Οι ενδιάμεσες εκπτώσεις καταργήθηκαν, ζήτω οι ενδιάμεσες εκπτώσεις! Η κατάσταση αυτή επικρατεί στο λιανεμπόριο, καθώς παρά το γεγονός ότι τελικά φέτος με τον νόμο 4965/2022 ικανοποιήθηκε ένα πάγιο αίτημα του εμπορικού κόσμου –ή τουλάχιστον μεγάλης μερίδας αυτού– και συγκεκριμένα η κατάργηση του θεσμού των ενδιάμεσων εκπτώσεων, εμπορικές επιχειρήσεις –κυρίως αλυσίδες λιανικής, αλλά όχι μόνο αυτές–, εμπορικά κέντρα και εμπορικά πάρκα προχωρούν σε προσφορές και εκπτώσεις, τις οποίες μάλιστα ονομάζουν και ενδιάμεσες (ή χρησιμοποιούν κυρίως τον αγγλικό όρο mid-season sales ή mid-season offers). Αύριο Κυριακή, άλλωστε, τα εμπορικά καταστήματα επιτρέπεται να είναι ανοιχτά από τις 11 π.μ. έως τις 8 μ.μ., όπως ίσχυε για την πρώτη Κυριακή των ενδιάμεσων εκπτώσεων.
Βεβαίως, οι προσφορές αυτές μπορεί να μην έχουν 15ήμερη διάρκεια, όπως συνέβαινε με τις ενδιάμεσες εκπτώσεις και συχνά να περιορίζονται σε τέσσερις ημέρες ή μία εβδομάδα, δείχνουν όμως στην ουσία την ανάγκη του λιανεμπορίου να προσπαθεί να «θερμάνει» την αγορά, η οποία υπό το βάρος των πληθωριστικών πιέσεων είναι «παγωμένη».
Στην ίδια λογική, πολλές επιχειρήσεις έχουν ξεκινήσει εδώ και αρκετές ημέρες τη διαφήμιση της Black Friday, η οποία φέτος είναι την Παρασκευή 25 Νοεμβρίου. Αν και φέτος για πρώτη φορά από το 2019 δεν θα υπάρχουν περιοριστικά μέτρα για τον κορωνοϊό, ο εμπορικός κόσμος φοβάται τους «αυτοπεριορισμούς» που θέτουν τα ίδια τα νοικοκυριά στους οικογενειακούς προϋπολογισμούς, έχοντας προχωρήσει σε περικοπές στις θεωρούμενες ελαστικές δαπάνες. Υπενθυμίζεται ότι πέρυσι η είσοδος στα εμπορικά καταστήματα επιτρεπόταν μόνο κατόπιν επίδειξης πιστοποιητικού εμβολιασμού, νόσησης από COVID-19 ή rapid test για τους ανεμβολίαστους, ενώ τον Νοέμβριο του 2020 τα φυσικά καταστήματα δεν λειτουργούσαν λόγω της επιβολής του δεύτερου lockdown στις 7 του μηνός.
Οι έμποροι προσπαθούν να «θερμάνουν» την αγορά, η οποία υπό το βάρος των πληθωριστικών πιέσεων είναι «παγωμένη».
Σύμφωνα, λοιπόν, με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ) o όγκος πωλήσεων στον κλάδο ένδυσης – υπόδησης υποχώρησε τον Αύγουστο του 2022 σε σύγκριση με τον Αύγουστο του 2021 κατά 0,5%, με τον τζίρο να αυξάνεται μόλις κατά 2,7%, ενώ οριακή μείωση 0,1% καταγράφηκε και στα πολυκαταστήματα.
Σε ό,τι αφορά τις ενδιάμεσες προσφορές που πραγματοποιούνται αυτές τις ημέρες, μεγάλες αλυσίδες τεχνολογίας και οικιακών συσκευών διαφημίζουν εκπτώσεις από 50% έως 70%, ενώ εκπτώσεις της τάξης του 20%-30% κάνουν αλυσίδες οικιακού εξοπλισμού. Στα είδη ένδυσης και υπόδησης οι προσφορές κυμαίνονται από 30% έως 70%.
Το γεγονός, πάντως, ότι το υπουργείο Ανάπτυξης αποφάσισε αιφνιδιαστικά να επιτραπεί η λειτουργία των καταστημάτων αύριο, 6 Νοεμβρίου, προκάλεσε για μια ακόμη φορά διαμάχη ανάμεσα στις μικρομεσαίες εμπορικές επιχειρήσεις και τις αλυσίδες λιανικής. Η Ελληνική Συνομοσπονδία Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ) από κοινού με τη Γενική Συνομοσπονδία Επαγγελματιών Βιοτεχνών Εμπόρων Ελλάδας (ΓΣΕΒΕΕ) εξέφρασαν έντονη διαφωνία και ζήτησαν την απόσυρση της νομοθετικής ρύθμισης. Από την άλλη, ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Λιανικής Πώλησης Ελλάδας (ΣΕΛΠΕ) αναφέρει ότι βρίσκεται στην ευχάριστη θέση να ανακοινώσει ότι τα καταστήματα λειτουργούν αύριο και δηλώνει ότι «οι λιανεμπορικές επιχειρήσεις θα έχουν μεγάλες προσφορές σε ποικιλία προϊόντων, με την αρτιότερη δυνατή εξυπηρέτηση και σεβασμό στο καταναλωτικό κοινό».