Στη μείωση των περιθωρίων (spreads) που εφαρμόζουν οι τράπεζες και οι εταιρείες διαχείρισης για τις ρυθμίσεις του εξωδικαστικού μηχανισμού συμφώνησε η Ειδική Γραμματεία Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους με την Ελληνική Ενωση Τραπεζών, σε μια προσπάθεια να καταστούν ευνοϊκότερες οι ρυθμίσεις και να διευκολυνθεί η ένταξη περισσότερων οφειλετών.
Η συμφωνία προβλέπει τη μείωση από 0,75 έως 1,25% –ανάλογα με την κατηγορία του ρυθμιζόμενου δανείου– του περιθωρίου επιτοκίου που εφαρμόζεται πάνω στο euribor 3μήνου, το οποίο αποτελεί τη βάση για την τιμολόγηση των δανείων που εντάσσονται στον εξωδικαστικό μηχανισμό. Συγκεκριμένα, το περιθώριο μειώνεται:
– Στο 3% από 4,25% που ισχύει σήμερα για τα δάνεια που ρυθμίζονται και δεν έχουν εξασφαλίσεις.
– Στο 2,5% από 3,25% που ισχύει σήμερα για δάνεια που ρυθμίζονται και έχουν εξασφαλίσεις.
Η μείωση των spreads θα καταστήσει τις ρυθμίσεις φθηνότερες και θα συμβάλει στον στόχο για αύξηση στο 1 δισ. ευρώ των δανείων που προβλέπεται ότι θα ενταχθούν στον εξωδικαστικό έως τις αρχές του επόμενου έτους. Σήμερα, παρά την επιτάχυνση που σημειώθηκε τους δύο τελευταίους μήνες, οι ρυθμίσεις του εξωδικαστικού μηχανισμού ανέρχονται στις 1.235 περίπου και τα ποσά που έχουν ρυθμιστεί διαμορφώνονται στα 305 εκατ. ευρώ αρχικής οφειλής, με τον μέσο όρο των οφειλών που ρυθμίστηκαν να διαμορφώνεται στις 245.000 ευρώ.
Η μείωση των spreads θα συμβάλει στον στόχο για αύξηση των δανείων που θα ενταχθούν έως τις αρχές του 2023 στο 1 δισ. ευρώ.
Οι συνολικές υποψήφιες αιτήσεις για ρύθμιση που είναι στην ουρά του εξωδικαστικού ανέρχονται στις περίπου 38.500 και τα υποψήφια προς ρύθμιση χρέη ξεπερνούν τα 21 δισ. ευρώ.
Οι χαμηλές επιδόσεις που εμφανίζει ο εξωδικαστικός μηχανισμός για τη ρύθμιση χρεών φυσικών και νομικών προσώπων θα συζητηθούν αύριο Πέμπτη στη Διαρκή Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής, κατά την οποία ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας θα παρουσιάσει στοιχεία για την πορεία των ρυθμίσεων που έχουν γίνει μέχρι σήμερα.
Στη συνεδρίαση έχουν κληθεί να συμμετάσχουν, με σχετικές εισηγήσεις, ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος, ο πρόεδρος της Ελληνικής Ενωσης Τραπεζών, ο πρόεδρος της Ενωσης Εταιρειών Διαχείρισης Απαιτήσεων από Δάνεια και Πιστώσεις, οι διευθύνοντες σύμβουλοι των συστημικών τραπεζών, οι διευθύνοντες σύμβουλοι των Εταιρειών Διαχείρισης Απαιτήσεων από Δάνεια και Πιστώσεις, ο διοικητής της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, καθώς και ο διοικητής του Εθνικού Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης.
Η συζήτηση προκαλείται στη σκιά της πρόσφατης απόφασης του Αρείου Πάγου που απαγορεύει τους πλειστηριασμούς ακινήτων από εταιρείες διαχείρισης (servicers) οι οποίες λειτουργούν ως εντολοδόχοι των funds που έχουν αγοράσει κόκκινα δάνεια στο πλαίσιο του μηχανισμού κρατικών εγγυήσεων «Ηρακλή». Το ανώτατο δικαστήριο έχει εκδώσει τρεις διαδοχικές αποφάσεις για το θέμα και συγκεκριμένα τις 822/2022, 1102/2022 και 1343/2022, που έχουν προκαλέσει σύγχυση στο θέμα, καθώς η πρώτη (822/2022) απαγορεύει το σχετικό δικαίωμα για τις εταιρείες διαχείρισης, σε αντίθεση με τις άλλες δύο (1102/2022 και 1343/2022) που νομιμοποιούν το δικαίωμά τους να προχωρούν σε πλειστηριασμούς ακινήτων.
Η σύγχυση έχει προκληθεί λόγω του νομοθετικού κενού που υπάρχει στους δύο νόμους για τις τιτλοποιήσεις και συγκεκριμένα τον νόμο 3156 του 2003 και τον νόμο 4904 του 2015, και το οποίο επιτρέπει διαφορετική ερμηνεία στο κρίσιμο θέμα των πλειστηριασμών, στους οποίους βασίζεται σε σημαντικό βαθμό η υλοποίηση των επιχειρησιακών πλάνων για τις τιτλοποιήσεις που έχουν ενταχθεί στον «Ηρακλή».
Το υπουργείο Οικονομικών προτίθεται να φέρει στη Βουλή τροπολογία η οποία θα αντιμετωπίζει το θέμα που δημιουργήθηκε, ξεκαθαρίζοντας ότι οι εταιρείες διαχείρισης εκπροσωπούν νομίμως τα SPV που δημιουργήθηκαν σε κάθε τιτλοποίηση δανείων και άρα νομιμοποιούνται να προχωρούν σε πλειστηριασμούς.