Κριτικοί εναντίον Κόπολα: «Δεν αξίζουμε να μας βάζουν λόγια στο στόμα»
κριτικοί-εναντίον-κόπολα-δεν-αξίζου-563183371

Κριτικοί εναντίον Κόπολα: «Δεν αξίζουμε να μας βάζουν λόγια στο στόμα»

Το νέο τρέιλερ του «Megalopolis» επικαλείται ατάκες διάσημων σινεκριτικών που... δεν ειπώθηκαν ποτέ, γράφοντας ένα ακόμα κεφάλαιο στην περιβόητη νέα ταινία του σκηνοθέτη, η οποία αναμένεται στις αίθουσες το φθινόπωρο

Φωτ.: Lionsgate via AP
Ακούστε το άρθρο

«Εξασθενημένο από την καλλιτεχνικότητά του» – Πολίν Κάελ για τον «Νονό» στο New Yorker

«Ενας θρίαμβος του στυλ έναντι του περιεχομένου» – Ρότζερ Ιμπερτ για τον «Δράκουλα» στους Chicago Sun Times 

«Ενα παραφουσκωμένο, βαρετό και περίπλοκα ρηχό φιλμ, γεμάτο με σχολικές αλήθειες για το μέλλον της ανθρωπότητας» – Πίτερ Μπράντσο για το «Megalopolis» στον Guardian

Μόνο μία από τις παραπάνω κριτικές για τις ταινίες του Φράνσις Φορντ Κόπολα είναι αληθινή και αυτή είναι –spoiler!– η τρίτη. Στην κριτική της για το γκανγκστερικό αριστούργημα του Αμερικανού σκηνοθέτη η Κάελ αναγνώριζε για την ακρίβεια την ταινία ως ένα ιδεατό παράδειγμα παντρέματος εμπορικότητας και καλλιτεχνικότητας. Στον Ρότζερ Ιμπερτ, από την άλλη, άρεσε αρκετά ο «Δράκουλας» του Κόπολα, στον οποίο χάρισε 3/4 αστεράκια, κλείνοντας την κριτική του με τη φράση «Η ταινία είναι μια άσκηση στην πυρετώδη υπερβολή, και γι’ αυτό, και για μερικά ακόμα πράγματα, την απόλαυσα».

Οι δύο κριτικές στην αρχή του κειμένου, μαζί με μερικές ακόμα για εμβληματικές ταινίες του τοτέμ του αμερικανικού σινεμά, εμφανίζονται στο νέο τρέιλερ του «Megalopolis», της πολυσυζητημένης ταινίας του Κόπολα που θα προβληθεί στις αμερικανικές αίθουσες στις 27 Σεπτεμβρίου (και στις ελληνικές στις 31 Οκτωβρίου). Καμία τους δεν είναι αληθινή, κάτι που έκανε πολλά μέσα και φαν να «ψάχνονται» προκειμένου να βρουν τα εν λόγω τσιτάτα. Χαρακτηριστικά, ο Τζεφ Μπλέχαρ, αρθρογράφος στο National Review, στο οποίο –βάσει του τρέιλερ– ο Τζον Σάιμον έγραψε κάποτε πως το «Αποκάλυψη Τώρα!» ήταν «Μια θεαματική αποτυχία», πόσταρε στο X πως ψάχνουν στα αρχεία τους προκειμένου να επιβεβαιώσουν την ισχυρή τους υπόθεση πως πρόκειται για κάτι που ο πάλαι ποτέ κριτικός τους δεν ισχυρίστηκε ποτέ. 

Αλλά και οι ίδιοι οι κριτικοί αντέδρασαν. Ο Οουεν Γκλίμπερμαν του Variety –που στο τρέιλερ φέρεται να βρίσκει τον Δράκουλα «ένα όμορφο χάος»– απάντησε λέγοντας πως «ακόμα και αν κάποιος ανήκει σε αυτούς που δεν τους αρέσουν οι κριτικοί, δεν νομίζω πως αξίζουμε να μας βάζουν λόγια στο στόμα».

Θα υπέθετε εύλογα κανείς πως τα «fake cine news» ήταν εσκεμμένα στο τρέιλερ του «Megalopolis». Κάτι σαν ειρωνική «απάντηση» στις χλιαρές και κακές κριτικές που έχει πάρει ως τώρα η νέα ταινία του Κόπολα, μετά την πρεμιέρα της στις Κάννες τον Μάιο –59/100 είναι το συνολικό ποσοστό της ταινίας στο Metacritic, 53/100 αντίστοιχα στο Rotten Tomatoes. 

Το γεγονός όμως πως η Lionsgate, που έχει αναλάβει τη διανομή της ταινίας, κατέβασε το τρέιλερ λιγότερο από 24 ώρες μετά την κυκλοφορία του δεν ενισχύει ιδιαίτερα αυτή την εικασία, όπως και η δήλωση που συνόδευσε την απόσυρσή του: «Απολογούμαστε στους αναφερόμενους κριτικούς, τον Φράνσις Φορντ Κόπολα και την American Zoetrope για αυτό το ασυγχώρητο λάθος στη διαδικασία ελέγχου. Τα κάναμε θάλασσα. Ζητούμε συγγνώμη». 

Ωστόσο, δεν έχει υπάρξει ακόμα κάποια απάντηση για το πώς ακριβώς κατέληξαν οι ψευδείς ατάκες στο τρέιλερ. Οπως είναι και πάλι λογικό, τα διαδικτυακά πηγαδάκια υποθέτουν πως οι φράσεις είναι προϊόν της τεχνητής νοημοσύνης. Για του λόγου το αληθές, κάποιοι ζήτησαν αντίστοιχα από το Chat GPT να τους γράψει ατάκες από τις αναφερόμενες κριτικές και μπορεί αυτό να μην έδωσε ακριβώς εκείνες που είδαμε στο τρέιλερ, σε κάθε περίπτωση όμως, επινόησε παρεμφερείς δικές του. 

Από το «Αποκάλυψη Τώρα!» στο «Megalopolis»

Ολα αυτά μοιάζουν να έχουν επιτείνει τον θόρυβο που έχει προκαλέσει το «Megalopolis» πριν ακόμη κυκλοφορήσει στις αίθουσες. Εχουν γραφτεί τόνοι μελανιού για το «Αποκάλυψη Τώρα!» και τη δαιδαλώδη διαδικασία των γυρισμάτων του, μα και το «Megalopolis» δείχνει να θέλει να του μοιάσει. 

Το μεγαλεπήβολο πρότζεκτ, που ο Κόπολα είχε ήδη οραματιστεί από τη δεκαετία του ’70, πέρασε από 40 κύματα μέχρι να καταφέρει τελικά να το γυρίσει. Ο σκηνοθέτης πούλησε μέρος της περιουσίας του προκειμένου να το χρηματοδοτήσει, εφόσον κανείς άλλος δεν έδειχνε τη διάθεση. Εξίσου φιλόδοξη είναι και η ιστορία του «Megalopolis» που σε κάτι λιγότερο από δυόμισι ώρες αφηγείται τη ρετροφουτουριστική προσπάθεια ενός αρχιτέκτονα (Ανταμ Ντράιβερ) να χτίσει μια Νέα Ρώμη στη Νέα Υόρκη. 

Κριτικοί εναντίον Κόπολα: «Δεν αξίζουμε να μας βάζουν λόγια στο στόμα»-1
Ο Κόπολα οραματίζεται το «Megalopolis» εδώ και δεκαετίες. Φωτ.: Vianney Le Caer/Invision/AP

Πριν από λίγο καιρό, το «Megalopolis» βρέθηκε και πάλι σε τίτλους ειδήσεων για τους λάθος λόγους. Σύμφωνα με αρχικά δημοσιεύματα του Variety και του Guardian, ο σκηνοθέτης υπήρξε ιδιαίτερα διαχυτικός με γυναίκες ηθοποιούς, που φαίνεται να προσπάθησε να φιλήσει κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων. Ο ίδιος σε συνέντευξή του στους New York Times λίγο μετά το ξέσπασμα του σκανδάλου είχε πει πως είναι «πολύ ντροπαλός» και πως η μητέρα του τού είχε μάθει πως το να εκμεταλλεύεσαι γυναίκες σημαίνει πως δεν τις σέβεσαι. 

Ο Κόπολα περίμενε σχεδόν 50 χρόνια για να δει την ταινία του να παίρνει σάρκα και οστά. Θέλει εμφατικά να δώσει στο κοινό άλλο ένα (το τελευταίο;) μεγάλο αριστούργημα, μα σκοντάφτει συνεχώς. Να δούμε αν το «Megalopolis» θα σκοντάψει και στις αίθουσες ή αν θα επιβεβαιώσει το ότι «η Ρώμη δεν χτίστηκε σε μια μέρα». 

comment-below Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT