Σε κρίση η εφοδιαστική αλυσίδα, ουρές πλοίων στα μεγάλα λιμάνια

Σε κρίση η εφοδιαστική αλυσίδα, ουρές πλοίων στα μεγάλα λιμάνια

Κλιμακώνεται η συμφόρηση εμπορευμάτων από τη Σιγκαπούρη μέχρι τον Πειραιά

3' 17" χρόνος ανάγνωσης

Στην πρωτοφανή κρίση που την πλήττει, απότοκο της πανδημίας, η εφοδιαστική αλυσίδα κινδυνεύει να καταρρεύσει και να συμπαρασύρει στην πτώση της την παγκόσμια οικονομία. Aπό τη Σιγκαπούρη μέχρι τον Πειραιά η συμφόρηση και ο συνωστισμός των πλοίων στα λιμάνια κλιμακώνεται, με τον αριθμό αυτών που παραμένουν στάσιμα έξω από τους σταθμούς εμπορευματοκιβωτίων να αυξάνεται διαρκώς. Αδεια ράφια στα σούπερ μάρκετ σε αναπτυγμένες οικονομίες και μονάδες παραγωγής μεγάλων αυτοκινητοβιομηχανιών να μειώνουν την παραγωγή τους εξαιτίας των ελλείψεων σε μικροεπεξεργαστές.

Τη Δευτέρα, 18 πλοία μεταφοράς φορτίου περίμεναν έξω από τον σταθμό κοντέινερ του Πειραιά, που ήταν και τα περισσότερα της περιόδου από τον Απρίλιο μέχρι και τον  Οκτώβριο. Την ίδια στιγμή, 79 πλοία έκαναν ουρά έξω από το λιμάνι του Λος Αντζελες. Αλλα 53 πλοία περίμεναν έξω από τον σταθμό κοντέινερ της Σιγκαπούρης, περισσότερα δηλαδή από το προηγούμενο ρεκόρ των 45 πλοίων έξω από το λιμάνι της Σαγκάης στις 21 Ιουλίου, οπότε είχε πληγεί η περιοχή από τον τυφώνα Ινφα.  Η κατάσταση είναι παρόμοια σε άλλα μεγάλα εμπορικά λιμάνια της Νοτιοανατολικής Ασίας, όπως το Πορτ Κλανγκ της Μαλαισίας, όπου ο συνωστισμός των πλοίων είναι κατά 14,5% μεγαλύτερος από το σύνηθες και το Τανγιούνγκ Πελέπας, όπου υπερβαίνει τα συνήθη επίπεδα κατά 29,9%. Στην προσπάθειά της να βρει ασφαλιστική δικλίδα, η μεγαλύτερη ναυτιλιακή εταιρεία πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, η δανική Moller Maersk, σπεύδει να αγοράσει δύο αεροσκάφη της Boeing αλλά και τη γερμανική Senator International, από τις μεγαλύτερες εταιρείες logistics για τη μεταφορά φορτίου. Η εν λόγω ναυτιλιακή, που εξακολουθεί να αντλεί τα 2/3 των εσόδων της από τη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων, προσβλέπει σε αύξηση των μεταφορών της διά αέρος και περιορισμό των θαλάσσιων μεταφορών, ώστε να μπορεί  να παραδίδει ταχύτερα σε  πελάτες της, όπως οι Walmart και Puma.

Αιτία η ιλιγγιώδης αύξηση της ζήτησης και τα υπερφορτωμένα δίκτυα μεταφορών.

Και το επιστέγασμα όλων αυτών είναι η άνοδος των τιμών κυριολεκτικώς στα πάντα, που εξωθεί τις κεντρικές τράπεζες να αναθεωρήσουν τη θέση τους ότι ο πληθωρισμός είναι παροδικός και να προχωρήσουν σε αυξήσεις επιτοκίων και μειώσεις ή και τερματισμό των προγραμμάτων ποσοτικής χαλάρωσης. Στην περίπτωση αυτή θα προσθέσουν μία ακόμη απειλή στην ήδη παραπαίουσα ανάκαμψη της παγκόσμιας οικονομίας και παράλληλα θα ανακόψουν την ανοδική πορεία των τιμών των μετοχών και των ακινήτων.

Πίσω από το χάος στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα βρίσκεται ένα εκρηκτικό μείγμα από υπερφορτωμένα δίκτυα μεταφορών σε κατάσταση κυκλοφοριακής συμφόρησης, ελλείψεις εργατικών χεριών σε καθοριστικές ειδικότητες –όπως οι οδηγοί βαρέων φορτηγών– και η ιλιγγιώδης ζήτηση από τις αναπτυγμένες οικονομίες και προπαντός από τις ΗΠΑ. Οπως επισημαίνουν παράγοντες της αγοράς, το πρόβλημα δεν είναι μόνον οι δυσκολίες στη μεταφορά των προϊόντων αλλά και η ανεπάρκειά τους, καθώς προσκρούει σε εμπόδια η παραγωγή τους. Οι βιομηχανίες κατελήφθησαν εξ απήνης φέτος όταν ανέκαμψε θεαματικά η ζήτηση, ενώ είχαν μειώσει τις παραγγελίες πρώτων υλών και εξαρτημάτων στη διάρκεια του 2020, αφού το πρώτο κύμα της πανδημίας έκλεισε τους καταναλωτές στα σπίτια τους και μηδένισε τις αγορές τους. Στο Βιετνάμ εργοστάσια αθλητικών παπουτσιών της Nike αναγκάστηκαν να μειώσουν την παραγωγή τους επειδή οι μετανάστες από άλλες επαρχίες της χώρας επέστρεψαν στα σπίτια τους για να προστατευθούν από την πανδημία.

Στο μεταξύ η Κίνα, το εργοστάσιο του κόσμου, αντιμετωπίζει νέα κύματα της πανδημίας και αναγκάζεται να καταφεύγει σε τοπικά lockdown. Το αποτέλεσμα είναι  να αυξάνονται οι τιμές παραγωγού στα κινεζικά εργοστάσια κατά 10% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του περασμένου έτους. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη αύξηση που έχει σημειωθεί από τη δεκαετία του 1990. Το Πεκίνο έχει ήδη δώσει εντολή στις τοπικές κυβερνήσεις των περιφερειών να διασφαλίσουν επάρκεια τροφίμων για τη χειμερινή περίοδο, ενώ καλούν τον κόσμο να συγκεντρώσει αποθέματα τροφίμων και ειδών πρώτης ανάγκης. Οι εκκλήσεις έχουν προκαλέσει καταιγισμό εκδηλώσεων ανησυχίας στην online επικοινωνία μεταξύ των πολιτών, που εκφράζουν φόβους για νέο επιθετικό κύμα της πανδημίας, καταστρεπτικό παγετό τους επόμενους μήνες ή ακόμη και επικίνδυνη κλιμάκωση της κρίσης με την Ταϊβάν. Στη δεύτερη οικονομία στον κόσμο επικρατεί ανησυχία για το ενδεχόμενο ακραίων καιρικών φαινομένων επικίνδυνων για την παραγωγή οπωροκηπευτικών, αλλά και για τη μεταφορά των προϊόντων.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT