Στο υψηλότερο σημείο από τον Απρίλιο του 2012 διαμορφώθηκε ο πληθωρισμός τον Αύγουστο, 1,9%, καταγράφοντας αύξηση για τέταρτο συνεχή μήνα. Η άνοδος οφείλεται κατά κύριο λόγο στις αυξήσεις των ενεργειακών προϊόντων, από το φυσικό αέριο –η τιμή του οποίου έχει σχεδόν διπλασιαστεί μέσα σε ένα χρόνο– έως τα πετρελαιοειδή, καθώς και στις ανατιμήσεις ειδών διατροφής.
Το ζήτημα είναι βεβαίως τι θα γίνει το επόμενο διάστημα, καθώς όλες οι εκτιμήσεις αλλά και τα δεδομένα που υπάρχουν σε ό,τι αφορά τις πρώτες ύλες, το κόστος της ενέργειας και το μεταφορικό κόστος, οδηγούν στο συμπέρασμα ότι αναμένεται νέο άλμα των τιμών καταναλωτή μέσα στο φθινόπωρο. Κι αυτό διότι στα μεν μη διαρκή καταναλωτικά αγαθά έχει απορροφηθεί έως τώρα μέρος των αυξήσεων, κάτι όμως που δεν αναμένεται να συνεχιστεί, στα δε διαρκή τελειώνουν τα όποια αποθέματα είχαν αγοραστεί σε χαμηλές τιμές και οι νέες παραγγελίες κοστίζουν πολλαπλάσια.
Υπενθυμίζεται ότι τα τιμολόγια του ηλεκτρικού ρεύματος δεν αποκλείεται να αυξηθούν το επόμενο διάστημα ακόμη και κατά 50%, ενώ για μια σειρά τροφίμων έχουν ήδη ανακοινωθεί από τους προμηθευτές στους λιανεμπόρους περαιτέρω αυξήσεις τιμών, τις οποίες πρόκειται να δούμε τους επόμενους μήνες.
Ενδεικτική είναι η περίπτωση του καφέ όπου αναμένονται αυξήσεις από 1 έως 3 ευρώ ανά κιλό (σ.σ. εννοείται ο καφές στο ράφι και όχι ο σερβιριζόμενος), των ζυμαρικών όπου έχουν ανακοινωθεί ανατιμήσεις σε δύο φάσεις, καθώς η τιμή της βασικής πρώτης ύλης, του σκληρού σιταριού, έχει διπλασιαστεί από πέρυσι και κάθε άλλο παρά υπάρχουν ενδείξεις αποκλιμάκωσης, ενώ περαιτέρω ανατιμήσεις αναμένονται στα άλλα βρώσιμα έλαια (όπως είναι τα ηλιέλαια), στα τυριά, με τις μεγαλύτερες ανατιμήσεις, ακόμη και κατά 15%, να αφορούν τα λευκά τυριά.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοίνωσε η Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ), η άνοδος του δείκτη τιμών καταναλωτή στο 1,9% τον Αύγουστο του 2021 σε σύγκριση με τον Αύγουστο του 2020 οφείλεται στις αυξήσεις τιμών στις παρακάτω ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:
• 3% στην ομάδα «Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: άλλα προϊόντα αρτοποιίας και ζαχαροπλαστικής (2,6%), αρνί και κατσίκι (12,2%), πουλερικά (4,5%), νωπά ψάρια (8%), τυριά (3,4%), ελαιόλαδο (7,1%), άλλα βρώσιμα έλαια (17,6%), νωπά φρούτα (4,2%), νωπά λαχανικά (21,5). Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: δημητριακά για πρωινό (4,1%), μοσχάρι (1%), χοιρινό (2%), γιαούρτι (2,4%).
• 4,4% στην ομάδα «Στέγαση», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ηλεκτρισμό (0,8%), φυσικό αέριο(91%), πετρέλαιο θέρμανσης (28,9%).
• 6,7% στην ομάδα «Μεταφορές», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καύσιμα και λιπαντικά (17,4%), καινούργια αυτοκίνητα (3,3%), αεροπορικά εισιτήρια (9%).
• 0,2% στην ομάδα «Ξενοδοχεία – Καφέ – Εστιατόρια» λόγω αύξησης των τιμών κατά 11,4% στα ξενοδοχεία.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ακόμη και σε μηνιαία βάση καταγράφηκαν σημαντικές αυξήσεις στα τρόφιμα, κατά 1,1% τον Αύγουστο του 2021 σε σύγκριση με τον Ιούλιο του 2021, αλλά και στο φυσικό αέριο. Ενδεικτικά, στα άλλα προϊόντα αρτοποιίας και ζαχαροπλαστικής καταγράφηκαν αυξήσεις 2,1% από μήνα σε μήνα, στα πουλερικά 2,8%, στο φρέσκο γάλα και στο ελαιόλαδο 2,9%, στα νωπά λαχανικά 10,6%, στο φυσικό αέριο 10,2%.
Τα 5 προϊόντα των οποίων οι τιμές σημείωσαν τις μεγαλύτερες αυξήσεις τον Αύγουστο του 2021 σε σύγκριση με τον Αύγουστο του 2020 είναι τα ακόλουθα: φυσικό αέριο (91%), πετρέλαιο θέρμανσης (28,9%), νωπά λαχανικά (21,5%), άλλα βρώσιμα έλαια (17,6%) και καύσιμα και λιπαντικά (17,4%).
Οι πέντε μεγαλύτερες ετήσιες μειώσεις τιμών καταγράφηκαν στα ακόλουθα προϊόντα: κρασιά (4,7%), δημητριακά για πρωινό (4,1%), ένδυση και υπόδηση (2,6%), τηλεφωνικές υπηρεσίες (2,5%), διαρκή αγαθά αναψυχής (2,4%).