Επενδυτικό ενδιαφέρον για ηλεκτρονικά σούπερ μάρκετ

Επενδυτικό ενδιαφέρον για ηλεκτρονικά σούπερ μάρκετ

Ποιοι θέλουν να μπουν στη ραγδαία αναπτυσσόμενη ελληνική αγορά

4' 5" χρόνος ανάγνωσης

Εχοντας εξασφαλίσει τη στήριξη ισχυρών επενδυτών του εξωτερικού, νέοι παίκτες έρχονται να διεκδικήσουν μερίδιο από την εγχώρια αγορά του οnline delivery ειδών σούπερ μάρκετ (online grocery delivery), η οποία αναπτύσσεται ταχύτατα εν μέσω πανδημίας. 

Με τα lockdowns να έχουν ευνοήσει τη στροφή των καταναλωτών σε ψηφιακές λύσεις, η παγκόσμια αγορά των γρήγορων διαδικτυακών υπηρεσιών delivery μετρά όλο και περισσότερους παίκτες, με τους επενδυτές να έχουν διοχετεύσει ήδη κεφάλαια ύψους 14 δισ. δολ. σε τέτοιες εταιρείες από την αρχή της πανδημίας και ιδίως τους 3 πρώτους μήνες του 2021, σύμφωνα με πρόσφατο δημοσίευμα των Financial Times. 

Τον Μάρτιο η γερμανική Gorillas άντλησε 245 εκατ. ευρώ, με την αξία της να ξεπερνά το 1 δισ. δολ. μόλις 9 μήνες μετά την ίδρυσή της, ενώ η ισπανική Glovo άντλησε 450 εκατ. ευρώ, φιλοδοξώντας να λειτουργεί παγκοσμίως 200 dark stores έως το τέλος του 2021.

Το online grocery delivery ανθεί και στην Ελλάδα, όπου οι πωλήσεις των ηλεκτρονικών σούπερ μάρκετ αυξήθηκαν κατά 282% το πρώτο τρίμηνο του 2021, σύμφωνα με την Convert Group. 

Εκτός από τις online πλατφόρμες delivery φαγητού –efood, Wolt, Box.gr, delivery.gr, που έχουν στραφεί σε αυτόν τον κλάδο μέσα από συνεργασίες με άλλα σούπερ μάρκετ/τοπικά καταστήματα, ή μέσα από τη δημιουργία του δικού τους ηλεκτρονικού μίνι μάρκετ– νέοι παίκτες, κάποιοι εκ των οποίων έχουν δοκιμάσει παρόμοια εγχειρήματα και στο εξωτερικό, βολιδοσκοπούν τον συγκεκριμένο κλάδο. Οι πυκνοκατοικημένες περιοχές της Ελλάδας, η συχνότητα αγοράς προϊόντων από τα σούπερ μάρκετ, αλλά και η σχετικά ταχεία υιοθέτηση της τεχνολογίας κατά τη διάρκεια της πανδημίας, αποτελούν παράγοντες που καθιστούν τη χώρα ελκυστική για ορισμένες startup του κλάδου.

Σύμφωνα με πληροφορίες, δύο νέοι παίκτες ενδιαφέρονται μέχρι στιγμής για την ελληνική αγορά. Το επόμενο διάστημα, ενδεχομένως και τον Σεπτέμβριο, την εμφάνισή της αναμένεται να κάνει νέα υπηρεσία delivery, με πιθανό όνομα Gojet.app – έχει δημιουργηθεί από Ελληνα επιχειρηματία, ο οποίος πριν από λίγα χρόνια διατηρούσε τη δική του εταιρεία στο Λονδίνο. 

Οπως αναφέρουν πληροφορίες, το συγκεκριμένο brand είναι υπό διαμόρφωση και ενδέχεται ακόμη και το όνομα να τροποποιηθεί, ωστόσο η ομάδα φιλοδοξεί να δημιουργήσει το δικό της ηλεκτρονικό σούπερ μάρκετ. Για να επιτευχθεί αυτό, θα επενδύσει στη δημιουργία των δικών της dark stores, δηλαδή των δικών της αποθηκευτικών χώρων, μέσω των οποίων θα εξυπηρετεί τις παραγγελίες που θα πραγματοποιούνται μέσω της πλατφόρμας της. Πρόκειται για ένα μοντέλο (end-to-end) όπου ο καταναλωτής θα παραγγέλνει τα προϊόντα του, με την ίδια να ελέγχει όλη την εφοδιαστική αλυσίδα, από τη διανομή μέχρι και την παράδοση των προϊόντων σε διάστημα περίπου 15-20 λεπτών. Θα αναπτύξει τον δικό της στόλο διανομέων φιλοδοξώντας παράλληλα να αποκτήσει περίπου 20 αποθήκες (dark stores) στην Αθήνα. Η εταιρεία έχει ήδη αντλήσει ένα μέρος της χρηματοδότησης στο οποίο συμμετέχουν στρατηγικοί παίκτες του κλάδου, αλλά και διεθνείς επενδυτές. Το συγκεκριμένο μοντέλο θυμίζει αυτό που λάνσαρε η Wolt Market μόλις πριν από λίγους μήνες. Η φινλανδική εταιρεία Wolt, που έχει αντλήσει 707 εκατ. ευρώ, διατηρεί ήδη ένα dark store στην περιοχή του Νέου Κόσμου, μέσω του οποίου εξυπηρετεί άλλους 10 δήμους, ενώ σχεδιάζει τη λειτουργία και ενός άλλου σημείου για να καλύψει το μεγαλύτερο μέρος της πρωτεύουσας. Την ίδια υπηρεσία θα λανσάρει και στη Θεσσαλονίκη. 

Τα dark stores

Το μοντέλο των dark stores αποτελεί λύση για να πραγματοποιούνται άμεσα οι παραδόσεις των παραγγελιών, με τις startup να έρχονται απευθείας σε συμφωνία με τους προμηθευτές για τα προϊόντα που θα έχουν εντός των dark stores, παρακάμπτοντας τα μίνι μάρκετ ή τα τοπικά καταστήματα. «Με αυτό το μοντέλο καλύπτει κάποιος ένα μεγάλο κομμάτι της αλυσίδας του last mile. Είναι δύσκολο να ελέγξεις χωρίς να έχεις τα δικά σου dark stores, τους καταναλωτές, τους διανομείς αλλά και το κατάστημα», αναφέρει παράγοντας της αγοράς, τονίζοντας ότι ακόμη και εταιρείες που διατηρούν συνεργασίες με μίνι μάρκετ ή τοπικά καταστήματα σύντομα θα επενδύσουν σε δικούς τους αποθηκευτικούς χώρους για να γίνει το μοντέλο τους βιώσιμο. Προϋπόθεση όμως είναι να έχουν τα απαραίτητα κεφάλαια. 

Ετσι, όπως αναφέρουν πληροφορίες της «Κ», σοβαρά εξετάζει να εισέλθει στην ελληνική αγορά με δικά της dark stores η εταιρεία Jokr, δημιούργημα του επιχειρηματία Ralf Wenzel (ιδρυτή της FoodPanda, την οποία εξαγόρασε η Delivery Hero, μέλος της οποίας είναι και η ελληνική efood). Ο ίδιος, πρώην στέλεχος της Delivery Hero και της SoftBank, μαζί με άλλους 4 ιδρυτές, δημιούργησαν την startup online delivery Jokr τον Απρίλιο του 2021. Η εταιρεία έχει λανσάρει τις υπηρεσίες της σε περίπου 7 πόλεις (Μεξικό, Νέα Υόρκη, Σάο Πάολο, Βαρσοβία, Λίμα κ.ά), και εξετάζει την ελληνική αγορά, αναζητώντας ήδη άτομα για να στήσει στη χώρα μας νομικό τμήμα. H Jokr έκλεισε πρόσφατα έναν πολύ μεγάλο γύρο χρηματοδότησης (seed round) στον οποίο συμμετείχαν σημαντικοί επενδυτές, όπως HV Capital, Tiger Global (διαχειρίζεται πάνω από 70 δισ. δολ.) και SoftBank, ενώ θα ανακοινώσει και τον επόμενο γύρο χρηματοδότησης (series A) ύψους πολλών εκατομμυρίων δολαρίων. Η Jokr διαθέτει μέχρι στιγμής πάνω από 80 χώρους (warehouses-dark stores) στις περιοχές που δραστηριοποιείται και περίπου 800 διανομείς, ενώ εκτός από συμφωνίες με μεγάλους προμηθευτές εξετάζει να εντάξει στους χώρους της και προϊόντα τοπικών παραγωγών. 

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT