Η χαμηλή στάθμη του Ρήνου, νέο πρόβλημα για τη γερμανική βιομηχανία

Η χαμηλή στάθμη του Ρήνου, νέο πρόβλημα για τη γερμανική βιομηχανία

Το 1/3 της μεταφοράς άνθρακα, αργού πετρελαίου και φυσικού αερίου διεκπεραιώνεται μέσα από ποτάμια και κανάλια.

2' 2" χρόνος ανάγνωσης

Επειτα από μια μακρά περίοδο ξηρασίας, η στάθμη του Ρήνου έχει υποχωρήσει πολύ κάτω από τον μέσο όρο φέτος το καλοκαίρι. Το ποτάμι αυτό αποτελεί μιας καίριας σημασίας εσωτερική πλωτή οδό, μέσω της οποίας μετακινούνται εμπορεύματα από και προς τα βιομηχανικά κέντρα της νότιας και της δυτικής Γερμανίας. Η χαμηλή στάθμη του σημαίνει ότι οι φορτηγίδες θα πρέπει να ταξιδεύουν με μειωμένο φορτίο για να περιορίσουν το βύθισμά τους ή ακόμη και να ακινητοποιηθούν. Ως αποτέλεσμα, οι ποσότητες που αποστέλλονται μειώνονται και οι ναύλοι αυξάνονται. Η εμπειρία από προηγούμενες περιόδους χαμηλής στάθμης των υδάτων δείχνει ότι είναι πολύ δύσκολο βραχυπρόθεσμα να μεταβεί κανείς από την ποτάμια ναυτιλία στην οδική ή τη σιδηροδρομική μεταφορά. Επιπλέον, τα χαμηλά επίπεδα νερού μπορούν και να επηρεάσουν την παραγωγή σε βιομηχανικές και ηλεκτροπαραγωγικές μονάδες, που βασίζονται στα ποτάμια ύδατα για ψύξη – λόγου χάριν.

Oι πoτάμιες οδοί μεταφέρουν περίπου το 5%-10% των γερμανικών φορτίων συνολικά, αλλά το μερίδιό τους είναι πολύ υψηλότερο για ορισμένους τύπους αγαθών. Περίπου το 1/3 της μεταφοράς άνθρακα, αργού πετρελαίου και φυσικού αερίου διεκπεραιώνεται μέσα από ποτάμια και κανάλια. Αυτό το στοιχείο είναι ζωτικής σημασίας σήμερα, διότι η Γερμανία προσπαθεί να αντικαταστήσει το ρωσικό αέριο με γαιάνθρακα για την παραγωγή ενέργειας. Αλλες κατηγορίες αγαθών, που εξαρτώνται από τα πλωτά μέσα, είναι προϊόντα οπτάνθρακα και ορυκτέλαια, μεταλλεύματα, πέτρες και γαίες, καθώς και χημικά. Ο Ρήνος είναι η πιο σημαντική εσωτερική ναυτιλιακή δίοδος στη Γερμανία, εφόσον περίπου το 80% των ποτάμιων μεταφορών εκτελείται μέσω αυτού. Σύμφωνα με πρόσφατη πρόβλεψη του Ομοσπονδιακού Ινστιτούτου Υδρολογίας, η στάθμη του Ρήνου είναι πιθανό να μειωθεί περαιτέρω τις επόμενες εβδομάδες. Το 2018 ήταν η πιο πρόσφατη ξηρή χρονιά για τον ποταμό. Η ανάλυση από το Ινστιτούτο του Κιέλου εκείνη την εποχή έδειξε ότι σε έναν μήνα, που τα επίπεδα των υδάτων είναι κάτω από το όριο των 78 εκατοστών ημερησίως, η γερμανική βιομηχανική παραγωγή είναι κατά 1% μειωμένη από ό,τι σε έναν μήνα χωρίς ημέρες χαμηλής στάθμης νερού. Υπάρχουν επίσης ορισμένες καθυστερημένες επιπτώσεις τον επόμενο μήνα, ανεβάζοντας τη συνολική επίπτωση στο 1,5%. Είναι διαφορετική αυτή τη φορά η κατάσταση; Η Γερμανία είναι πολύ πιθανό να διολισθαίνει ήδη σε ύφεση. Αυτό υποδηλώνει ότι η βιομηχανική παραγωγή και η ανάγκη για ποτάμιες μεταφορές θα ήταν ούτως ή άλλως χαμηλότερες, περιστέλλοντας τον αντίκτυπο της χαμηλής στάθμης. Ομως, η σημερινή κρίση είναι διαφορετική. Η ικανότητα των επιχειρήσεων να απορροφούν τις καθυστερήσεις στη μεταφορά είναι πιθανώς πιο περιορισμένη από το κανονικό.

* Ο κ. Σάλομον Φίντλερ είναι οικονομολόγος της Berenberg Bank.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT