Ισχυρή θέση στην «Ελλάκτωρ» χτίζουν οι Ολλανδοί της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ

Ισχυρή θέση στην «Ελλάκτωρ» χτίζουν οι Ολλανδοί της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ

4' 34" χρόνος ανάγνωσης

Σε ρυθμιστή του κατασκευαστικού κλάδου στην Ελλάδα δύναται να εξελιχθεί το ιδιωτικό επενδυτικό fund Reggeborgh Invest B.V., το οποίο ελέγχει την προσωπική περιουσία της ολλανδικής οικογένειας Βέσελς, μιας από τις πέντε πλουσιότερες της χώρας, με ισχυρή και πολυετή παράδοση στον κατασκευαστικό κλάδο. Οπως ανακοινώθηκε χθες, το εν λόγω fund, που ελέγχει ήδη και το 30,26% του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ήρθε σε συμφωνία για την απόκτηση πακέτου 26.882.023 μετοχών του ομίλου «Ελλάκτωρ», που αντιστοιχούν σε 12,5457%. Πρόκειται για ποσοστό που ανήκει στον κ. Λεωνίδα Μπόμπολα, πρώην διευθύνοντα σύμβουλο του ομίλου.

Με βάση τη σχετική συμφωνία μεταξύ των δύο πλευρών, το ολλανδικό fund έχει την προαίρεση (call option) να αποκτήσει το παραπάνω ποσοστό μετοχών οποιαδήποτε στιγμή κρίνει σκόπιμο. Η δυνατότητα αυτή ισχύει για έξι μήνες ή 180 ημέρες μετά τη 10η Σεπτεμβρίου, όταν και επιτεύχθηκε η εν λόγω συμφωνία. Παράλληλα, με τον τρόπο αυτό, αποκαλύφθηκε κι επίσημα ότι η Reggeborgh Invest ήταν τελικά ο «μυστηριώδης» αγοραστής ποσοστού της τάξεως του 4,8%, που είχε πωλήσει μέσω δύο ξεχωριστών συναλλαγών τον περυσινό Αύγουστο η Amber Capital. Μέχρι σήμερα, η Reggeborgh διαθέτει 10.647.870 κοινές μετά ψήφου ονομαστικές μετοχές. Αν σε αυτές προστεθούν και οι μετοχές του κ. Μπόμπολα, τότε ο ολλανδικός όμιλος θα βρεθεί με συνολικό ποσοστό 17,5% ή 37.529.893 μετοχές του ομίλου «Ελλάκτωρ».

Σε μια τέτοια περίπτωση, η Reggeborgh θα αποτελέσει τον δεύτερο ισχυρότερο πόλο στον όμιλο «Ελλάκτωρ», πίσω μόνο από τους αδελφούς Καλλιτσάντση (Αναστάσιο και Δημήτριο), οι οποίοι από κοινού ελέγχουν περίπου το 25% της εισηγμένης. Ταυτόχρονα όμως η Reggeborgh έχει στην κατοχή της και το 30,26% του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, με αποτέλεσμα να είναι εύκολοι οι συνειρμοί στους χρηματιστηριακούς κύκλους, ιδίως από τη στιγμή που ο όμιλος «Ελλάκτωρ» και συγκεκριμένα η «Ακτωρ», δηλαδή ο κατασκευαστικός του βραχίονας, αντιμετωπίζει σημαντικά προβλήματα ρευστότητας, κάτι που παραδέχθηκε πριν από λίγες ημέρες και ο διευθύνων σύμβουλος της «Ελλάκτωρ» Αν. Καλλιτσάντσης. Το γεγονός αυτό έχει πυροδοτήσει φήμες για ρήξη στις σχέσεις μεταξύ των αδελφών Καλλιτσάντση και του ξένου επενδυτικού fund Farralon, το οποίο διαδραμάτισε καθοριστικό ρόλο στην προ διετίας αλλαγή της διοίκησης του ομίλου, χρηματοδοτώντας με κεφάλαια άνω των 50 εκατ. ευρώ το σημερινό διοικητικό σχήμα, προσδοκώντας προφανώς σε σημαντικά οφέλη από την αναδιάρθρωση του ομίλου. Οι σχετικές φήμες έχουν διαψευστεί επανειλημμένως, ωστόσο όσο η κατάσταση στην «Ακτωρ» δεν βελτιώνεται, συνεχίζουν να υφίστανται.

