Το ροκ και ο δρόμος για το σπίτι

4' 1" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Το πιο προβλέψιμο στοιχείο στην ταινία του Τζόναθαν Ντέμι «Η Ρίκι και η ροκ» είναι η εξαιρετική ερμηνεία της Μέριλ Στριπ. Από τη δεκαετία του ’80, οπότε επιβλήθηκε στο σταρ σίστεμ με τους δικούς της όρους, που δεν είχαν σχέση με την επιμελώς λουστραρισμένη εικόνα της θηλυκής σταρ, μέχρι σήμερα δεν υπήρξε ρόλος που να ’γινε εμπόδιο στην καριέρα της. Η Στριπ υποδύεται μια μουσικό της ροκ που πλησιάζει στον κάβο της τρίτης ηλικίας έχοντας συμφιλιωθεί με τον εαυτό της, αλλά και με την ωμή πραγματικότητα: η επιλογή της στο παρελθόν να ακολουθήσει τον δρόμο που της υπέδειξε η καρδιά της την έχει οδηγήσει σε επαγγελματική αποτυχία, αλλά και σε ένα οικογενειακό Βατερλώ.

Το απρόβλεπτο στοιχείο στο «Η Ρίκι και η ροκ» είναι η σκηνοθεσία του Ντέμι, που οδηγεί αργά ένα φαινομενικά κοινότοπο οικογενειακό δράμα σε ένα λυτρωτικό χάπενινγκ. Περνάει ξώφαλτσα από την ηθογραφία μιλώντας για όνειρα και χίμαιρες, για την επιτυχία και την αποτυχία, για συγκρούσεις και ενοχές. Παράλληλα προσδίδει ανάλαφρη αίσθηση στο δράμα. Το σενάριο της Ντιάμπλο Κόντι («Juno») αποδείχτηκε ο καλύτερος σύμμαχός της.

Ο γυρισμός

Πριν από πολλά χρόνια, η Λίντα Μπρούμελ επιχείρησε ηρωική έξοδο από τον ευτυχισμένο γάμο της, αλλά και από τους κύκλους της υψηλής κοινωνίας της Ιντιανάπολης. Παράτησε τον σύζυγό της και τα τρία μικρά παιδιά της και πήγε στο Λος Αντζελες για να κάνει καριέρα ως συνθέτρια και τραγουδίστρια της ροκ. Αλλαξε και τ’ όνομά της σε Ρίκι Ρεντάτζο. Τον δίσκο βινυλίου που κυκλοφόρησε τότε με δικά της τραγούδια, τον θυμούνται μόνον η ίδια και οι μουσικοί των The Flash, της ροκ μπάντας της. Με αυτούς αρχίζει η ταινία, σε ένα επαρχιακό ροκ κλαμπ όπου ο μέσος όρος ηλικίας των λιγοστών πελατών πλησιάζει τα πενήντα. Τα πρωινά ή τα απογεύματα, η Ρίκι κάθεται στο ταμείο ενός σούπερ μάρκετ με ένα μεγάλο ψεύτικο χαμόγελο στο πρόσωπο.

Μια μέρα, ένα τηλεφώνημα από τον πρώην σύζυγό της θα τη φέρει πίσω στο σπίτι. Η κόρη της, η Τζούλι, που παίρνει διαζύγιο και έχει πάθει νευρικό κλονισμό, προσπάθησε ν’ αυτοκτονήσει. Η Τζούλι δεν θέλει να τη δει στα μάτια της, γιατί τη θεωρεί υπεύθυνη για το μεγαλύτερο τραύμα της ζωής της. Παραδόξως, η σχέση μητέρας και κόρης θα εξομαλυνθεί χωρίς να γίνουμε θεατές σφοδρών συγκρούσεων.

Η Λίντα επιστρέφει στην καθημερινότητά της και ξαναγίνεται η Ρίκι. Λίγο μετά, η πρόσκληση για τον γάμο του ενός από τους δύο γιους της θα την ξαναφέρει στον δρόμο προς το παλιό της σπίτι, μαζί με τον κιθαρίστα των The Flash, που είναι και ο ερωτικός της σύντροφος. Το γαμήλιο πάρτι επιφυλάσσει σε όλους μια έκπληξη. Η ταινία δεν έχει χάπι έντ, όπως συμβαίνει σε παρόμοιες ιστορίες. Καταλήγει, όμως, σε ένα χάπενινγκ: το πνεύμα του ροκ καταλαμβάνει τους πρωταγωνιστές του οικογενειακού δράματος σπάζοντας αγκυλώσεις.

Το άσπρο και το μαύρο

Η Ρίκι και η μπάντα της εκφράζουν μια αυθεντικότητα, που είναι άγνωστη πια στη μουσική βιομηχανία. Φαινομενικά μοιάζουν με κακόγουστες φιγούρες περιθωριακών, από μια Αμερική χαμένη ή ξεχασμένη, παράταιρες σε ένα καθωσπρέπει περιβάλλον. Τα φαινόμενα συνήθως απατούν. Η Ντιάμπλο Κόντι και ο Ντέμι δεν ανήκουν σε αυτούς που χωρίζουν σχηματικά τον κόσμο σε άσπρο και σε μαύρο. Προσφεύγουν στο ροκ αναζητώντας την αυθεντικότητα μιας Αμερικής πέρα από τις συμβάσεις της προοδευτικότητας και της αποδοχής της διαφορετικότητας που επιβάλλει το πολιτικώς ορθόν.

Διόλου τυχαία στην αρχή της ταινίας η Ρίκι στρέφεται με χιούμορ προς τον έγχρωμο ντράμερ της μπάντας ρίχνοντας μια σπόντα για τον Ομπάμα. Διόλου τυχαία, επίσης, είναι και η φυλετική σύνθεση των The Flash, αντιπροσωπευτική μιας ανθρωπογεωγραφίας της Αμερικής στην οποία έχουν θέση ο έγχρωμος και ο Ινδιάνος. Το ροκ αβίαστα βάζει τα πράγματα στη θέση τους.

Ολα αυτά διακρίνονται μέσα από τα μικρά ρήγματα που δημιούργησε στην απόλυτη τάξη του πολιτικώς ορθού η εμφάνιση των «περιθωριακών» ροκάδων. Η «άλλη» Αμερική της Στριπ, του Ντέμι και της Κόντι είναι αυτή του Μπρους Σπρίνγκστιν και του Νιλ Γιανγκ.

Δείτε

«Η Ρίκι και η ροκ»

(Ricki & The Flash, 2015)

Η Ρίκι, που πλησιάζει την ηλικία της γιαγιάς, είναι τραγουδίστρια σε ένα ροκ συγκρότημα, αλλά και υπάλληλος σε σούπερ μάρκετ. Η Ρίκι, που δεν έχει μετανιώσει για τις επιλογές της, κάποτε έφυγε από τον τέλειο γάμο της για ν’ ακολουθήσει τ’ όνειρό της. Σήμερα, γυρίζει πίσω για να συμπαρασταθεί στην κόρη της, που είχε ένα δύσκολο χωρισμό, αλλά και για να παρευρεθεί στον γάμο του γιου της.

Η Μέριλ Στριπ δίνει ρεστιτάλ ερμηνείας στην ταινία του Τζόναθαν Ντέμι. Δίπλα της η κόρη της, Μάμι Γκάμερ, ο Κέβιν Κλάιν και ο μουσικός Ρικ Σπρίνγκφιλντ. (Προβάλλεται στις αίθουσες)

«Η Ρέιτσελ παντρεύεται» (Rachel Getting Married, 2008)

Η Ρέιτσελ, που παντρεύεται, βρίσκεται στο κέντρο ενός πολύχρωμου μικρόκοσμου. Ο Τζόναθαν Ντέμι, όμως, γίνεται η σκιά της αδελφής της, που επιστρέφει στο πατρικό της ύστερα από χρόνια σε κέντρα απεξάρτησης, για τον γάμο. Η ταινία είναι ένας αυτοσχεδιασμός μακράς διαρκείας που θυμίζει λιγάκι το «Νάσβιλ» του Ρόμπερτ Αλτμαν. Πρωταγωνιστεί η Αν Χάθαγουεϊ (φωτ.) (Σε dvd)

comment-below Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT