Συναρπαστικός Καβάκος σε έργα Σοστακόβιτς

Συναρπαστικός Καβάκος σε έργα Σοστακόβιτς

2' 14" χρόνος ανάγνωσης
Ακούστε το άρθρο

Πρόσφατα κυκλοφόρησε μία από τις καλύτερες ηχογραφήσεις του Λεωνίδα Καβάκου: σε συνεργασία με τον Βαλέρι Γκέργκιεφ και την Ορχήστρα του Θεάτρου Μαρίνκσι της Αγ. Πετρούπολης, ερμηνεύει το θαυμάσιο πρώτο Κοντσέρτο για βιολί του Ντμίτρι Σοστακόβιτς. Ο Καβάκος διαθέτει στο ακέραιο τον συγκρατημένο λυρισμό για το αρχικό «Νυκτερινό» όσο και τη δαιμονική ένταση για το δεύτερο και το τέταρτο μέρος του έργου.

Επίσης, είναι περιττό να σημειωθεί ότι το εκτενές δεξιοτεχνικό τμήμα στο τέλος του τρίτου μέρους, της «Πασακάλιας», ακούγεται σαν να μη δημιουργεί την παραμικρή δυσκολία στον ερμηνευτή. Ολα αυτά, τα διόλου αυτονόητα, στην περίπτωση του Καβάκου θεωρούνται πλέον δεδομένα. Το πρόσθετο στοιχείο είναι αυτός ο στρογγυλός ήχος, δίχως αιχμές ακόμα και στα πλέον «επιθετικά» σημεία, τον οποίο πολλές φορές έχουμε απολαύσει στην αίθουσα συναυλιών. Ακόμη πιο σημαντικό, στη συγκεκριμένη περίπτωση, είναι η ανάδειξη του εσωτερικού κόσμου της μουσικής, η έκφραση των καταπιεσμένων (από το σοβιετικό καθεστώς) συναισθημάτων του συνθέτη, όπως αποτυπώνονται στο έξοχο, χαμηλών τόνων πρώτο μέρος κι όπως ξεσπούν με τον πιο διονυσιακό τρόπο στο δεύτερο και στο τέταρτο μέρος.

Προφανώς, όλα αυτά επιτυγχάνονται πιο εύκολα, όταν συνοδοιπόροι είναι η Ορχήστρα του Μαρίνσκι και ο Βαλέρι Γκέργκιεφ, σύνολο και αρχιμουσικός με γνώση και εμπειρία στο συγκεκριμένο ρεπερτόριο. Το επιβεβαιώνουν επιπρόσθετα στην ερμηνεία της Ενάτης Συμφωνίας του Σοστακόβιτς, έργο το οποίο περιλαμβάνεται επίσης στη νέα δισκογραφική κυκλοφορία. Ο Γκέργκιεφ αποδίδει με εντυπωσιακή σαφήνεια τις αντιθετικές διαθέσεις της μουσικής, διατηρώντας σε όλο το έργο στο ακέραιο τη διάφανη, φωτεινή διάσταση αυτής της συνολικά παιχνιδιάρικης και σαρκαστικά ζωηρής μουσικής. Η υποδειγματική ηχογράφηση συμβάλλει αποφασιστικά στην απόλαυση της ερμηνείας, καθώς διασφαλίζει τη λαμπρότητα των ηχοχρωμάτων και ιδιαίτερα των πνευστών, τα οποία στη συγκεκριμένη Συμφωνία παίζουν σημαντικό ρόλο.

Συνεισφέρει εξίσου στην ανάδειξη της βαθιάς συναισθηματικής απόδοσης του αργού, τέταρτου μέρους, μιας στιγμής εσωστρέφειας και περισυλλογής πριν από το τελικό ξέσπασμα, και επιτυγχάνει επίσης μια «τρισδιάστατη» ηχητική εικόνα μέσα από τα ηχεία, γεγονός που μετατρέπει την ακρόαση σε εμπειρία.

Και νέα ηχογράφηση στο Μέγαρο

Ολοκληρώθηκε πριν από λίγες ημέρες η ηχογράφηση του νέου ψηφιακού δίσκου του Λεωνίδα Καβάκου στο Ηχογραφικό Κέντρο του Μεγάρου, με χρήση της αίθουσας «Δημήτρης Μητρόπουλος». Το καινούργιο του cd τιτλοφορείται «Encores» και θα κυκλοφορήσει το φθινόπωρο από τη δισκογραφική εταιρεία Decca. Ο δίσκος περιλαμβάνει αγαπημένες μουσικές μινιατούρες του διάσημου Ελληνα βιολονίστα. Πρόκειται για μεταγραφές για βιολί ή βιολί και πιάνο δημοφιλέστατων αυτοτελών κομψοτεχνημάτων, που είχαν αρχικώς γραφτεί για σόλο όργανα ή συνδυασμούς οργάνων, από σπουδαίους μουσουργούς, όπως οι ντε Φάλια, Βίλα Λόμπος, Στραβίνσκι, Τάρεγκα, Παγκανίνι, Ντβόρζακ, Τσαϊκόφσκι, Ερνστ φον Ντοχνάνυι κ.ά. Είναι η τρίτη φορά που ο Λεωνίδας Καβάκος επιλέγει το Ηχογραφικό Κέντρο του Μεγάρου για την ηχογράφηση δίσκου του.

​​Shostakovich, Symphony no 9 & Violin Concerto no 1, Leonidas Kavakos, Mariinsky Orchestra – Valery Gergiev, SACD MAR0524

comment-below Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT