Πληθωρισμός: Λιγότερα προϊόντα με περισσότερα χρήματα αγοράσαμε τον Μάρτιο

Πληθωρισμός: Λιγότερα προϊόντα με περισσότερα χρήματα αγοράσαμε τον Μάρτιο

Μείωση όγκου πωλήσεων 1,3%, αύξηση αξίας 5,5% στα είδη σούπερ μάρκετ

2' 41" χρόνος ανάγνωσης

Νέο άλμα έκανε ο πληθωρισμός στην Ελλάδα και συνολικά στην Ευρωζώνη τον Μάιο, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Eurostat, εντείνοντας την ανησυχία για τις επιπτώσεις στην εθνική οικονομία και τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς, ειδικά μάλιστα καθώς δεν υπάρχουν ενδείξεις αποκλιμάκωσης ούτε των τιμών σε ενεργειακά προϊόντα και πρώτες ύλες ούτε του πολέμου Ρωσίας – Ουκρανίας.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Eurostat, ο εναρμονισμένος δείκτης τιμών καταναλωτή στην Ελλάδα διαμορφώθηκε σε 10,7% τον Μάιο από 9,1% τον Απρίλιο, κάτι που δεν αποκλείεται να σημαίνει ότι ο εθνικός δείκτης τιμών καταναλωτή που θα ανακοινωθεί από την ΕΛΣΤΑΤ την επόμενη Πέμπτη 9 Ιουνίου θα κυμανθεί στα επίπεδα του 11%, από 10,2% τον Απρίλιο.

Η εκτίμηση της Eurostat για τον πληθωρισμό στην Ευρωζώνη τον Μάιο είναι ότι διαμορφώθηκε σε 8,1%, σημειώνοντας νέο ιστορικό ρεκόρ, λόγω των πολύ μεγάλων ανατιμήσεων σε ενέργεια (39,2%), τρόφιμα (7,5%), βιομηχανικά μη ενεργειακά προϊόντα (4,2%), αλλά ακόμη και στις υπηρεσίες (3,5%).

Πληθωρισμός: Λιγότερα προϊόντα με περισσότερα χρήματα αγοράσαμε τον Μάρτιο-1

Τον περασμένο Μάρτιο ο όγκος πωλήσεων καυσίμων αυξήθηκε 12,3% και η αξία πωλήσεων 20,2%.

Το πόσο ακριβότερα πλέον πληρώνουμε προϊόντα και υπηρεσίες φέτος σε σύγκριση με έναν χρόνο πριν, αλλά και κατά πόσο το κύμα ακρίβειας αρχίζει να προκαλεί μείωση της κατανάλωσης αποτυπώνεται στα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για τον τζίρο του λιανεμπορίου τον Μάρτιο του 2022. Τα στοιχεία δείχνουν φυσικά αύξηση της αξίας και του όγκου πωλήσεων για το σύνολο του λιανεμπορίου, εξέλιξη αναμενόμενη δεδομένου ότι τον Μάρτιο του 2021 τα εμπορικά καταστήματα –πλην των κλάδων τροφίμων, καυσίμων και φαρμάκων– ήταν κλειστά λόγω κορωνοϊού. Ωστόσο, αν και ο όγκος πωλήσεων (κύκλος εργασιών σε σταθερές τιμές) αυξήθηκε κατά 12,3%, η αξία πωλήσεων αυξήθηκε κατά 20,2%.

Σε κάποιες μάλιστα επιμέρους κατηγορίες η αύξηση της αξίας πωλήσεων είναι τρεις φορές και πλέον μεγαλύτερη από την αύξηση του όγκου πωλήσεων. Πλέον χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι τα καύσιμα. Αν και αγοράσαμε τον φετινό Μάρτιο κατά 12,7% περισσότερα καύσιμα σε σύγκριση με τον Μάρτιο του 2021, πληρώσαμε 45,5% περισσότερα χρήματα. Ας σημειωθεί δε ότι τον Μάρτιο του 2022 η τιμή της βενζίνης δεν είχε φτάσει στις τιμές – ρεκόρ που βρίσκεται σήμερα.

Τα στοιχεία δείχνουν επίσης ότι οι πολύ μεγάλες ανατιμήσεις οδηγούν σε μείωση της κατανάλωσης, ακόμη και για είδη σούπερ μάρκετ. Ετσι, τον φετινό Μάρτιο καταγράφηκε μείωση του όγκου πωλήσεων κατά 1,3% σε σύγκριση με τον Μάρτιο του 2021, με την αξία των πωλήσεων την ίδια ώρα να αυξάνεται κατά 5,5%.

Κατά 79,8% αυξήθηκε ο όγκος πωλήσεων στον κλάδο ένδυσης – υπόδησης, κλάδος που είχε δεχθεί μεγάλο πλήγμα από την αναστολή λειτουργίας των φυσικών καταστημάτων. Η αξία πωλήσεων, πάντως, αυξήθηκε κατά 92%, καθώς στον κλάδο έγιναν επίσης ανατιμήσεις έπειτα από μια δεκαετία όπου οι τιμές παρέμεναν σε σχεδόν σταθερά επίπεδα.

Ο όγκος πωλήσεων στα πολυκαταστήματα αυξήθηκε κατά 24,9% και η αξία πωλήσεων κατά 28,5%. Στα καταστήματα επίπλων, ηλεκτρικών ειδών και οικιακού εξοπλισμού ο όγκος πωλήσεων αυξήθηκε κατά 22% και η αξία πωλήσεων κατά 28,3%, ενώ στα βιβλιοχαρτοπωλεία καταγράφηκε μεγαλύτερη αύξηση του όγκου πωλήσεων (38,8%) από την αύξηση της αξίας πωλήσεων (38,5%).

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT