Παραμένουν τα προβλήματα στα λιμάνια

Παραμένουν τα προβλήματα στα λιμάνια

Κάθε εμπορευματοκιβώτιο, το οποίο ξεκινάει το ταξίδι προς τον προορισμό του, δίνει στοιχεία για την ανάπτυξη της παγκόσμιας οικονομίας.

2' 39" χρόνος ανάγνωσης

Κάθε εμπορευματοκιβώτιο, το οποίο ξεκινάει το ταξίδι προς τον προορισμό του, δίνει στοιχεία για την ανάπτυξη της παγκόσμιας οικονομίας. Αυτήν τη στιγμή, λόγω πανδημίας, χρειάζεται χρόνος για να αποκατασταθούν οι μεταφορές διεθνώς, όπως αναφέρει σε σχετικό της δημοσίευμα η Deutsche Welle. Επειτα από αρκετό καιρό το γερμανικό Ινστιτούτο Οικονομικής Ερευνας (RWI) με έδρα την πόλη Εσσεν, δημοσίευσε την περασμένη εβδομάδα, επιτέλους, μια καλή είδηση: «Η διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων/κοντέινερ στα διεθνή λιμάνια έχει αυξηθεί σημαντικά, συμβάλλοντας σε μια ελαφρά αποκλιμάκωση των προβλημάτων στις εφοδιαστικές αλυσίδες σε ορισμένους τομείς». Η σχετική χαλάρωση δεν παραπέμπει, ωστόσο, σε υψηλότερη παραγωγή, μιας και ύστερα από δύο χρόνια πανδημίας έχει σωρευθεί πλήθος προβλημάτων. Να σημειωθεί πως δεν αρκεί ένα κοντέινερ να ξεκινήσει προς τον προορισμό του, διότι δεν γνωρίζουμε αν το ταξίδι του γίνεται σύμφωνα με τα αρχικά σχέδια διεθνών μεταφορών. Και δεν είναι λίγοι οι πελάτες, οι εφοπλιστές ή οι εταιρείες διαχείρισης λιμένων που δηλώνουν ότι κανένα κοντέινερ δεν παραδίδεται στην ώρα του.

Ουρές έξω από τα λιμάνια

Η κατάσταση σταδιακά βελτιώνεται, αλλά ακόμα ελάχιστα είναι τα κοντέινερ που παραδίδονται στην ώρα τους.

Υπάρχουν πολλοί λόγοι για τους οποίους καθυστερεί η φορτοεκφόρτωση ενός πλοίου σε ένα λιμάνι. Αντί να δέσουν στον μώλο, πολλά πλοία μένουν αρόδο. Σύμφωνα με την ελβετική εταιρεία διαχείρισης συστημάτων τροφοδοσίας και μεταφορών Kühne + Nagel, στις ΗΠΑ η απουσία οδηγών στα φορτηγά δημιουργεί προβλήματα όμοια με εκείνα που αντιμετωπίζει η Μεγάλη Βρετανία. Ως αποτέλεσμα, τα πλοία περιμένουν στην ουρά έξω από το λιμάνι, μέχρι να πάρουν το πράσινο φως εισόδου και εκφόρτωσης. Εκτός αυτού, δεν έχουν όλα τα διεθνή λιμάνια την ίδια υποδομή. Οι διαφορές μεταξύ τους είναι μεγάλες. Ο δείκτης New Global Container Port Performance Index (CPPI) δείχνει ότι τα τρία πιο αποδοτικά λιμάνι στον κόσμο είναι αυτά της Γιοκοχάμα στην Ιαπωνία, του Βασιλιά Αμπντουλά στη Σαουδική Αραβία και του Τσινγκντάο της Κίνας. Το ισπανικό λιμάνι της Αλχεθίρας έρχεται δέκατο και είναι το πρώτο ευρωπαϊκό στην κατάταξη. Το πιο αποδοτικό λιμάνι στην αμερικανική ήπειρο (25η θέση) βρίσκεται στο Μεξικό, ενώ το επόμενο βρίσκεται στο Χάλιφαξ του Καναδά (50ή θέση).

Οσον αφορά την περίπτωση της Κίνας, το γεγονός ότι οι λιμένες της ανήκουν στους αποδοτικότερους παγκοσμίως δεν σημαίνει αυτομάτως ότι αποτελούν ατμομηχανή της παγκόσμιας οικονομικής ανάπτυξης. Η πολιτική μηδενικών κρουσμάτων κορωνοϊού του Πεκίνου οδηγεί ολοένα και συχνότερα στο κλείσιμο αποβαθρών με αρνητικές επιπτώσεις στο παγκόσμιο εμπόριο. Οπως εκτιμά ο Ντομινίκ Ναντελχόφερ από την εταιρεία Kühne + Nagel, «εντέλει ήταν τα περιοριστικά μέτρα κατά της πανδημίας που προκάλεσαν καθυστερήσεις στη φορτοεκφόρτωση των πλοίων». Προσθέτει, ωστόσο, ότι είναι πολλοί οι λόγοι οι οποίοι προκαλούν καθυστερήσεις στο διεθνές εμπόριο, όπως, λόγου χάριν, η έκρηξη της ζήτησης το τρίτο τρίμηνο του 2020, όταν πολλοί στράφηκαν στην κατανάλωση και στις ανακαινίσεις στα σπίτια τους, αφού δεν μπορούσαν να ταξιδέψουν.

Τέλος, ουδείς είναι σε θέση να απαντήσει με βεβαιότητα πότε το διεθνές εμπόριο θα επιστρέψει στους γνώριμους προ πανδημίας ρυθμούς του. Ο Γερκ Βόλε από το διοικητικό συμβούλιο της Kühne + Nagel εκτιμά ότι θα υπάρξει εκτόνωση της κρίσης από τον Σεπτέμβριο. Πιο συγκρατημένος είναι ο Τόρστεν Σμιτ από το οικονομικό ινστιτούτο RWI, δηλώνοντας ότι «οι νέοι περιορισμοί στη διακίνηση κοντέινερ στα κινεζικά λιμάνια αποτελούν ένδειξη ότι τα προβλήματα παράδοσης προϊόντων ίσως και να ενταθούν τους επόμενους μήνες».

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT