Η Μέριλιν σαν καυτός εφιάλτης καλοκαιρινής νύχτας

Η Μέριλιν σαν καυτός εφιάλτης καλοκαιρινής νύχτας

4' 3" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Το φετινό καλοκαίρι έχει ποδόσφαιρο στην τηλεόραση, αλλά και μια αξέχαστη κωμωδία με τη Μέριλιν Μονρόε, που θα φέρει δροσιά στα θερινά της Αθήνας λίγο μετά τον τελικό του Euro: το «Επτά χρόνια φαγούρα» του Μπίλι Γουάιλντερ προβάλλεται σε επανέκδοση. Το φιλμ, γυρισμένο το 1955, ξανάρχεται στην επικαιρότητα με την επέτειο των 90 χρόνων από τη γέννηση της Μονρόε, η οποία δεν γνώρισε ποτέ πατέρα.

Κοριτσάκι έδειχνε μια φθαρμένη φωτογραφία του Κλαρκ Γκέιμπλ στις συνομήλικές της, δείχνοντάς τους τον μπαμπά της. Η μοίρα ενίοτε παίζει περίεργα παιχνίδια: οι «Αταίριαστοι» του Τζον Χιούστον έλαχε να γίνουν το κύκνειο άσμα για τη Μέριλιν, αλλά και του «πατέρα» της. Στα πλατό και στα παρασκήνια παρέπαιε, πνιγμένη στα βαρβιτουρικά και εγκλωβισμένη στο ναυάγιο του τρίτου γάμου της με τον Αρθουρ Μίλερ, που είχε γράψει και το σενάριο της ταινίας. Το 1962, ένα χρόνο μετά την πρεμιέρα των «Αταίριαστων», η Μέριλιν έφυγε από τη ζωή. Ο Γκέιμπλ, ο συμπρωταγωνιστής της, είχε πεθάνει από την καρδιά του όταν τέλειωσαν τα γυρίσματα.

Η Μέριλιν, με τη διάφανη σεξουαλικότητα, έφυγε νωρίς· συνδέοντας τον μύθο της με ένα μυστήριο. Κανείς δεν έμαθε ακριβώς πώς πέθανε. Χάθηκε στα ναρκωτικά; Αυτοκτόνησε; Μήπως τη δολοφόνησε το σκοτεινό παρακράτος για να μην ξεσπάσει σκάνδαλο, που θα ενέπλεκε και την οικογένεια Κένεντι; Μυστήριες υποθέσεις και θεωρίες συνωμοσίας φουσκώνουν κατά καιρούς τα λαϊκά βιογραφικά αναγνώσματα που ποντάρουν στον μύθο της.

Μοναδικό sex symbol

Η Μέριλιν ήταν χυμώδης και είχε βελούδινη φωνή, που όμως δεν τη γλίτωνε από τα συχνά σαρδάμ στα γυρίσματα (σε σημείο να βγαίνουν από τα ρούχα τους οι σκηνοθέτες). Σκέτη πρόσκληση, που έμοιαζε να ’χει βγει «μέσα από ένα κουτί σοκολάτες», όπως έχει γράψει χαριτωμένα ένας από τους βιογράφους της. Η Μέριλιν είναι το μοναδικό sex symbol στα χρονικά του Χόλιγουντ που πέρασε στη σφαίρα του μύθου. Υπήρξε η ιδανική, η απόλυτη εικόνα του θηλυκού στα χρόνια των μεγάλων παραμυθιών του κινηματογράφου. Eκρηκτική (και όχι ηλίθια) ξανθιά. Ασπιλη από τη χυδαιότητα του πλαστικού και της σιλικόνης, έμεινε στην ιστορία ως ο μεγαλύτερος πειρασμός της οθόνης σε καιρούς που η Αμερική αισθανόταν υπέροχα στη σιγουριά του καταναλωτικού της ονείρου. Βρέθηκε δίπλα σε ισχυρούς άντρες, από τον διανοούμενο Μίλερ (που ο γάμος της μαζί του προκάλεσε εκνευρισμό στο Χόλιγουντ) μέχρι τον οραματιστή πρόεδρο των Ηνωμένων Πολιτειών, Τζον Κένεντι.

Η Μέριλιν φαινομενικά ήλεγχε την εικόνα της. Στην πραγματικότητα δεν μπόρεσε ποτέ να τη διαχειριστεί. Παρέμεινε ένα παιδί «αγνώστου πατρός», που μάταια αναζητούσε τον παράδεισό του στην κεντρική λεωφόρο του Χόλιγουντ. Λίγο μετά τους «Αταίριαστους», που θεωρώ πως είναι η ταινία στην οποία η ομορφιά της λάμπει περισσότερο από κάθε άλλη φορά, η Μέριλιν προσέκρουσε για τα καλά στον μύθο της.

Κανείς δεν ξέρει ακριβώς ποια ήταν αληθινά. Κάποιοι, όμως, λένε ότι η πραγματική Μέριλιν έτρεμε τον εαυτό της, τη σχέση της με τους γύρω της, τη φήμη της και το μέλλον της.

Καύσωνας στο Μανχάταν

Εξήντα ένα χρόνια έχουν περάσει από τη συνάντησή της με τον Τομ Γιούελ στα «Επτά χρόνια φαγούρας». Η ιστορία εκτυλίσσεται στη Νέα Υόρκη, που ψήνεται από καύσωνα, στη διάρκεια ενός 48ωρου. Ο Ρίτσαρντ, αρσενικό για γέλια και για κλάματα, γίνεται πρωταγωνιστής σε ένα… στριπτίζ, που αποκαλύπτει τον πουριτανισμό του και την ανασφάλειά του σε όλο τους το μεγαλείο. Ο σαρκασμός του Γουάιλντερ λιώνει ατσάλι.

Ο Ρίτσαρντ, στέλεχος σε εκδοτικό οίκο που πουλάει βίπερ, ξεπροβοδίζει τη σύζυγό του και τον γιο του, που φεύγουν για διακοπές και μένει μόνος στο παλιό τους διαμέρισμα στο Μανχάταν. Η σύζυγός του δεν έχει λόγο ν’ ανησυχεί για απιστίες. «Το μόνο εξωτικό πάνω σου είναι η φαντασία σου, που τώρα καλπάζει σε σινεμασκόπ και με στερεοφωνικό ήχο», του λέει κάποια στιγμή με γλυκιά υπεροψία. Σε μια από τις πρώτες σκηνές της ταινίας, τον βλέπουμε μ’ ένα πλαστικό κουπί, που ξέχασε ο γιος του στον σιδηροδρομικό σταθμό. Λίγο μετά, ο Γουάιλντερ θα τον αφήσει στα βαθιά χωρίς σωσίβιο. Μια προκλητική ξανθιά, που δεν θα μάθουμε ποτέ τ’ όνομά της, χτυπάει το κουδούνι της πόρτας του. Το κορίτσι καίγεται στον πάνω όροφο, που δεν έχει κλιματιστικό, και εισβάλλει για λίγη δροσιά στο διαμέρισμα του Ρίτσαρντ, ο οποίος τρέμει πανικόβλητος μπροστά στον πειρασμό. Το κεφάλι του φαντάζει σαν ένα κουτί γεμάτο ενοχές.

Το τοπ 3 της Μέριλιν

Επτά χρόνια φαγούρα, 1955

Κωμωδία του Μπίλι Γουάιλντερ βασισμένη στο θεατρικό έργο του Τζορτζ Αξερλοντ. Ενας μεσήλικας, ανήμπορος ν’ απατήσει τη γυναίκα του ακόμη και στη φαντασία του, δέχεται τη νυχτερινή επίσκεψη μιας εκρηκτικής ξανθιάς. Σαν εφιάλτης καλοκαιρινής νύχτας.

Μερικοί το προτιμούν καυτό, 1959

Και εδώ υπάρχει η σφραγίδα του Γουάιλντερ. Δύο άνεργοι μουσικοί γίνονται μάρτυρες ενός φονικού της μαφίας στο Σικάγο. Για να γλιτώσουν, μεταμφιέζονται σε γυναίκες και βρίσκουν δουλειά σε μια ορχήστρα που φεύγει για περιοδεία στη Φλόριντα. Εκεί θα ερωτευθούν την ίδια γυναίκα. Συμπρωταγωνιστούν ο Τζακ Λέμον και ο Τόνι Κέρτις.

Νιαγάρας, 1953

Συγκερασμός μελοδράματος και φιλμ νoυάρ από τον Χένρι Χαθαγουέι. Στον πρώτο σπουδαίο ρόλο της η Μέριλιν Μονρόε παίζει μια φαμ φατάλ. Δίπλα της ο Τζόζεφ Κότεν.

comment-below Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT