Άρθρο του Ν. Δενδρή στην «Κ»: Ενοποιημένα δεδομένα στην εποχή του cloud

Άρθρο του Ν. Δενδρή στην «Κ»: Ενοποιημένα δεδομένα στην εποχή του cloud

Η ενοποίηση των συστημάτων και των δεδομένων τους αποτελεί τη μεγάλη πρόκληση για την ψηφιοποίηση του κράτους

3' 0" χρόνος ανάγνωσης

Ο Αριστοτέλης, στα Μεταφυσικά του, λέει: «Το όλον είναι κάτι άλλο από το άθροισμα των επιμέρους».

Αυτό η Ελλάδα το ανακαλύπτει καθημερινά στο σημαντικό και δύσκολο έργο για την ψηφιοποίηση του κράτους και δημοσίων υπηρεσιών. Ενός αγώνα συνεχούς, που πρέπει να κερδηθεί οπωσδήποτε αν θέλουμε μία θέση στον σύγχρονο κόσμο. Αγώνα όπου σημειώθηκαν πολλές νίκες, αλλά που είχε, έχει, και θα έχει πολλές δυσκολίες. Και μία από τις μεγαλύτερες δυσκολίες ήταν και παραμένει η ενοποίηση των συστημάτων και των δεδομένων τους.

Σήμερα, μετά την τιτάνια προσπάθεια των τελευταίων χρόνων, το ζητούμενο είναι να αποκτήσουμε συστήματα διοίκησης του Δημοσίου, τα οποία δεν αποτελούν πλέον μία απλή βάση δεδομένων μιας υπηρεσίας, ή την ψηφιοποίηση εσωτερικών διαδικασιών ενός οργανισμού. Υπάρχουν όλο και περισσότερες αναφορές στην ανάγκη ενοποίησης λειτουργιών και υλοποίησης διαδικασιών διοίκησης που «αγγίζουν» πολλούς οργανισμούς, πολλά επιμέρους συστήματα, και το κυριότερο, τα δεδομένα τους.

Στο σημείο αυτό εμφανίζονται δύο σημαντικές προκλήσεις. Η πρώτη αφορά την τεχνολογία. Συστήματα ανεπτυγμένα σε διαφορετικές εποχές, μιλάνε από κατασκευής διαφορετικές γλώσσες, και αυτό αποτελεί εμπόδιο στη διασύνδεσή τους – αλλά αυτό είναι ώς ένα βαθμό εύκολο να ξεπεραστεί. Υπάρχουν λύσεις, δοκιμασμένες παγκοσμίως, που ακολουθούνται και επιτρέπουν σε ετερογενείς υλοποιήσεις να ανταλλάσσουν στοιχεία με ασφάλεια και ταχύτητα. Ειδικά στην εποχή του cloud, που με έτοιμα στοιχεία διευκολύνει τεχνολογικά τέτοιες υλοποιήσεις, δρώντας συχνά ως κεντρικός κόμβος ενορχήστρωσης και υλοποίησης διαδικασιών.

Και εκεί ακριβώς έρχεται η δεύτερη και πιο σημαντική πρόκληση: Η ποιότητα των δεδομένων. Η υλοποίηση πρέπει να προβλέπει τρόπους αναγνώρισης και διόρθωσης περιπτώσεων όπου τα στοιχεία για το ίδιο άτομο διαφέρουν – είτε λόγω λάθους στην εισαγωγή δεδομένων σε κάποιο επιμέρους σύστημα, είτε λόγω μη ενημέρωσης, ακόμη και λόγω αδυναμίας διασταύρωσης από σύστημα σε σύστημα. Ολα αυτά είναι τυπικά προβλήματα που ανακύπτουν όταν συστήματα σχεδιασμένα να λειτουργούν στο οικοσύστημα ενός μόνο οργανισμού, καλούνται να εξωτερικεύσουν τα δεδομένα τους και να γίνουν μέρη ενός ευρύτερου συνόλου. Συναφή είναι και τα προβλήματα της επανάληψης των ίδιων στοιχείων από σύστημα σε σύστημα, της διαφορετικής τους μορφοποίησης, κ.ο.κ.

Η ενοποίηση των συστημάτων και των δεδομένων τους αποτελεί τη μεγάλη πρόκληση για την ψηφιοποίηση του κράτους.

Αν αναλογιστούμε τα παραπάνω, είναι πολύ ενθαρρυντικό (και αξιέπαινο) το γεγονός ότι περάσαμε τόσο σύντομα σε ένα περιβάλλον που ενοποίησε τόσες υπηρεσίες σε μία ενιαία πύλη για τους πολίτες. Ή ότι σύνθετες διαδικασίες όπως τα πολλαπλά προγράμματα επιδοτήσεων, τα διάφορα vouchers, οι διασταυρώσεις στοιχείων, και τόσα άλλα, υλοποιήθηκαν σε τόσο λίγο χρόνο (και με σχετικά λίγα προβλήματα στα δεδομένα). Να σημειώσουμε εδώ ότι η ανάγκη για διαλειτουργικότητα βοηθήθηκε από το Κέντρο Διαλειτουργικότητας (ΚΕΔ) του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης (Υ.Ψη.Δ.) που επιτελεί κομβικό ρόλο σε όλα τα παραπάνω.

Αλλά είμαστε μόνο στην αρχή.

Αν τώρα τα συστήματα απλά «καταλαβαίνουν» τις διαφορές στα στοιχεία π.χ. ενός ατόμου που είναι αποθηκευμένα σε δύο οργανισμούς και παρέχουν δυνατότητα διορθώσεων, αυτό αποτελεί προσωρινή λύση. Ο σχεδιασμός πρέπει να κινηθεί προς ένα ενιαίο μοντέλο δεδομένων, που θα ακολουθείται από όλες τις υπηρεσίες και οργανισμούς, με πλάνο για τη μετάπτωση των υπαρχουσών βάσεων δεδομένων και τη διόρθωσή τους. Μοντέλο που θα δέχεται όλα τα νέα στοιχεία που μπαίνουν στο σύνολο των συστημάτων του κράτους (ήδη το 2022 θα ξεπεράσουμε το 1 δισ. ψηφιακές συναλλαγές). Που θα συντηρείται από τις υπηρεσίες του Υ.Ψη.Δ. ώστε να παραμένει επίκαιρο και τεχνολογικά άρτιο.

Το cloud μπορεί να αποτελέσει πολύτιμο ενορχηστρωτή όλων των διαφορετικών επιμέρους συστημάτων έτσι ώστε να φέρει ένα σημαντικό αποτέλεσμα για τον εκσυγχρονισμό του κράτους και χρήσιμες υπηρεσίες για όλους τους πολίτες.

* Ο κ. Νίκος Δενδρής είναι Technology Senior Manager, PwC Ελλάδας.

Ειδήσεις σήμερα

Ακολουθήστε το kathimerini.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο kathimerini.gr 

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT