Το νέο deal στην αγορά κρέατος και τα κρεοπωλεία – ντελικατέσεν

Το νέο deal στην αγορά κρέατος και τα κρεοπωλεία – ντελικατέσεν

Σταθερά άνω του 1 δισ. ο τζίρος των παραδοσιακών καταστημάτων

3' 14" χρόνος ανάγνωσης

Η εποχή που τα κρεοπωλεία είχαν μικρή σχέση με την καθαριότητα, ο χασάπης μάς υποδεχόταν με τη λερωμένη με αίματα ποδιά και η αισθητική περιοριζόταν σε φωτογραφίες χαμηλής ποιότητας από τη βουκολική ζωή, έχουν παρέλθει ανεπιστρεπτί. Η αυστηροποίηση της νομοθεσίας και των ελέγχων, ο ανταγωνισμός από τα σούπερ μάρκετ, αλλά και η είσοδος της γαστρονομίας στη ζωή μας, έστω και μέσα από τηλεοπτικά σόου, συνέβαλαν καθοριστικά στον εκσυγχρονισμό των παραδοσιακών κρεοπωλείων από πλευράς εξοπλισμού, αισθητικής, αλλά και μείγματος προϊόντων. Για τον λόγο αυτό, άλλωστε, αν και τα σούπερ μάρκετ έχουν αποσπάσει σημαντικό μερίδιο στην εγχώρια αγορά κρέατος, εξακολουθούν να εποφθαλμιούν τον σημαντικό τζίρο των παραδοσιακών κρεοπωλείων, τζίρος που υπερβαίνει το 1 δισεκατομμύριο ευρώ.

Μάλιστα, αν και ο αριθμός των παραδοσιακών κρεοπωλείων φθίνει, ο τζίρος τους παραμένει σχετικά σταθερός. Σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ), το 2019 ο αριθμός των επιχειρήσεων του κλάδου ήταν 5.897 έναντι 7.149 το 2014, μείωση δηλαδή κατά 1.252 ή κατά 17,5%. Ο συνολικός κύκλος εργασιών των επιχειρήσεων αυτών, χωρίς να συμπεριλαμβάνεται ο ΦΠΑ, ήταν το 2019 1,085 δισ. ευρώ έναντι 1,174 δισ. ευρώ το 2014, μείωση δηλαδή κατά 7,5%. Οι επενδύσεις που πραγματοποίησαν τα κρεοπωλεία το 2019 ανήλθαν σε 7,27 εκατ. ευρώ, ενώ το ακαθάριστο περιθώριο κέρδους ήταν 155,81 εκατ. ευρώ.

Στις επιχειρήσεις λιανεμπορίου κρέατος απασχολούνταν το 2019 13.237 άτομα, εκ των οποίων με σχέση μισθωτής εργασίας (πλήρους και μερικής απασχόλησης) 7.248. Το 2014 η συνολική απασχόληση στον κλάδο ήταν 13.590 άτομα, όμως οι μισθωτοί ήταν πολύ λιγότεροι, σχεδόν το 1/3 (4.776 άτομα), κάτι που σημαίνει ότι στις επιχειρήσεις απασχολούνταν συχνά τα μέλη της οικογένειας. Πλέον οι απαιτήσεις που υπάρχουν και σε ό,τι αφορά την εκπαίδευση και τις πιστοποιήσεις που πρέπει να έχουν οι κρεοπώλες οδηγούν σε προσλήψεις εξειδικευμένου προσωπικού.

Σε σύμπραξη προχώρησαν δύο από τις μεγαλύτερες εταιρείες του κλάδου χονδρεμπορίας κρέατος, η «Φλωρίδης ΑΕΒΕΚ» και οι «Αφοί Νασόπουλοι».

Ενας άλλος λόγος είναι ότι πλέον μεγάλο μέρος των κρεοπωλείων έχει μετατραπεί σε ντελικατέσεν μέσω της πώλησης παραδοσιακών προϊόντων, συνήθως μικρών παραγωγών, από ζυμαρικά και χυλοπίτες μέχρι τυροκομικά και γαλακτοκομικά προϊόντα, σάλτσες, κρασιά και αποστάγματα. Επίσης, διαθέτουν έτοιμα προς μαγείρεμα κρέατα (μπιφτέκια, σουβλάκια, μαριναρισμένα κομμάτια κρέατος κ.ά.), ενώ μετά την πανδημία δεν είναι λίγα τα παραδοσιακά κρεοπωλεία που ξεκίνησαν να εξυπηρετούν τηλεφωνικές παραγγελίες και να κάνουν κατ’ οίκον διανομή ή να συνεργάζονται για τον σκοπό αυτό με τις γνωστές ηλεκτρονικές πλατφόρμες παραγγελιοληψίας και διανομής (π.χ. Wolt, efood).

Από την άλλη, τα σούπερ μάρκετ ανταγωνίζονται τα παραδοσιακά κρεοπωλεία κυρίως σε επίπεδο τιμών, διότι κάνουν, φυσικά, μαζικές προμήθειες και αγοράζουν πιο φθηνά είτε εγχώριας παραγωγής είτε ξένης προέλευσης κρέατα. Συχνά δε κάποια προϊόντα λειτουργούν ως «κράχτες» για την προσέλκυση καταναλωτών.

Η κατανάλωση μεγάλων ποσοτήτων κρέατος και ο ανταγωνισμός που υπάρχει στο πεδίο της λιανικής, αλλά και οι νέες προκλήσεις που έχουν δημιουργήσει οι πληθωριστικές πιέσεις, καθιστούν ακόμη πιο σημαντική τη σύμπραξη στην οποία φέρεται να προχώρησαν δύο από τις μεγαλύτερες εταιρείες του κλάδου χονδρεμπορίας κρέατος, η «Φλωρίδης ΑΕΒΕΚ» και οι «Αφοί Νασόπουλοι». Πρόκειται για εταιρείες που τροφοδοτούν σχεδόν όλες τις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ και cash & carry, αλλά και μεμονωμένες επιχειρήσεις κρέατος, ενώ φυσικά εξυπηρετούν και το κανάλι της εστίασης. Η «Φλωρίδης ΑΕΒΕΚ» διενεργεί πωλήσεις και σε Ιταλία, Κύπρο, Ισπανία, Βουλγαρία. Ο σχεδιασμός προβλέπει τη δημιουργία κοινής εταιρείας στην οποία θα συμμετέχουν και οι δύο επιχειρήσεις και η δημιουργία νέας παραγωγικής μονάδας στην περιοχή του Ελαιώνα. Αξίζει να σημειωθεί ότι ήδη στα διοικητικά συμβούλια της κάθε εταιρείας συμμετέχει στέλεχος της άλλης. Ετσι, στη «Φλωρίδης ΑΕΒΕΚ» διευθύνων σύμβουλος και εκτελεστικό μέλος έχει αναλάβει ο Δ. Νασόπουλος, ενώ στο διοικητικό συμβούλιο της «Αφοί Νασόπουλοι» έχει αναλάβει πρόεδρος από την 1η Ιουνίου ο Χ. Φλωρίδης.

Το 2021, σύμφωνα με την οικονομική έκθεση της «Φλωρίδης ΑΕΒΕΚ» ο κύκλος εργασιών διαμορφώθηκε σε 87,07 εκατ. ευρώ και τα προ φόρων κέρδη σε 5,93 εκατ. ευρώ. Ο κύκλος εργασιών της «Αφοί Νασόπουλοι» διαμορφώθηκε το 2021 σε 65,78 εκατ. ευρώ και είχε 4,8 εκατ. ευρώ προ φόρων κέρδη.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT