Το 2023 θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως μια «καταστροφική» χρονιά για την αμερικανική βιομηχανία της ψυχαγωγίας. Η ιστορική διπλή απεργία σεναριογράφων και ηθοποιών του Χόλιγουντ είχε ως αποτέλεσμα τη διακοπή κινηματογραφικών και τηλεοπτικών παραγωγών από τον Μάιο μέχρι τον Νοέμβριο. Ωστόσο, λίγο πριν από το τέλος της χρονιάς όλα φάνηκαν να παίρνουν μπρος, με τα δεδομένα, ωστόσο, να έχουν αλλάξει σημαντικά.
Με μια ματιά στο τηλεοπτικό τοπίο των προηγούμενων μηνών, θα έλεγε κανείς ότι η μικρή οθόνη φάνταζε χωρισμένη στα δύο σε ό,τι αφορά την παρουσίαση μυθοπλαστικού περιεχομένου. Από τη μία, παρακολουθήσαμε μεγάλα και ακριβά πρότζεκτ και, από την άλλη, μικρότερα αλλά πιο περίτεχνα. «Ειδικά οι παραγωγές μεγάλου προϋπολογισμού στόχευαν στο να προσελκύσουν το προϋπάρχον κοινό συνδυάζοντας σειρές από γνωστά franchises, όπως αυτό της Marvel και του Star Wars, και να παρουσιάσουν μεταφορές, ριμέικ και αναβιώσεις παλαιότερων προγραμμάτων, όπως το αμερικανικό sitcom από το 1990, Frasier», λέει στην «Κ» ο έγκριτος τηλεκριτικός των The New York Times, Τζέιμς Πονιεγουόζικ.
Σύμφωνα με τον ίδιο, πολλοί δημιουργοί τηλεοπτικού περιεχομένου έδειξαν προθυμία να πειραματιστούν με διαφορετικές μορφές αφήγησης και θέματα στο σενάριο, «όπως αυτό του μαγικού ρεαλισμού στην κωμική σειρά του Disney+ “Reservation Dogs” ή του σουρεαλιστικού μύθου στη δραματική μίνι σειρά του Μπούτς Ράιλι “I’m a Virgo”».
Κύμα νέου περιεχομένου
Η συζήτησή μας επικεντρώνεται στο 2024, στις αλλαγές που θα αντιμετωπίσει ο κλάδος της τηλεόρασης και κατ’ επέκταση ο συγκεκριμένος τρόπος ψυχαγωγίας στο σπίτι. «Η χρονιά πιθανότατα θα ξεκινήσει με μια επιβράδυνση στη ροή νέων τηλεοπτικών παραγωγών, αντικατοπτρίζοντας τη διακοπή των γυρισμάτων εξαιτίας των απεργιών. Αλλά στη συνέχεια θα υπάρξει ένα κύμα νέου περιεχομένου, καθώς θα αρχίσουν να κυκλοφορούν σειρές που είχαν καθυστερήσει χρονικά – όπως η δεύτερη σεζόν του “Severance” της Apple TV» εξηγεί ο Πονιεγουόζικ.
Το περιεχόμενο των τηλεοπτικών σειρών αντανακλά ανησυχίες σχετικά με τους κινδύνους για τη δημοκρατία και την κοινωνία των πολιτών.
Με τις πολλές επιλογές που είναι πλέον διαθέσιμες ως προς την κατανάλωση τηλεοπτικού προγράμματος, πολλά πρωτότυπα σενάρια παίρνουν το «πράσινο φως» από τα στούντιο και φτάνουν στις οθόνες μας. «Θεματικά, τα τελευταία χρόνια έχουμε σειρές που πραγματεύονται ένα αίσθημα κοινωνικής αταξίας, εξερευνημένο μέσα από ιστορίες με δυστοπικά ή αποκαλυπτικά θέματα. Δεν θα εκπλαγώ αν έβλεπα περισσότερες αυτού του είδους το 2024, αφού αντανακλούν ανησυχίες σχετικά με τους κινδύνους για τη δημοκρατία και την κοινωνία των πολιτών».
Ως προς τον αριθμό των παραγωγών, αυτές θα είναι πιθανότατα λιγότερες σε σχέση με την περίοδο κορύφωσης του streaming, πριν από την απεργία. Οπως τονίζει ο Πονιεγουόζικ, «αν και τα στούντιο το αποδίδουν στο αυξημένο κόστος εργασίας από τα νέα συμβόλαια που υπογράφηκαν, μάλλον εντάσσεται στη συνεχιζόμενη περικοπή στον τομέα του streaming, μια και οι εταιρείες αρχίζουν να συνειδητοποιούν ότι επεκτάθηκαν πάρα πολύ, πολύ γρήγορα και ότι ξοδεύουν χρήματα με μη βιώσιμο τρόπο». Προφανώς, κάθε δίκτυο και πλατφόρμα streaming έχει ένα στόχο για το 2024: να επανέλθει στους φυσιολογικούς ρυθμούς και να λειτουργήσει πλήρως.
Οι σειρές που αγάπησε
Τον ρωτάω ποιες ήταν οι σειρές που αγάπησε περισσότερο το 2023. «Η δεύτερη σεζόν του “The Bear”, η μίνι σειρά του Netflix, το “Beef” και οι τελευταίοι κύκλοι των “Succession” και “Reservation Dogs”», απαντά. Οι δύο τελευταίες ολοκληρώθηκαν οριστικά με τον Πονιεγουόζικ να λέει ότι δεν γνωρίζει τι θα μπορούσε να τις αντικαταστήσει. «Το “Succession” και το “Reservation Dogs” ήταν εκπλήξεις για εμένα όταν έκαναν πρεμιέρα. Οπότε πρέπει να έχω πίστη ότι κάτι άλλο που έρχεται θα με εκπλήξει ξανά».