηση και την κατώτερη μοίρα της γυναίκας. Η Χαδούλα επαναστατεί μέσα της και αυτό δεν θα αργήσει να βγει και προς τα έξω. Τα μικρά κορίτσια του νησιού γίνονται θύματα του ξεσπάσματός της. Αφαιρώντας τους τη ζωή, η ίδια νιώθει πως τα απαλλάσσει από το κοινωνικό φορτίο που η ύπαρξή τους επιφέρει. Οι πράξεις της κάποια στιγμή τη φέρνουν αντιμέτωπη με τον νόμο. Εγκαταλείπει το σπίτι της και βρίσκει καταφύγιο στη φύση. Ομως, όσο και αν η ηθική της τής υπαγορεύει ότι έπραξε σωστά, στην πραγματικότητα το χρόνιο τραύμα της την ακολουθεί παντού. Το τέλος έρχεται ως λύτρωση.  

«Φόνισσα»: Κινηματογραφική μεταφορά για το μυθιστόρημα του Παπαδιαμάντη – Το τρέιλερ και η αφίσα-1

«Ο Α. Παπαδιαμάντης δεν έγραψε για να αποδείξει κάτι, αλλά για να υπηρετήσει το κοινό ελληνικό αίσθημα, τον παράξενο τρόπο των Ελλήνων, αυτόν τον τρόπο που σήμερα πολεμάμε με όλες μας τις δυνάμεις, μπλεγμένοι στην άρνηση της ζωής και την αισθητικοποίηση του θανάτου. Ο άνθρωπος αυτός δέχτηκε να σηκώσει ένα βάρος…». – Χρήστος Βακαλόπουλος – Από το Χάος στο Χαρτί
 
«Το παραπάνω απόσπασμα αποτυπώνει την πρόθεση της ταινίας.  

Η ταινία αυτή δεν θα επιχειρήσει μια ποινική ή εγκληματολογική προσέγγιση. Θα εισχωρήσει στον τρόπο που ο Παπαδιαμάντης διείσδυσε στην ψυχή της ηρωίδας του – τρόπος, ως εκείνη τη στιγμή, πρωτοφανής λογοτεχνικά. Αυτός είναι 1ος βασικός άξονας της ταινίας.  

Ο 2ος είναι το ιστορικό αποτύπωμα της εποχής γύρω στο 1900, σαν κοινωνική σφυγμομέτρηση. Η ιστορία, δηλαδή αυτό που πραγματικά συνέβαινε εκείνη την εποχή, είναι αυτό που δημιούργησε μια ηρωίδα σαν τη Φόνισσα.  

Για τους δύο αυτούς άξονες, τα υλικά που δανειζόμαστε προκειμένου να βάλουμε σε μεγεθυντικό φακό αυτό το αφήγημα, είναι τρία βασικά εργαλεία: η Ιστορία, η Κοινωνιολογία και η Ψυχιατρική -και τα τρία με σημερινά δεδομένα.  

Το 1ο, η Ιστορία, έχει κάνει την αποτίμησή της όσον αφορά το 2ο, δηλαδή τις κοινωνικές δομές και τη θέση της γυναίκας τότε. Και τα δύο αυτά, με ψυχαναλυτικά δεδομένα, φωτίζουν τη βαθύτερη ρίζα της δημιουργίας αυτής της ηρωίδας, που δεν είναι απλώς επινόηση του συγγραφέα της, αλλά μια αληθινή ηρωίδα λαϊκής τραγωδίας – και ως τέτοια θα την αναπαραστήσει η ταινία.  

Το μητρικό στοιχείο στην ταινία (αυτό που λέμε σκυτάλη της ζωής), η καταδυναστευτική συνεξάρτηση στη σχέση μάνας-κόρης, συνλειτουργεί ως αίτιο των φόνων και όσων διαδραματίζονται.  

Η θεσμοθετημένη προίκα για τις κόρες καταργήθηκε στην Ελλάδα το 1983. Ενα -ως σήμερα κρυμμένο μυστικό- κάλυπτε τις βρεφοκτονίες των κοριτσιών. Η ταινία επιχειρεί να το φέρει στο φως». –Εύα Νάθενα– 

Συντελεστές

Πρωταγωνιστούν: Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, Μαρία Πρωτόπαππα, Έλενα Τοπαλίδου, Πηνελόπη Τσιλίκα, Γεωργιάννα Νταλάρα, Χρήστος Στέργιογλου, Στάθης Σταμουλακάτος, Δημήτρης Ήμελλος, Χριστίνα Μαξούρη, Όλγα Δαμάνη, Έρση Μαλικένζου, Αντώνης
Τσιοτσιόπουλος, Αγορίτσα Οικονόμου, Μιχάλης Οικονόμου, Βερόνικα Δαβάκη, Νίκη Παπανδρέου, Μάνια Παπαδημητρίου, Μαρία Σκουλά, Γιάννης Τσορτέκης, Γαλήνη Χατζηπασχάλη
Σκηνοθεσία – Production Design – Koστούμια: Εύα Νάθενα
Σενάριο: Κατερίνα Μπέη 
Concept Development- Script Editor: Εύα Νάθενα
Historical & Scientific consultant: Μαρία Τουγιανίδου
Διεύθυνση Φωτογραφίας: Παναγιώτης Βασιλάκης
Κάστινγκ: Σωτηρία Μαρίνη, Άκης Γουρζουλίδης
Μοντάζ: Αγγέλα Δεσποτίδου
Μουσική: Δημήτρης Παπαδημητρίου
Μιξάζ: Κώστας Βαρυμποπιώτης
Μακιγιάζ: Εύη Ζαφειροπούλου 
Hair Stylist: Χρόνης Τζήμος 
Ήχος: Μαρίνος Αθανασόπουλος 
Παραγωγοί: Διονύσης Σαμιώτης, Κώστας Λαμπρόπουλος 
Παραγωγή: Tanweer Productions σε συμπαραγωγή με τη View Master Films 
Συμπαραγωγός: COSMOTE TV 
Διανομή: Tanweer Alliances 

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT