Η πρώτη μεγάλη εταιρεία που αποδίδει την απόφασή της να αποχωρήσει από το χρηματιστήριο του Λονδίνου στην έξοδο της Βρετανίας από την Ε.Ε. δεν είναι άλλη από την ιρλανδική αεροπορική εταιρεία Ryanair Holdings. Τα σχετικά αναφέρει σε δημοσίευμά του το ειδησεογραφικό πρακτορείο Bloomberg. Το όλο σχέδιο ξεκίνησε τον τρέχοντα μήνα, όταν η Ryanair αναφέρθηκε σε δυσκολίες συμμόρφωσης με το νέο πλαίσιο που ισχύει αφ’ ης στιγμής το Ηνωμένο Βασίλειο δεν είναι πλέον μέλος της Ευρωπαϊκής Ενωσης.
Ο αερομεταφορέας, ο μεγαλύτερος στην αγορά χαμηλών ναύλων στη Γηραιά Ηπειρο, θα πρέπει να περιορίσει ορισμένες αγορές μετοχών ώστε να διασφαλίσει ότι ελέγχεται από φορείς εντός Ε.Ε. και μετά να παρακολουθεί επενδυτές που πιθανώς δεν ακολουθήσουν τις οδηγίες. Αν και ο όγκος συναλλαγών στο χρηματιστήριο του Λονδίνου περιορίστηκε, η Ryanair δεν έχει κατορθώσει ακόμα να μετατοπίσει επαρκή δραστηριότητα στο Δουβλίνο, το βασικό χρηματιστήριο όπου είναι εισηγμένη. «Οπως γίνεται εμφανές στα προκαταρκτικά μας οικονομικά αποτελέσματα και βάσει των δεσμεύσεων των μετόχων μας, η Ryanair αποφάσισε να αιτηθεί τη διαγραφή της από την αγορά του Λονδίνου», αναφέρει χθεσινή ανακοίνωσή της. «Ο όγκος συναλλαγών της μετοχής μας ο οποίος διεκπεραιώνεται στο χρηματιστήριο του Λονδίνου δεν δικαιολογεί το σχετικό κόστος». Η τιμή της μετοχής της Ryanair κατά τις πρωινές συναλλαγές χθες στο Δουβλίνο είχε μια πτώση της τάξεως του 0,4%, ενώ συνολικά από τις αρχές της χρονιάς έχει απολέσει 0,6% της αξίας της. Παρά ταύτα έχει την καλύτερη επίδοση μεταξύ του δείκτη αεροπορικών εταιρειών Ευρώπης, Μ. Ανατολής και Αφρικής του Bloomberg, ο οποίος κατά μέσον όρο έχει πτώση 11%.
Η εταιρεία αναφέρ- θηκε σε δυσκολίες συμμόρφωσης με το νέο πλαίσιο που ισχύει μετά το Brexit.
Ενώ πολυάριθμες επιχειρήσεις έχουν αποσυρθεί από το λονδρέζικο χρηματιστήριο, η περίπτωση της ιρλανδικής αεροπορικής διαφέρει ως προς αυτό: είναι η πρώτη η οποία αιτιολογεί την απόφασή της επικαλούμενη την έξοδο της Βρετανίας από την Ευρωπαϊκή Ενωση. Οι περισσότερες δραστηριότητές της εκτελούνται μέσω του αεροδρομίου Στάνστεντ στο Λονδίνο, αλλά δεν πρόκειται να επηρεαστούν.
Οι κανόνες ιδιοκτησίας στους αερομεταφορείς ορίστηκαν προ δεκαετιών με στόχο να προστατεύσουν τον κλάδο στην Ε.Ε. και έως ένα βαθμό επηρέασαν την απόφαση της Ryanair. Kαι αυτοί οι κανόνες περιέπλεξαν έτι περαιτέρω το «διαζύγιο» Λονδίνου και Βρυξελλών. Σημειωτέον πως οι αεροπορικές εταιρείες οι οποίες έχουν την έδρα τους εντός Ε.Ε. θα πρέπει να ανήκουν και να ελέγχονται από φορείς / οντότητες εντός της Ε.Ε., οπότε, με την αποχώρηση της Βρετανίας, οι Βρετανοί επενδυτές δεν μπορούν πλέον να το κάνουν. Ακόμα και αφότου περιόρισε την εκτός Ε.Ε. κατοχή μετοχών, μόλις ένα ποσοστό κατά τι υψηλότερο από το ένα τρίτο της Ryanair βρίσκεται στα χέρια των κρατών-μελών, όπως διευκρίνισε ο διευθύνων σύμβουλός της, Μάικλ Ο’ Λίρι, μιλώντας την τηλεόραση του Bloomberg προ ημερών. Πρόσθεσε ακόμα ότι ο αερομεταφορέας, ο οποίος έχει την έδρα του στο Δουβλίνο, χρειάζεται να λάβει και άλλα μέτρα ούτως ώστε το μερίδιο αυτό να αυξηθεί και να ξεπεράσει το 50%. Οπως εν κατακλείδι τόνισε ο ίδιος, «πρόκειται για μια αναπόφευκτη επίπτωση της εξόδου της Βρετανίας, και εμείς πρέπει να έχουμε την ιδιοκτησία και τον έλεγχο της Ryanair εντός Ε.Ε. – οπότε η απομάκρυνση από το χρηματιστήριο του Λονδίνου αποτελεί μια λογική μικρή πρωτοβουλία στο πλαίσιο της στρατηγικής αυτής».