Η άνοδος τιμών στις ΗΠΑ δεν πτοεί τους καταναλωτές

Η άνοδος τιμών στις ΗΠΑ δεν πτοεί τους καταναλωτές

Η ζήτηση παραμένει υψηλή, δυσκολεύοντας τη Fed να ελέγξει τον υψηλό πληθωρισμό

2' 30" χρόνος ανάγνωσης

Οι αξιωματούχοι της Ομοσπονδιακής Τράπεζας των ΗΠΑ (Fed) μάχονται με τον ταχύτερο πληθωρισμό των τελευταίων 40 χρόνων και, ως συνήθως, αναλύουν μια μεγάλη ποικιλία πηγών δεδομένων, για να δουν τι μπορεί να συμβεί στη συνέχεια. Εάν ελέγξουν πώς τα στελέχη περιγράφουν τα τελευταία οικονομικά αποτελέσματα των εταιρειών τους, μπορεί να έχουν λόγους να ανησυχούν. Δεν είναι επειδή δείχνουν υπερβολικά απογοητευμένοι ως προς τις εκτιμήσεις για τις προοπτικές τους, ενόσω η Fed αυξάνει επιθετικά τα επιτόκια για να ελέγξει τον πληθωρισμό. Το αντίθετο συμβαίνει. Πολλά στελέχη σε σειρά κλάδων ανέφεραν πως προβλέπουν σταθερή ζήτηση και σε πολλές περιπτώσεις σχεδιάζουν να συνεχίσουν να αυξάνουν τις τιμές προϊόντων και υπηρεσιών τους επόμενους μήνες. Αυτό είναι καλό για τους επενδυτές, όπως φάνηκε και στον δείκτη S&P 500 με άνοδο 8% τον περασμένο μήνα, καθώς οι εταιρείες άρχισαν να δημοσιοποιούν οικονομικά αποτελέσματα, αλλά όχι για τη Fed, η οποία προσπαθεί να επιβραδύνει τις καταναλωτικές δαπάνες. Παρόλο που οι εταιρείες έχουν προειδοποιήσει ότι η οικονομία μπορεί να επιβραδυνθεί και συχνά μιλούν για αντίξοες συνθήκες, δεν έχουν δει την πελατεία τους να πτοείται από αυτές. «Ενώ βλέπουμε σημάδια οικονομικής επιβράδυνσης, οι καταναλωτές και οι εταιρείες παραμένουν υγιείς», είπε πρόσφατα στους επενδυτές η Τζέιν Φρέιζερ, διευθύνουσα σύμβουλος της Citigroup. «Επομένως, όλα είναι θέμα τού τι χρειάζεται να γίνει προκειμένου να δαμαστεί ο επίμονα υψηλός δομικός πληθωρισμός».

Εάν οι εταιρείες συνεχίσουν να χρεώνουν περισσότερα και οι καταναλωτές εξακολουθούν να είναι πρόθυμοι να τα πληρώσουν, ο πληθωρισμός θα μειωθεί δυσκολότερα. Αυτό θα έκανε τη Fed να συνεχίσει την πολιτική της ώστε να ανακόψει τη δυναμική του. Και αν οι αξιωματούχοι πρέπει να κάνουν περισσότερα για να πιέσουν καθοδικά τις τιμές, αυτό ίσως και να αύξανε τον κίνδυνο οικονομικής αναταραχής, υψηλότερης ανεργίας ή άλλων αρνητικών αποτελεσμάτων.

Η McDonald’s πρόκειται να αυξήσει τις τιμές κατά 10% στα εστιατόριά της στις Ηνωμένες Πολιτείες φέτος, δήλωσαν διοικητικά στελέχη της, όταν ανακοίνωναν καλύτερες από τις αναμενόμενες πωλήσεις και κέρδη το τρίτο τρίμηνο. «Νομίζω ότι λόγω της ισχύος του εμπορικού σήματος, όπως αποδεικνύεται από τα οικονομικά αποτελέσματα, οι καταναλωτές είναι πρόθυμοι να το ανεχθούν το ακριβότερο τίμημα», εξήγησε ο Κρις Κεμπίνσκι, διευθύνων σύμβουλος του γίγαντα των ταχυφαγείων. Η αμερικανική τράπεζα American Express πρόσθεσε πελάτες στις πλατινένιες και χρυσές πιστωτικές κάρτες της στις Ηνωμένες Πολιτείες, αφού διαπίστωσε «μεγάλη ζήτηση» για τα προνομιούχα προϊόντα της ιδίως από τις νεότερες γενιές.

Επίσης, ο Στέφεν Σκέρι, διευθύνων σύμβουλος της American Express, τόνισε ότι η τράπεζα αναμένει να συνεχιστεί η δυναμική αυτή, έχοντας κατά νουν τις «πραγματικά, πραγματικά υψηλές» κρατήσεις που σχετίζονται με ταξίδια. Τα ξενοδοχεία, οι αεροπορικές εταιρείες και οι συναφείς επιχειρήσεις έχουν ωφεληθεί, διότι οι καταναλωτές έχουν μετατοπίσει τις δαπάνες τους από τα αγαθά προς τις εμπειρίες, δίνοντας σε αυτές τις εταιρείες περιθώριο να αυξήσουν τις τιμές. «Δεν έχουμε ενδείξεις πως τα θεμελιώδη μεγέθη μας αποδυναμώνονται», δήλωσε, εν κατακλείδι ο Κρίστοφερ Νασέτα, διευθύνων σύμβουλος της αλυσίδας ξενοδοχείων Hilton Worldwide, κατά την επικοινωνία με τους επενδυτές για τα τριμηνιαία κέρδη. Σημείωσε ότι «η αυξανόμενη ζήτηση σε συνδυασμό με την ιστορικά χαμηλή αύξηση της προσφοράς του κλάδου θα συνεχίσει να δημιουργεί αυξητική πορεία τιμών».

comment-below Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT