Κάτω από τα επίπεδα του 10% διαμορφώθηκε για πρώτη φορά από τον Απρίλιο του 2022 ο εναρμονισμένος δείκτης τιμών καταναλωτή στην Ελλάδα τον Οκτώβριο του 2022, καθώς σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Eurostat υποχώρησε στο 9,8%. Η εξέλιξη αυτή συνδέεται άμεσα με τις χαμηλότερες τιμές στα ενεργειακά προϊόντα, φυσικό αέριο, ηλεκτρισμός και υγρά καύσιμα, με τις επιδοτήσεις στα δύο πρώτα να διαδραματίζουν καίριο ρόλο. Επιπλέον, η Ελλάδα είναι μία από τις τρεις μόλις χώρες της Ευρωζώνης –οι άλλες δύο είναι η Εσθονία και η Μάλτα– που ο εναρμονισμένος δείκτης τιμών καταναλωτή υποχώρησε και σε μηνιαία βάση, κατά 1%.
Η ρευστή γεωπολιτική κατάσταση μπορεί ανά πάσα στιγμή να προκαλέσει νέο κύμα ακρίβειας.
Με τον εναρμονισμένο δείκτη τιμών καταναλωτή να διαμορφώνεται σε 9,8% τον Οκτώβριο διακόπηκε το σερί του διψήφιου πληθωρισμού που ξεκίνησε τον Μάιο όταν αυτός σκαρφάλωσε στο 10,5% από 9,1% τον Απρίλιο και συνεχίστηκε σε 11,6% τον Ιούνιο, 11,3% τον Ιούλιο, 11,2% τον Αύγουστο και 12,1% τον Σεπτέμβριο. Αξίζει, επίσης, να σημειωθεί ότι με το 9,8% η Ελλάδα πλέον έχει πληθωρισμό κάτω από τα επίπεδα αυτού της Ευρωζώνης, ο οποίος τον Οκτώβριο σημείωσε νέο ιστορικό ρεκόρ, καθώς διαμορφώθηκε σε 10,7%. Μάλιστα, η Ελλάδα έχει τον 12ο υψηλότερο πληθωρισμό στην Ευρωζώνη, σε επίπεδα χαμηλότερα από τον πληθωρισμό σε χώρες όπως η Ιταλία και η Γερμανία, όπου ο εναρμονισμένος δείκτης τιμών καταναλωτή διαμορφώθηκε σε 12,8% και 11,6% αντιστοίχως. Ο υψηλότερος πληθωρισμός καταγράφηκε στην Εσθονία (22,4%) και ο χαμηλότερος στη Γαλλία (7,1%).
Σύμφωνα με τη Eurostat, ο ενεργειακός πληθωρισμός στην Ελλάδα τον Οκτώβριο του 2022 ήταν 20,8%, ο τρίτος χαμηλότερος για τις 10 χώρες της Ευρωζώνης για τις οποίες υπάρχουν διαθέσιμα στοιχεία, την ώρα που στην Ευρωζώνη ήταν σε διπλάσια επίπεδα, στο 41,9%. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο ενεργειακός πληθωρισμός στην Ελλάδα ξεπέρασε το 20% για πρώτη φορά τον περυσινό Οκτώβριο, όταν διαμορφώθηκε σε 25,4% για να ακολουθήσει από τότε σταθερά ανοδική πορεία, φτάνοντας μέχρι 61% τον Μάιο του 2022.
Ο πληθωρισμός των τροφίμων στην Ευρωζώνη διαμορφώθηκε σε 13,1% τον Οκτώβριο από 11,8% τον Σεπτέμβριο, των μη ενεργειακών βιομηχανικών προϊόντων σε 6% από 5,5% τον Σεπτέμβριο και των υπηρεσιών σε 4,4% από 4,3% τον Σεπτέμβριο του 2022 (σ.σ. για τις επιμέρους μεταβολές των τιμών σε κάθε κράτος-μέλος της Ευρωζώνης δεν υπάρχουν ακόμη διαθέσιμα στοιχεία).
Αύξηση τζίρου στο λιανεμπόριο λόγω ανόδου τιμών
Αύξηση 14,1% σημείωσε ο τζίρος στο λιανεμπόριο τον Αύγουστο του 2022 σε σύγκριση με ένα χρόνο πριν, η οποία εν πολλοίς οφείλεται στην άνοδο των τιμών και λιγότερο στην ενίσχυση της ζήτησης. Κι αυτό διότι, την ίδια ώρα, ο όγκος πωλήσεων αυξήθηκε πολύ λιγότερο, κατά 4,4%, ενώ σε κάποιες επιμέρους κατηγορίες του λιανεμπορίου σημειώθηκε ακόμη και μείωση του όγκου πωλήσεων. Πλέον χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί ο κλάδος του λιανεμπορίου ειδών ένδυσης και υπόδησης, ο οποίος κατέγραψε πολύ μικρή αύξηση του τζίρου και μείωση του όγκου πωλήσεων, κάτι που σχετίζεται με το γεγονός ότι οι καταναλωτές επιλέγουν να περικόψουν τις δαπάνες για τις εν λόγω αγορές, προκειμένου να αντεπεξέλθουν στις πολύ αυξημένες δαπάνες για τρόφιμα και ενέργεια.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοίνωσε χθες η Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ), στις επιμέρους κατηγορίες λιανικού εμπορίου ο τζίρος αυξήθηκε σε ετήσια βάση ως εξής:
• Πρατήρια καυσίμων: 23,4%.
• Ειδικευμένα καταστήματα τροφίμων: 20,8%.
• Πωλήσεις εκτός καταστημάτων (κυρίως ηλεκτρονικές πωλήσεις): 16,7%.
• Φαρμακεία – καλλυντικά: 14,9%.
• Επιπλα – Ηλεκτρικά είδη – Οικιακός εξοπλισμός: 14,1%.
• Σούπερ μάρκετ: 13,3%.
• Βιβλία – χαρτικά – λοιπά είδη: 12,3%.
• Πολυκαταστήματα: 4,1%.
• Ενδυση – υπόδηση: 2,7%.
Τα στοιχεία του όγκου πωλήσεων είναι αποκαλυπτικά για το τι συμβαίνει πραγματικά στο λιανεμπόριο εν μέσω πληθωριστικής κρίσης. Στα σούπερ μάρκετ ο όγκος πωλήσεων αυξήθηκε μόλις κατά 1,1% σε ετήσια βάση, στα πρατήρια καυσίμων κατά 1,7%, ενώ σε δύο περιπτώσεις καταγράφηκε μείωση του όγκου πωλήσεων: στον κλάδο ένδυσης και υπόδησης 0,5% και στα πολυκαταστήματα 0,1%.