Ως εκ τούτου, η είσοδος ακόμη ενός ισχυρού ξένου παίκτη στη μετοχική σύνθεση του ομίλου έχει τη σημασία της και ενδεχομένως να επαναπροσδιορίσει τις σχέσεις της διοίκησης Καλλιτσάντση με τους ξένους επενδυτές που έχουν τοποθετηθεί στον όμιλο. Αλλωστε, τους τελευταίους μήνες η μετοχή του ομίλου έχει υποχωρήσει εκ νέου στο επίπεδο που βρισκόταν πριν από τις διοικητικές εξελίξεις του 2018 κι ενώ στο μεσοδιάστημα έχουν εγγραφεί ζημίες που ξεπέρασαν τα 330 εκατ. ευρώ, προκειμένου να απαλλαγεί η «Ακτωρ» από ζημιογόνους συμβάσεις του παρελθόντος. Δεν αποκλείεται, όμως, η συμφωνία του ολλανδικού fund με τον κ. Μπόμπολα απλώς να σηματοδοτεί την επιθυμία της Reggeborgh Invest να αποκτήσει «πάτημα» και στον όμιλο «Ελλάκτωρ», ιδίως από τη στιγμή που το κόστος εξαγοράς των μετοχών του πρώην διευθύνοντος συμβούλου του ομίλου είναι εξαιρετικά χαμηλό και εκτιμάται ότι δεν θα ξεπεράσει τα 30 εκατ. ευρώ. Υπενθυμίζεται ότι η Reggeborgh είχε προσεγγίσει και το 2017 την πλευρά των κ. Λ. Μπόμπολα και Δ. Κούτρα και πριν από την αλλαγή διοίκησης το καλοκαίρι του 2018, προτείνοντας την εξαγορά των ποσοστών τους αντί δύο ευρώ/μετοχή. Τότε, το έδαφος δεν ήταν πρόσφορο για την επίτευξη συμφωνίας.

Σε κάθε περίπτωση, το γεγονός πως οι δύο όμιλοι έχουν πλέον έναν κοινό μέτοχο αναζωπυρώνει τα σενάρια περί μιας συγχώνευσης επιμέρους κλάδων ή και του συνόλου των ομίλων «Ελλάκτωρ» και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ως την τελική επιδίωξη της Reggeborgh Invest, έστω κι αν, επί του παρόντος τουλάχιστον, δεν υπάρχει κάποια ένδειξη επ αυτού. Αλλωστε, οι περισσότεροι παράγοντες του κλάδου θεωρούν ότι μια πιθανή συγχώνευση θα έπρεπε να προσπεράσει τις ενστάσεις της Επιτροπής Ανταγωνισμού, κάτι που θα απαιτούσε ιδιαίτερους και πολύπλοκους χειρισμούς.

Το επενδυτικό όχημα της οικογένειας Βέσελς

Η Reggeborgh Invest είναι το επενδυτικό όχημα της οικογένειας Βέσελς, καθώς διαχειρίζεται την προσωπική περιουσία των μελών της. Σύμφωνα με στοιχεία έρευνας του Quote500, το 2019 η Γκέριτα και η Ινγκε Βέσελς, κόρες του Ντικ Βέσελς, πατριάρχη της οικογένειας, αποτελούν την τρίτη πλουσιότερη οικογένεια της Ολλανδίας, με προσωπική περιουσία της τάξεως των 3,6 δισ. ευρώ. Ο Ντικ Βέσελς απεβίωσε το 2017. Η βασική περιουσία της οικογένειας αφορά ασφαλώς τον έλεγχο του κατασκευαστικού ομίλου VolkerWessels, καθώς και πληθώρα άλλων συμμετοχών σε τράπεζες και άλλους ομίλους, μεταξύ των οποίων πλέον και οι δύο εγχώριοι όμιλοι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και «Ελλάκτωρ». Αξίζει να σημειωθεί ότι το 2017 η Reggeborgh Invest χορήγησε μερίσματα 700 εκατ. ευρώ στους μετόχους της, δηλαδή στα μέλη της οικογένειας Βέσελς.

Η VolkerWessels είναι ένας από τους σημαντικότερους κατασκευαστικούς ομίλους στην περιοχή της Βορειοδυτικής Ευρώπης, διαθέτοντας, πέραν της Ολλανδίας, σημαντική παρουσία και στις αγορές της Βρετανίας (ιδίως σε οικοδομικά/οικιστικά έργα), της Γερμανίας και της Β. Αμερικής (ΗΠΑ/Καναδάς). Το 2019 κατέγραψε λειτουργικά κέρδη της τάξεως των 270 εκατ. ευρώ, ενώ το ανεκτέλεστο υπόλοιπο διαμορφώνεται σε σχεδόν 9 δισ. ευρώ. Η εταιρεία απασχολεί 17.000 εργαζομένους και αποτελείται από 120 εταιρείες.

Το 2020 σηματοδοτεί και μια σημαντική εξέλιξη στον όμιλο, καθώς η οικογένεια Βέσελς αποφάσισε να εξαγοράσει το σύνολο των μετοχών της VolkerWessels, προκειμένου να τη βγάλει από το χρηματιστήριο του Αμστερνταμ. Πρόκειται για μια κίνηση η οποία βρίσκεται στο τελικό της στάδιο, καθώς στις αρχές του μήνα εκδόθηκε η απόφαση του αρμόδιου δικαστηρίου, με βάση την οποία οι μέτοχοι που δεν συναινούσαν στο τίμημα εξαγοράς (22 ευρώ/μετοχή) υποχρεούνται πλέον να το πράξουν, καθώς το ύψος της προσφοράς κρίθηκε δίκαιο. 

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT