Ας ξεκινήσουμε ανορθόδοξα την παρουσίαση των δρομέων της 89ης κούρσας των Οσκαρ, από τις τελευταίες θέσεις, όπου βρίσκονται και δύο Ελληνες, ο Ευθύμης Φιλίππου και ο Γιώργος Λάνθιμος. Ο βρετανικός «Αστακός» τους, με την ελληνική συνταγή της αλλόκοτης κωμωδίας, που τους καθιέρωσε διεθνώς, είναι υποψήφιος για Οσκαρ πρωτότυπου σεναρίου. Εχουν ξαναζήσει παρόμοια συγκίνηση οι δυο τους, στα Οσκαρ του 2011, όταν ο «Κυνόδοντάς» ήταν υποψήφιος στην κατηγορία της ξενόγλωσσης ταινίας.
Ο Λάνθιμος και ο Φιλίππου είναι οι διάσημοι Ελληνες της φετινής οσκαρικής υπερπαραγωγής, όχι όμως και οι μοναδικοί: στην πεντάδα του ντοκιμαντέρ μικρού μήκους βρίσκεται και η Δάφνη Ματζιαράκη για το «4.1 Miles» (η νεαρή σκηνοθέτις έχει συνεργαστεί στο παρελθόν ως δημοσιογράφος με την «Κ» και τον ΣΚΑΪ). Η ταινία της, παραγωγή του Μπέρκλεϊ, όπου σπουδάζει Δημοσιογραφία, καταγράφει προσπάθειες του ανθυποπλοιάρχου Κυριάκου Παπαδόπουλου, κυβερνήτη σκάφους του Λιμενικού, και του πληρώματός του να διασώσουν πρόσφυγες στα ανοικτά της Λέσβου.
Στις πρώτες θέσεις της κούρσας δεν υπάρχουν εκπλήξεις. Εκεί δεσπόζουν τα είδη: το μιούζικαλ και η «ψαγμένη» επιστημονική φαντασία έσπρωξαν στις πιο πίσω θέσεις τον ρεαλισμό και τα κοινωνικά δράματα που αποτυπώνουν την εποχή μας. Το «La La Land» του Ντάμιεν Σαζέλ συγκεντρώνει 14 υποψηφιότητες (καλύτερης ταινίας, Α΄ αντρικού και Α΄ γυναικείου ρόλου, σκηνοθεσίας, πρωτότυπου σεναρίου, φωτογραφίας, μοντάζ, κοστουμιών, μουσικής, τραγουδιού –με 2 συμμετοχές–, σκηνογραφίας, μοντάζ και μιξάζ ήχου).
Ακολουθεί η «Αφιξη» του Καναδού Ντενί Βιλνέβ, ανανεωτή του αμερικανικού κινηματογράφου, με 8 υποψηφιότητες (καλύτερης ταινίας, σκηνοθεσίας, προσαρμοσμένου σεναρίου, φωτογραφίας, μοντάζ, σκηνογραφίας, μοντάζ και μιξάζ ήχου).
Στην ίδια θέση, με 8 υποψηφιότητες, βρίσκεται και το «Moonlight», του Αφροαμερικανού σκηνοθέτη Μπάρι Τζένκις, γύρω από τη δύσκολη παιδική ηλικία και εφηβεία ενός μικρού μαύρου, που αναζητάει και τη σεξουαλική του ταυτότητα, στις παρυφές του υποκόσμου στο Μαϊάμι. Το «Moonlight», στο οποίο η τρυφερότητα έχει πάρει τη θέση της βίας, φαντάζει ως η ήρεμη δύναμη των φετινών Οσκαρ. Ισως μας εκπλήξει και στην απονομή, στις 26/2, όπως το «Spotlight» πέρυσι.
Η επιστροφή του Μελ Γκίμπσον, με τον «Αντιρρησία συνείδησης», συγκεντρώνει 6 υποψηφιότητες (καλύτερης ταινίας, σκηνοθεσίας, Α΄ αντρικού ρόλου, μοντάζ, μιξάζ και μοντάζ ήχου). Στην ίδια θέση βρίσκονται το «Manchester by the Sea» του Κένεθ Λόνεργκαν και το «Lion» του Γκαρθ Ντέιβις. Υποψήφιες για το Οσκαρ καλύτερης ταινίας φέτος είναι 9 παραγωγές.
Στο μέτωπο των σταρ, παρακάμπτοντας την 20ή υποψηφιότητα της Μέριλ Στριπ (τι πιο κοινόποτο να τη βλέπεις σχεδόν κάθε χρόνο στα Οσκαρ), στεκόμαστε σε αυτές της Ιζαμπέλ Ιπέρ (Α΄ ρόλος στο «Εκείνη»), της Εμα Στόουν και του Ράιαν Γκόσλινγκ («La La Land»), της Νάταλι Πόρτμαν του «Jackie», του Κέισι Αφλεκ («Manchester by the Sea»), του εξαίρετου Βίγκο Μόρτενσεν («Captain Fantastic»), της Νικόλ Κίντμαν («Lion») και του συναρπαστικού Τζεφ Μπρίτζες (Β΄ ρόλος στο «Πάση θυσία»).