Καλύτερες από αυτές του 2021, αλλά όχι και από αυτές του 2019 ήταν οι επιδόσεις του λιανεμπορίου κατά τις φετινές θερινές εκπτώσεις, οι οποίες ολοκληρώνονται αύριο 31 Αυγούστου. Η αυξημένη τουριστική κίνηση έδωσε ώθηση στις πωλήσεις σε ορισμένες περιοχές, όπως στο ιστορικό κέντρο της Αθήνας, και σε δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς, όπως η Μύκονος και η Σαντορίνη, χωρίς, ωστόσο, να καταφέρει να καλύψει τις απώλειες από τη μείωση της ζήτησης από τα νοικοκυριά στην Ελλάδα, καθώς και από τη μη έλευση στη χώρα Ρώσων και Κινέζων τουριστών. Σειρά μετά τις εκπτώσεις έχουν οι προσφορές για τη διάθεση των όποιων αποθεμάτων έχουν μείνει σε προϊόντα της προηγούμενης σεζόν.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις παραγόντων της αγοράς, και μάλιστα προερχόμενων από την πλευρά των αλυσίδων, ο τζίρος των φετινών εκπτώσεων εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί σε επίπεδα περίπου 4%-5% κάτω από τα επίπεδα του 2019. Οι Ελληνες καταναλωτές δεν προχώρησαν σε πολλές αγορές σε μια προσπάθεια να αντεπεξέλθουν στις πολύ αυξημένες δαπάνες για τρόφιμα, καύσιμα, ηλεκτρικό ρεύμα, αλλά και διακοπές, ενώ δεν είναι λίγοι εκείνοι που έκαναν οικονομία ενόψει του χειμώνα που προβλέπεται εξαιρετικά δύσκολος δεδομένης της διαρκούς ανόδου της τιμής του ηλεκτρικού ρεύματος και του φυσικού αερίου.
Ειδικά στην Αθήνα έρευνα που πραγματοποίησε ο Εμπορικός Σύλλογος Αθηνών σε συνεργασία με το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών και την επιστημονική επιμέλεια του καθηγητή κ. Γιώργου Μπάλτα έδειξε ότι έξι στις δέκα επιχειρήσεις είδαν φέτος περισσότερα χρήματα στο ταμείο τους σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2021.
Ωστόσο, υπήρχε και ένα 21,6% των επιχειρήσεων που δήλωσε ότι ο τζίρος τους ήταν χειρότερος από το 2021. Επιπλέον, έξι στις δέκα επιχειρήσεις του λιανεμπορίου είδαν ότι ο φετινός τζίρος υπολείπεται ακόμη σημαντικά αυτού του 2019. Μία στις πέντε επιχειρήσεις δήλωσε ότι είχε παρόμοιο τζίρο φέτος σε σύγκριση με το 2019 και 14,2% καλύτερες πωλήσεις από αυτές προ πανδημίας.
Συγκρατημένοι οι Ελληνες καταναλωτές ενόψει του δύσκολου χειμώνα που έρχεται.
Τα αποτελέσματα, σύμφωνα με τον Εμπορικό Σύλλογο Αθηνών, είναι αρκετά χειρότερα για τις επιχειρήσεις μακριά από το κέντρο της Αθήνας, καθώς και στις περιφερειακές αγορές, που δεν επηρεάζονται από τον τουρισμό.
Σε ό,τι αφορά τις αγορές από τουρίστες, οι περισσότερες, σύμφωνα με παράγοντες του λιανεμπορίου που μίλησαν στην «Κ», έγιναν κυρίως από Αμερικανούς και Ισραηλινούς, ενώ πολύ λιγότερες από τους Βορειοευρωπαίους και τους τουρίστες από τις βαλκανικές χώρες. Ελειψαν, όπως χαρακτηριστικά ανέφεραν, οι μαζικές αγορές που πραγματοποιούν από πολλά καταστήματα και όχι μόνο από τα πολύ ακριβά στη Μύκονο και στη Σαντορίνη, οι Κινέζοι και οι Ρώσοι τουρίστες.
Σε ό,τι αφορά το επόμενο διάστημα οι προσδοκίες του λιανεμπορίου είναι εξαιρετικά χαμηλές δεδομένης της ακρίβειας που επικρατεί.
Τα νέα είδη της φθινοπωρινής σεζόν (ρούχα, σχολικά κ.λπ.) αναμένεται να είναι μεσοσταθμικά ακριβότερα κατά 10%-12% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο. Μάλιστα οι αυξήσεις αυτές θεωρούνται σχετικά χαμηλές και οφείλονται κυρίως στο γεγονός ότι αρκετοί έμποροι αναζήτησαν εναλλακτικούς προμηθευτές, ενώ υπήρξαν και τροποποιήσεις στις συνθέσεις των προϊόντων, κυρίως ρούχων.