Γιατί επενδύουμε στα παλιά σινεμά της Αθήνας
γιατί-επενδύουμε-στα-παλιά-σινεμά-της-563290570

Γιατί επενδύουμε στα παλιά σινεμά της Αθήνας

Η ιδρύτρια του Cinobo, Δάφνη Μπεχτσή, εξηγεί στην «Κ» πώς και γιατί η ελληνική πλατφόρμα streaming αποφάσισε να αναγεννήσει τρεις εμβληματικές αίθουσες της Αθήνας, και με ποια αποτελέσματα

Ελένη Τζαννάτου
Ακούστε το άρθρο

Σε μια εποχή που οι κινηματογραφικές αίθουσες απειλούνται όλο και συχνότερα, με αποκορύφωμα το ιστορικό Ιντεάλ που μετά από έντονες αντιπαραθέσεις έκανε το «last dance» του τις τελευταίες ημέρες του 2023, υπάρχουν κάποιοι επιχειρηματίες που επενδύουν στο να αναγεννήσουν παλιές αίθουσες.

Είδαμε πρόσφατα την Ανδόρα να μετονομάζεται σε Newman και να ανακαινίζεται, αλλά και το Αλεξάνδρα Πατησίων να μεταμορφώνεται σε ένα θεματικό σινεμά υπό την επωνυμία Cinobo Πατησίων. Η εγχώρια εταιρεία που πριν από τέσσερα χρόνια ξεκίνησε την ομώνυμη κινηματογραφική πλατφόρμα streaming, η οποία σε αυτό το διάστημα έχει μπει στο κομμάτι της κινηματογραφικής διανομής, επενδύει σταθερά στο να φέρει ξανά στη ζωή παλαιότερες αίθουσες, όπως έκανε και με την Οπερα στην Ακαδημίας και το Σινέ Παρί στην Πλάκα. 

Τι κάνει λοιπόν μια κατά βάση πλατφόρμα streaming να επενδύει όλο και περισσότερο στη σκοτεινή αίθουσα; Οπως εξηγεί η Δάφνη Μπεχτσή, ο άνθρωπος που βρίσκεται πίσω από το Cinobo, «εξαρχής ονειρευόμασταν και έναν φυσικό χώρο. Φανταζόμασταν αρχικά ακόμα και κάτι πιο εναλλακτικό, έναν χώρο που ενδεχομένως δεν είναι καν σινεμά, έναν χώρο που να γίνονται προβολές και να συναντιούνται οι συνδρομητές, η κοινότητα της πλατφόρμας σε έναν φυσικό χώρο».

Γιατί επενδύουμε στα παλιά σινεμά της Αθήνας-1
Εξαρχής το Cinobo ήθελε να έχει φυσική παρουσία και εκτός της πλατφόρμας. 

Ολο αυτό συνέβαινε ακριβώς τη στιγμή που όλο και περισσότερες αίθουσες της Αθήνας άρχισαν να κλείνουν. Και έτσι η ομάδα σκέφτηκε «γιατί να ψάξουμε έναν νέο χώρο και να μην προσπαθήσουμε να υπάρχουμε στους ήδη υπάρχοντες;». Το έκαναν αρχικά δίνοντας στους συνδρομητές της πλατφόρμας εισιτήρια για να δουν δωρεάν ταινίες σε διάφορα σινεμά της πόλης, κάτι που το Cinobo συνεχίζει μέχρι και σήμερα – αυτόν τον μήνα, λόγου χάρη, όποιος είχε συνδρομή, μπορούσε να δει 14 ταινίες δωρεάν στη μεγάλη οθόνη. Δεν πρόκειται για προσκλήσεις αλλά για «εισιτήρια που τα δίνουμε στους συνδρομητές και μετά τα πληρώνουμε στον κινηματογράφο και στηρίζουμε και έτσι την αίθουσα», εξηγεί η Δάφνη Μπεχτσή.

Μπορεί μια κοινότητα να «σώσει» το σινεμά;

Στόχος του Cinobo ήταν να μη φέρνει απλώς το σινεμά στο σπίτι, αλλά να δημιουργήσει μια κοινότητα που θα συναντιέται και έτσι θα «σώσει» το σινεμά. Οταν λοιπόν είδαν αίθουσες σαν το Οντεόν Οπερα και την Αλεξάνδρα Πατησίων να κλείνουν, προσπάθησαν να κινηθούν όσο το δυνατόν γρηγορότερα ώστε το κινηματογραφικό όνειρο να μη σβήσει εντελώς από αυτούς τους χώρους. 

Σημειωτέον ότι το Cinobo λειτουργεί υποστηρικτικά στις αίθουσες που έως τώρα έχει αναλάβει. Τα έσοδα της εταιρείας προέρχονται κατά 80% από το streaming και 20% από τη διανομή. Οι εν λόγω αίθουσες λειτουργούν ως ξεχωριστές επιχειρήσεις. Το Cinobo χρηματοδοτεί αρχικά με μια χορηγία προκειμένου να ανοίξει το σινεμά και επιμελείται το πρόγραμμα, τη λειτουργία, την επικοινωνία, αλλά στην ουσία είναι αυτόνομες επιχειρήσεις που το Cinobo έχει υπό την ομπρέλα του. 

Πώς, λοιπόν, καθεμία από αυτές τις αίθουσες κατάφερε να προσελκύσει επιτυχώς τον κόσμο;

Cinobo Οπερα, ένα «μικρό multiplex» για τους σινεφίλ 

Γιατί επενδύουμε στα παλιά σινεμά της Αθήνας-2
Το άνοιγμα του Cinobo Οπερα σχεδόν συνέπεσε με το κλείσιμο του Ιντεάλ. 

Πότε; Η αίθουσα ως Odeon Οπερα έκλεισε τον Μάρτιο του 2022. Οι άνθρωποι του Cinobo βλέποντας πως και το 2023 η αίθουσα παρέμενε κλειστή, το έψαξαν πάρα πολύ ώστε να καταφέρουν να την πάρουν. Τα κατάφεραν τελικά τον Δεκέμβριο του 2023. 

Πώς; Στο Cinobo Οπερα όλα έγιναν πολύ γρήγορα, όπως εξηγεί η Δάφνη Μπεχτσή, μια και ο κινηματογράφος πέρασε στα χέρια του Cinobo την ίδια εβδομάδα που το Ιντεάλ έκλεισε, «η πόλη θα στερούνταν ένα πολύ σημαντικό σινεμά στην περιοχή. Ηταν και χειμώνας, που ο κόσμος πάει πολύ σινεμά, οπότε βιαστήκαμε πάρα πολύ», εξηγεί η ιδρύτρια της εταιρείας. Ετσι το Cinobo Οπερα άνοιξε μέσα σε μία εβδομάδα, μέσα στην οποία ο χώρος ανανεώθηκε μόνο στα απαραίτητα: οι τοίχοι βάφτηκαν, έγινε σέρβις στις μηχανές και οι υπόλοιπες αλλαγές ήρθαν σταδιακά, όπως το να μπει αναβατόριο για αμαξίδιο και τουαλέτα για ΑμεΑ.

Τα εισιτήρια πράγματι έδειξαν πως η Αθήνα χρειάζεται τα σινεμά της: σε μισή σεζόν κατάφερε να κάνει διπλάσια εισιτήρια από όσα είχε κάνει την τελευταία του ολόκληρη σεζόν πριν κλείσει, ξεπερνώντας τις προσδοκίες και των ίδιων των ανθρώπων του Cinobo.

Γιατί; Το Cinobo Οπερα ήρθε να καλύψει το κενό που δημιουργήθηκε ξαφνικά με το κλείσιμο του Ιντεάλ. Τα εισιτήρια πράγματι έδειξαν πως η Αθήνα χρειάζεται τα σινεμά της: σε μισή σεζόν κατάφερε να κάνει διπλάσια εισιτήρια από όσα είχε κάνει την τελευταία του ολόκληρη σεζόν πριν κλείσει, ξεπερνώντας τις προσδοκίες και των ίδιων των ανθρώπων του Cinobo. Οσο για το πρόγραμμά του, είναι η αίθουσα στην οποία κανείς θα βρει ένα επιλεγμένο πρόγραμμα από νέες, ποιοτικές και ανεξάρτητες κυκλοφορίες, αλλά και κάποιες πιο ειδικές προβολές και εκδηλώσεις, όπως η έκθεση χιπ χοπ φωτογραφίας του Δημήτρη Μουγκού. «Είναι σαν ένα “μικρό multiplex” για το ποιοτικό σινεμά», σχολιάζει η Δ. Μπεχτσή. 

Σινέ Παρί, το «απόλυτο» θερινό

Γιατί επενδύουμε στα παλιά σινεμά της Αθήνας-3
Το Σινέ Παρί συνεχίζει να είναι ένα σινεμά για όλους. 

Πότε; Το 2020 εν μέσω πανδημίας, το εμβληματικό θερινό της οδού Κυδαθηναίων έκλεισε. Εκτοτε, ολόκληρο το κτίριο μπήκε σε τροχιά ανακαίνισης προκειμένου να γίνει συνεδριακός χώρος του Ιδρύματος Στέλιου Χατζηιωάννου. Ο θερινός κινηματογράφος στην ταράτσα, ύστερα από πολλές μακρόχρονες συζητήσεις, πέρασε στα χέρια του Cinobo τον Σεπτέμβριο του 2023 και άνοιξε τις πόρτες του τον Μάιο του 2024. 

Πώς; Αν και είχαν πολλούς μήνες μπροστά τους για να φτιάξουν το νέο Σινέ Παρί, η ανακαίνιση ήταν πράγματι ολική, μια και παρέλαβαν απλώς μια ταράτσα, και έπρεπε όλα να σχεδιαστούν από την αρχή. Και επειδή πρόκειται για έναν χώρο που βρίσκεται στο συγκεκριμένο σημείο, η διαδικασία ήταν πιο περίπλοκη, καθώς η όποια αλλαγή έπρεπε να περάσει από συμβούλια αρχαιολογίας, ανωτέρων μνημείων, μεταξύ άλλων. Εδωσαν μεγάλη βάση στον σχεδιασμό, βάζοντας στον χώρο πολλά φυτά και τον φωτισμό τον ανέλαβε ο Γιώργος Τέλλος (που έχει φωτίσει και το Παναθηναϊκό Στάδιο). 

Γιατί; Το Σινέ Παρί ήθελαν να γίνει το «απόλυτο θερινό», όπως λέει η Δάφνη Μπαχτσή, και έτσι σε αυτό κανείς αυτό το καλοκαίρι έβρισκε ένα πρόγραμμα πιο βατό και εμπορικό, που μπορούσε να φέρει ένα πιο ευρύ κοινό στην αίθουσα, και έκλεισε με σχεδόν διπλάσια εισιτήρια από την τελευταία του σεζόν προ ανακαίνισης. 

Cinobo Πατησίων, το εκλεκτικό στέκι των σινεφίλ 

Γιατί επενδύουμε στα παλιά σινεμά της Αθήνας-4
Το Cinobo Πατησίων έχει ένα κονσεπτικό πρόγραμμα με διαφορετικές ταινίες κάθε ημέρα. 

Πότε; Οταν πριν από δύο χρόνια έγινε γνωστό ότι το Αλεξάνδρα Πατησίων θα έκλεινε, το Cinobo νοίκιασε τον χώρο και συνέχισε να «τρέχει» το σινεμά ως είχε. Ανακαινίστηκε και μεταμορφώθηκε σε Cinobo Πατησίων τον φετινό Οκτώβριο.

Πώς; Οταν το Αλεξάνδρα Πατησίων πέρασε στα χέρια του Cinobo, δεν υπήρχαν ακόμη οι δυνάμεις ώστε το σινεμά να αναδιαμορφωθεί. Υστερα από δύο σεζόν και με την ομάδα να έχει αποκτήσει τους πόρους και την πείρα, οι χώροι ανανεώθηκαν και το Cinobo Πατησίων πλέον άνοιξε αυτή τη σεζόν τις πόρτες του ως ένα κονσεπτικό σινεμά, με ξεχωριστές προβολές κάθε ημέρα, σε επιμέλεια του Ακη Καπράνου. Μια αίθουσα που έχει τις δικές της ιδιαίτερες προκλήσεις, όπως εξηγεί η Δάφνη Μπεχτσή: «Τον Νοέμβριο, λόγου χάρη, έχουμε 40 διαφορετικές ταινίες, που σημαίνει 40 διαφορετικές συμφωνίες με διαφορετικές εταιρείες και 40 διαφορετικά αρχεία ταινιών που χρειάζονται υπότιτλους. Είναι μια πολύ πιο περίπλοκη δουλειά» από αυτήν που απαιτεί ένα συμβατικό σινεμά.

Γιατί; Το Cinobo Πατησίων είναι μια αίθουσα στα πρότυπα αιθουσών σαν το Prince Charles στο Λονδίνο, κάτι που το κάνει μοναδικό στην ελληνική αγορά. Είναι ένα σινεμά στο οποίο το Cinobo ποντάρει πως μπορεί να γίνει «στέκι για κάποιον που, αν δεν έχει κάτι να κάνει το βράδυ, μπορεί να πάει και μόνος να ανακαλύψει μια ταινία εκεί».

Γιατί επενδύουμε στα παλιά σινεμά της Αθήνας-5

Φωτογραφίες: Cinobo

comment-below Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT