Το νομοθετικό καθεστώς για τη συνταξιοδότηση των αιρετών

Το νομοθετικό καθεστώς για τη συνταξιοδότηση των αιρετών

Διαφορετικό νομοθετικό πλαίσιο διέπει τη συνταξιοδότηση των αιρετών που έχουν διατελέσει, για παράδειγμα, βουλευτές, δήμαρχοι, νομάρχες ή και περιφερειάρχες, ανάλογα με το χρονικό σημείο πρώτης εκλογής ή διορισμού τους στο αξίωμα

2' 18" χρόνος ανάγνωσης

Διαφορετικό νομοθετικό πλαίσιο διέπει τη συνταξιοδότηση των αιρετών που έχουν διατελέσει, για παράδειγμα, βουλευτές, δήμαρχοι, νομάρχες ή και περιφερειάρχες, ανάλογα με το χρονικό σημείο πρώτης εκλογής ή διορισμού τους στο αξίωμα. Τις αναγκαίες διευκρινίσεις για την έκδοση συνταξιοδοτικών αποφάσεων που εκκρεμούν εδώ και πολλούς μήνες, δίνει εγκύκλιος του υπουργείου Εργασίας, που εκδόθηκε έπειτα από ερωτήματα από τις αρμόδιες υπηρεσίες του Δημοσίου και του ΕΦΚΑ. Και ξεκαθαρίζει ότι οι αιρετοί διακρίνονται:

(α) Σε όσους εξελέγησαν/διορίστηκαν για πρώτη φορά μετά την 1.1.2013. Η κατηγορία αυτή διατηρεί κατά τη θητεία αιρετού το προγενέστερο της εκλογής/διορισμού ασφαλιστικό – συνταξιοδοτικό καθεστώς. Τα πρόσωπα αυτά ασφαλίζονται ως αιρετοί στους φορείς στους οποίους υπάγονταν λόγω απασχόλησης, και, σε περίπτωση που δεν υπάρχει προηγούμενος φορέας, υπάγονται στο πρώην ΙΚΑ-ΕΤΑΜ. Επομένως, ως προς τις προϋποθέσεις θεμελίωσης συνταξιοδοτικού δικαιώματος ισχύουν οι συνταξιοδοτικές διατάξεις του πρώην φορέα ασφάλισής τους, στον οποίο υπάγονται κατά τη στιγμή της αίτησης συνταξιοδότησης.

(β) Σε όσους εξελέγησαν/διορίστηκαν για πρώτη φορά μέχρι την 31.12.2012. Η κατηγορία αυτή υπάγεται στη συνταξιοδοτική προστασία του Δημοσίου και οι προϋποθέσεις συνταξιοδότησής τους καθορίζονται από το ειδικό νομοθετικό πλαίσιο που ισχύει ανά κατηγορία βουλευτή ή αιρετού (δήμαρχοι, πρόεδροι κοινότητας κ.λπ.) κατά την πρώτη εκλογή/τον πρώτο διορισμό τους στο αξίωμα. Επομένως, ως προς τις προϋποθέσεις θεμελίωσης συνταξιοδοτικού δικαιώματος με βάση τον χρόνο θητείας ισχύουν οι ειδικές προϋποθέσεις συνταξιοδότησης του Δημοσίου, ενώ για κάθε άλλη απασχόληση ή ιδιότητα ισχύουν οι προϋποθέσεις συνταξιοδότησης του οικείου φορέα.

Διευκρινίσεις για την έκδοση των συντάξεων που εκκρεμούν εδώ και πολλούς μήνες δίνει εγκύκλιος του υπ. Εργασίας.

Με την ίδια εγκύκλιο ξεκαθαρίζεται ότι από την έναρξη ισχύος του νόμου Κατρούγκαλου (Ν. 4387/2016) καθιερώθηκε ένας νέος και ενιαίος τρόπος υπολογισμού της σύνταξης για όλους τους ασφαλισμένους του e-ΕΦΚΑ, είτε αυτοί προέρχονταν από το Δημόσιο είτε από τον ιδιωτικό τομέα. Ο νέος τρόπος υπολογισμού εφαρμόζεται και σε περιπτώσεις που από το προγενέστερο νομοθετικό καθεστώς προβλεπόταν ειδικός τρόπος υπολογισμού της σύνταξης, όπως ενδεικτικά για τις βουλευτικές συντάξεις και τις συντάξεις αιρετών ΟΤΑ Α΄ και Β΄ βαθμού. Επισημαίνεται μάλιστα ξεκάθαρα ότι πλέον οι παλαιοί κανόνες υπολογισμού της σύνταξης δεν ισχύουν. Το ίδιο ισχύει και για τις διατάξεις του νόμου Κατρούγκαλου περί διαδοχικής ασφάλισης. Είναι γενικές και εφαρμόζονται για όλους τους ασφαλισμένους των ενταχθέντων στον e-ΕΦΚΑ φορέων και, ως εκ τούτου, και για τους αιρετούς. Οι διαφορετικές διατάξεις της νομοθεσίας του 2012 ισχύουν ως προς τη μη δυνατότητα χρήσης του υπόλοιπου χρόνου ασφάλισης του προσώπου σε οποιονδήποτε πρώην φορέα, περιλαμβανομένου του Δημοσίου, για τη θεμελίωση βουλευτικής σύνταξης ή σύνταξης αιρετού οργάνου των ΟΤΑ. Ως προς τον υπολογισμό, ωστόσο, της θεμελιωμένης σύνταξης δεν ισχύει πλέον ο ανωτέρω περιορισμός αξιοποίησης του συνόλου του χρόνου ασφάλισης.

Με την εγκύκλιο αποσαφηνίζονται ζητήματα στην περίπτωση που υπάρχει απασχόληση εντός του Δημοσίου με δύο ιδιότητες, καθώς και θέματα σχετικά με τις ισχύουσες προϋποθέσεις χορήγησης της εφάπαξ παροχής των δημάρχων.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT