Με ολοένα και υψηλότερο ρυθμό αυξάνεται ο τζίρος των σούπερ μάρκετ, ενώ την ίδια ώρα υποχωρεί ο όγκος πωλήσεων στα καταστήματα, καθώς ακριβώς οι αυξημένες τιμές οδηγούν τους καταναλωτές στην αγορά λιγότερων προϊόντων. Στο εννεάμηνο Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου 2022 ο τζίρος των σούπερ μάρκετ ενισχύθηκε κατά 4% σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2021, σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας ερευνών αγοράς IRI, ενώ την ίδια ώρα ο όγκος πωλήσεων υποχώρησε κατά 1,4%. Σε απόλυτους αριθμούς, ο τζίρος στο εννεάμηνο του 2022 έφθασε τα 6,27 δισ. ευρώ από περίπου 6 δισ. ευρώ στο εννεάμηνο του 2021.
![Οι ανατιμήσεις αύξησαν τον τζίρο στα σούπερ μάρκετ-1](https://www.kathimerini.gr/wp-content/uploads/2022/11/doc-20221103smark.jpg?1667538730219)
Στο 9μηνο Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου 2022 ο τζίρος ενισχύθηκε κατά 4%, ενώ την ίδια ώρα ο όγκος πωλήσεων υποχώρησε 1,4%.
Η μείωση του όγκου πωλήσεων είναι εμφανής και στις τρεις μεγάλες ομάδες προϊόντων σούπερ μάρκετ: στα τρόφιμα κατά 0,6% στο εννεάμηνο, στα είδη ατομικής υγιεινής και ομορφιάς κατά 4,7%, στα είδη νοικοκυριού (χαρτικά, απορρυπαντικά, καθαριστικά κ.λπ.) κατά 5,9%. Αντιστοίχως, η αξία πωλήσεων στα τρόφιμα έχει αυξηθεί κατά 4,9%, στα είδη ατομικής υγιεινής και ομορφιάς κατά 2,4%, και στα είδη νοικοκυριού μόλις κατά 0,5%.
Στα γαλακτοκομικά και τα κατεψυγμένα τρόφιμα παρατηρείται η μεγαλύτερη μείωση όγκου πωλήσεων στην ομάδα των τροφίμων, 4,6% και 4,9% αντιστοίχως, ενώ στα απορρυπαντικά και τα είδη γενικού καθαρισμού καταγράφεται η μεγαλύτερη μείωση όγκου πωλήσεων στο εννεάμηνο, 6,3%, μεταξύ των 11 κυριότερων κατηγοριών ειδών σούπερ μάρκετ. Αύξηση όγκου πωλήσεων καταγράφηκε μόνο σε τρεις από τις 11 κατηγορίες και συγκεκριμένα στα συσκευασμένα τρόφιμα (1,7%), στα σνακ (1,4%) και στα μη αλκοολούχα ποτά (0,5%). Το παραπάνω συνδέεται ίσως και με το γεγονός ότι στις τρεις αυτές κατηγορίες καταγράφηκε μεν αύξηση τιμών από την αρχή του χρόνου, αλλά μικρότερη σε σύγκριση με τις υπόλοιπες κατηγορίες: κατά 5,1% στα συσκευασμένα τρόφιμα, κατά 3,8% στα σνακ, κατά 3,7% στα μη αλκοολούχα. Στον αντίποδα βρίσκονται τα υλικά μαγειρικής (10,8%), τα είδη ατομικής υγιεινής (10,5%) και τα γαλακτοκομικά (9,3%).
Την ίδια ώρα που οι πωλήσεις σε όγκο υποχωρούν, ενώ και από πλευράς τζίρου καταγράφεται χαμηλός ρυθμός ανάπτυξης, τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας «τρέχουν» στο διάστημα Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου 2022 με ρυθμό 12,8%, ενώ το μερίδιό τους διαμορφώνεται πλέον στο 15,9% (σ.σ. δεν περιλαμβάνονται οι πωλήσεις της Lidl) από 14,8% το 2021. Η στροφή στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας σχετίζεται και με τη μείωση των προσφορών. Σύμφωνα με τα στοιχεία της IRI στο εννεάμηνο Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου 2022 οι πωλήσεις (σε αξία) των προϊόντων υπό καθεστώς προσφοράς έχουν υποχωρήσει κατά 1,3 ποσοστιαία μονάδα σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2021 και αποτελούν το 24,1% του συνολικού τζίρου.