Το ταξίδι της Αλμα στη Γερμανία

3' 28" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Μια ελιά με τεράστιο και ακανόνιστο κορμό, που κάποτε έπαιρνε τη μορφή τέρατος στη φαντασία ενός μικρού κοριτσιού, είναι το κέντρο του σύμπαντος στην ομώνυμη ταινία της Ισπανίδας σκηνοθέτιδος Ισιάρ Μπολέν («Ακόμη και η βροχή»). Το δέντρο, ηλικίας αιώνων, ξεριζώθηκε από τη γη της Βαλένθια και μεταφέρθηκε στο Ντίσελντορφ, στο φουαγιέ ενός μοντέρνου κτιρίου, για να κοσμήσει ως νεκρή φύση την έδρα μιας πολυεθνικής, που έχει ως βιτρίνα της την πράσινη ενέργεια. Η «Ελιά», που έχει ως αφορμή την άδοξη δεύτερη ζωή του βωβού «τέρατος» στο γυάλινο κλουβί του, κυλάει σαν ένα τρυφερό σύγχρονο παραμύθι, στο οποίο το μικρό και ασήμαντο γίνεται μεγάλο.

Η «Ελιά» είναι η ιστορία της 20χρονης Αλμα, του κοριτσιού που μεγάλωσε και ξεκίνησε το πιο παράτολμο και τρελό ταξίδι της ζωής του, για να ελευθερώσει το «τέρας» και να το φέρει πίσω στην ηλιόλουστη πατρίδα του. Εχει στέρεη σκηνοθεσία. Το μεγάλο της ατού όμως είναι το σενάριο του Ιρλανδοσκωτσέζου Πολ Λάβερτι, υποδειγματικό για την απλότητα και την πυκνότητά του.

«Ισπανιζατέr»

Πριν από χρόνια, πριν από το ευρώ και το πάρτι με τα δανεικά, στο «Βαλκανιζατέr» του Σωτήρη Γκορίτσα δύο παμπόνηροι Ελληνες ξεκίνησαν με ένα σαράβαλο Πεζό, διασχίζοντας τα Βαλκάνια με τελικό προορισμό τους την Ελβετία, για να πιάσουν την «καλή», γρήγορα και χωρίς κόπο. Είχαν πείσει τους εαυτούς τους πως βρήκαν την «πατέντα» που θα έκανε τη δραχμή πιο σκληρή και από το δολάριο. Στη σημερινή «Ελιά», η Αλμα μαζί με τον θείο της και έναν φίλο της, που την αγαπά χωρίς αυτή να το ξέρει, κάνουν ένα παρόμοιο ταξίδι προς την ουτοπία: ξεκινούν με μια «δανεική» νταλίκα και ένα ψέμα, ως άστρο για να τους κατευθύνει, για να ζητήσουν από τους Γερμανούς τα ρέστα για την τωρινή δυστυχία τους.

Θέλουν πίσω την ελιά τους, την οποία ξερίζωσε ο πατέρας της Αλμα και την πούλησε για μερικές χιλιάδες ευρώ, 12 χρόνια πριν, όταν η Ισπανία έμπαινε με χίλια στη λεωφόρο ενός λαμπρού μέλλοντος. Η μικρή Αλμα και ο παππούς της, που πίστευε πως το συγκεκριμένο δέντρο ήταν ιερό, μάταια προσπάθησαν να πάνε κόντρα στο ρεύμα της αποψίλωσης καθετί σχετικού με την παράδοση. Σήμερα η Αλμα διασχίζει τη Γαλλία και μπαίνει στη Γερμανία, όπου το όνειρο γίνεται χίμαιρα.

Στη σάρκα της «Ελιάς» βρίσκεται το δράμα της οικογένειας της Αλμα (και της Ισπανίας που βάδισε σαν τυφλή προς τον γκρεμό), αλλά και η κωμικοτραγική περιπέτεια του θείου της και του φίλου της, που φαντάζουν σαν σύγχρονες καρικατούρες Δον Κιχώτη και Σάντσο. Παρορμητικοί και οι δύο πίστεψαν το ψέμα της.

Στο κουκούτσι της ταινίας είναι η αλήθεια κάτω από το ψέμα: η συνείδηση του λάθους και του μη αναστρέψιμου, αλλά και η λυτρωτική προσγείωση στον ρεαλισμό. Και κάτι ακόμη, σημαντικό, γιατί μιλάμε για τέχνη. Κουκούτσι της «Ελιάς» είναι επίσης η τρυφερή σχέση της σημερινής «χαμένης» γενιάς με τη βαθύτερη ρίζα της. Η πίστη ενός παιδιού, που νιώθει αίολο, στη φαντασία και η αλήθεια ενός βωβού παππού, που έπαψε να λέει παραμύθια.

Το βαρόμετρο της εβδομαδας

Ο «Ερωτας στα τυφλά», αέρινη και διασκεδαστική ερωτική κομεντί του Κλοβίς Κορνιγιάκ, αξιοποιεί ένα σεναριακό εύρημα: η «ψεύτικη» μεσοτοιχία, η οποία χωρίζει δύο παλιά διαμερίσματα στο κέντρο του Παρισιού, κρατάει όσο και ο πλατωνικός έρωτας μεταξύ των ενοίκων τους. Η Μασίν (η Μέλανι Μπερνιέ στη φωτ.), πιανίστα που πρέπει να απελευθερωθεί από την τεχνική για να παίξει με πάθος, αφήνει τον δεσποτικό εραστή της και μετακομίζει. Στο διπλανό διαμέρισμα κατοικεί ο μισάνθρωπος Μασάν, ο οποίος σχεδιάζει μηχανικά παζλ και άλλα παρόμοια παιχνίδια. Ερωτεύονται, όμως αποφεύγουν να συναντηθούν.

Η «Αποικία» βασίζεται σε αληθινή ιστορία γύρω από την εφιαλτική δράση της θρησκευτικής κοινότητας Colonia Dignidad στη Χιλή, μετά το πραξικόπημα του Πινοσέτ. Το σενάριο, όμως, έχει κάτι από Φώσκολο σε περιβάλλον ταινίας τρόμου. Παίζουν: Εμα Γουάτσον, Ντάνιελ Μπριλ, Μίκαελ Νίκβιστ.

H στυλιζαρισμένη «Μοδίστρα» της Τζόσελιν Μούρχαουζ είναι μια ιστορία εκδίκησης που έχει κάτι από σπαγγέτι γουέστερν. Αντί για εξάσφαιρα, όμως, χρησιμοποιεί μια ραπτομηχανή Singer και πατρόν υψηλής ραπτικής. Μια μοδίστρα, η οποία φαντάζει σαν φαμ φατάλ, αφήνει το Παρίσι και επιστρέφει στο χωριό της, στην ύπαιθρο της Αυστραλίας, για να κλείσει παλιούς λογαριασμούς. Ο θάνατος ενός αγοριού, στα χρόνια της τραυματικής παιδικής της ηλικίας, την έχει στοιχειώσει. Ατμοσφαιρική, αλλά και φλύαρη ταινία. Παίζουν: Κέιτ Γουίνσλετ, Τζούντι Ντέιβις, Λίαμ Χέμσγουορθ, Χιούγκο Γουίβινγκ.

comment-below Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT