Στα μέσα του Ιουλίου και ενώ η απεργία των σεναριογράφων στις ΗΠΑ βρισκόταν ήδη σε εξέλιξη, το σωματείο των ηθοποιών, δηλαδή το SAG-AFTRA, κήρυξε με τη σειρά του απεργία, μιας και ούτε αυτό κατάφερε να δώσει με κάποιον τρόπο τα χέρια με τους παραγωγούς όσον αφορά τα αιτήματά του να εξασφαλιστούν δικαιότερες αμοιβές αλλά και να μην κινδυνεύσουν να αντικατασταθούν οι ηθοποιοί από την τεχνητή νοημοσύνη.
Αυτό είχε ως αποτέλεσμα πολυάριθμες κινηματογραφικές και τηλεοπτικές παραγωγές να μπουν «στον πάγο», μιας και οι ηθοποιοί πάτησαν παύση σε κάθε επαγγελματική τους δραστηριότητα. Κάτι που συνεπάγεται, συν τοις άλλοις, πως δεν μπορούν να κάνουν ούτε τελικές διορθώσεις σε ολοκληρωμένες παραγωγές, αλλά ούτε και να προωθούν με οποιονδήποτε τρόπο τις ταινίες και τις σειρές στις οποίες συμμετέχουν (τέλος για κάποιο καιρό οι λαμπερές εμφανίσεις των ηθοποιών στο κόκκινο χαλί).
Ολα τα παραπάνω σημαίνουν πως αυτή τη στιγμή, τα περίπου 160.000 μέλη του SAG-AFTRA δεν εργάζονται και άρα δεν εξασφαλίζουν κάποιο εισόδημα. Και αν αυτό είναι υποφερτό για τους σταρ πρώτης γραμμής, δεν ισχύει το ίδιο και για πολλούς άλλους ηθοποιούς που δουλεύουν σε λιγότερο λαμπερά πρότζεκτ με αισθητά μικρότερες αμοιβές.
Και όμως, εν μέσω απεργίας, υπάρχουν κάποια… μεροκάματα που οι ηθοποιοί μπορούν να βγάλουν χωρίς να γίνουν απεργοσπάστες. Ξεχωριστές συμφωνίες του σωματείου αφήνουν «παραθυράκι» στους ηθοποιούς που τους επιτρέπει να εργάζονται σε μια σειρά από συγκεκριμένες παραγωγές.
Τέτοιες είναι οι τηλεοπτικές παραγωγές που υπάγονται στον λεγόμενο «Κώδικα του Τηλεοπτικού Δικτύου» και αφορούν προγράμματα όπως ψυχαγωγικές εκπομπές, εκπομπές ποικίλης ύλης και τηλεπαιχνίδια. Οι ηθοποιοί, δηλαδή, μπορούν να συμμετέχουν σε εκπομπές τύπου «Dancing With The Stars». Οπως μπορούν και να πρωταγωνιστούν σε διαφημίσεις, που καλύπτονται επίσης από διαφορετικό συμβόλαιο του SAG-AFTRA.
Επιπλέον, εξαίρεση αποτελούν και οι animation παραγωγές, αρκεί να προορίζονται για την τηλεόραση ή άλλα μέσα και όχι για τη μεγάλη οθόνη. Ομοίως και τα εκπαιδευτικά προγράμματα, η ηχογράφηση audiobooks, αλλά και κάποιες ανεξάρτητες παραγωγές και πρότζεκτ πολύ χαμηλού budget.
Πέρα από όλα αυτά όμως, οι ηθοποιοί έχουν τη δυνατότητα να χρησιμοποιήσουν το κινητό τους και να κάνουν… cameo στο Cameo.
Στη γλώσσα του σινεμά, ο όρος cameo αφορά μια σύντομη και μη αναμενόμενη συχνά εμφάνιση ενός ηθοποιού ή απλώς αναγνωρίσιμου προσώπου σε μια ταινία -«μετρ» των cameos, πέραν του σασπένς, υπήρξε φυσικά ο Αλφρεντ Χίτσκοκ που είχε εμφανιστεί αυτοπροσώπως σχεδόν σε όλες τις ταινίες του. Μάλιστα, τα cameos του σπουδαίου σκηνοθέτη απέκτησαν τέτοια δημοφιλία, που από κάπου και μετά, επέλεγε να κάνει την εμφάνισή του στα πρώτα λεπτά της ταινίας, ώστε οι θεατές να μην επικεντρώνονται στο… να τον βρουν και να χάνουν έτσι την υπόλοιπη ταινία.
Στον κόσμο των apps, το Cameo είναι μια πλατφόρμα στην οποία θα βρει κανείς διαφόρων ειδών προσωπικότητες, όπως μουσικούς, αθλητές, ηθοποιούς και έναντι ενός αντιτίμου, μπορεί να εξασφαλίσει ένα εξατομικευμένο βίντεο από αυτούς. Ετσι, αν διατίθεστε να πληρώσετε, ο αγαπημένος σας ηθοποιός ή τραγουδιστής μπορεί να σας τραγουδήσει το «Happy Birthday» ή να σας ευχηθεί «καλά στέφανα».
Δεν είναι λίγοι, λοιπόν, οι ηθοποιοί που στην παρούσα φάση στρέφονται προς το Cameo ως πηγή εισοδήματος, όπως αναφέρουν σε σχετικό τους άρθρο οι New York Times. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, μέσα στον Ιούλιο σημειώθηκε αύξηση της τάξεως του 137%, συγκριτικά με τον Ιούνιο, από νέους λογαριασμούς ή λογαριασμούς που ενεργοποιήθηκαν ξανά.
Ανάμεσα σε αυτούς, βρίσκουμε και προφίλ ηθοποιών που ανήκουν στο SAG-AFTRA, όπως η Αλίσα Μιλάνο, αλλά και η «Νταντά» Φραν Ντρέσερ που ηγείται της απεργίας -άνοιξε ξανά τον λογαριασμό της, αν και για την ώρα, δεν έχει δραστηριοποιηθεί περαιτέρω.
Το Cameο έκανε το ντεμπούτο του το 2016 και άλλη μια περίοδος που κάποιοι στράφηκαν σε αυτό ήταν κατά τη διάρκεια της πανδημίας, οπότε και η δυνατότητα για άλλες δουλειές ήταν περιορισμένη.
Πίσω στον Μάιο, όταν οι σεναριογράφοι ξεκινούσαν την απεργία, το σωματείο των ηθοποιών ολοκλήρωνε σχετική συμφωνία με το Cameo, ώστε οι ηθοποιοί να έχουν τη δυνατότητα να δραστηριοποιούνται με κάποιον τρόπο στην πλατφόρμα και να εξασφαλίζουν ένα εισόδημα.
Ο τρόπος με τον οποίο λειτουργεί το Cameo πολύ πιθανόν να σας θυμίζει το OnlyFans, μόνο που στο πρώτο δεν θα βρει κάποιος «απαγορευμένο» περιεχόμενο. Δεν είναι λίγοι πάντως οι γνωστοί σταρ που έχουν χρησιμοποιήσει ανα καιρούς και την πλατφόρμα του OnlyFans: από την Cardi B μέχρι την Μπέλα Θορν και από την Μία Καλίφα μέχρι την Iggy Azalea.
Μάλιστα, πριν λίγο καιρό ο Μεξικανός αθλητής καταδύσεων, Ντιέγκο Μπαλέζα, άνοιξε λογαριασμό στο OnlyFans προκειμένου να μπορέσει να εξασφαλίσει τα έξοδα των προπονήσεών του για να προετοιμαστεί κατάλληλα για τους Ολυμπιακούς Αγώνες στο Παρίσι το 2024. Η απόφασή του αυτή ήρθε ως αποτέλεσμα της διαμάχης ανάμεσα στη Διεθνή Ομοσπονδία Κολύμβησης και την αθλητική επιτροπή της χώρας του, που από την αρχή της χρονιάς είχε κόψει τις μηνιαίες αμοιβές των αθλητών.
Οπως φαίνεται, οι πλατφόρμες παραγωγής αποκλειστικού ή/και εξατομικευμένου περιεχομένου κερδίζουν όλο και μεγαλύτερη δημοφιλία και λειτουργούν ως μία εύκολη και άμεση λύση όταν οι τραπεζικοί λογαριασμοί των δημόσιων προσώπων στερεύουν.