Άρθρο του Αλ. Σιώη στην «Κ»: Κινητοποιημένοι και αφοσιωμένοι εργαζόμενοι, «κλειδί» για την επιτυχία

Άρθρο του Αλ. Σιώη στην «Κ»: Κινητοποιημένοι και αφοσιωμένοι εργαζόμενοι, «κλειδί» για την επιτυχία

Οργανισμοί και τμήματα με πολύ αφοσιωμένο προσωπικό μπορούν να επωφεληθούν με αύξηση τζίρου 18%, κερδών 23% και αξιολόγηση πελατών κατά 10%.

3' 10" χρόνος ανάγνωσης

Τις τελευταίες δεκαετίες και ακόμη περισσότερο τα τελευταία χρόνια γίνεται –λόγω των ραγδαίων κοινωνικοπολιτικών και οικονομικών εξελίξεων– ολοένα πιο αντιληπτή στα στελέχη των εταιρειών διεθνώς η σημασία της κινητοποίησης του ανθρώπινου δυναμικού. Το αφοσιωμένο προσωπικό επιδεικνύει ενθουσιασμό και επαυξημένη προληπτική συμμετοχή στη δουλειά και στο εργασιακό περιβάλλον αντιλαμβανόμενο ότι η εργασία του επηρεάζει τους στόχους της εταιρείας, νιώθει συνδεδεμένο με την ομάδα του και κατ’ επέκταση τον οργανισμό και συμβάλλει έτσι στη βιώσιμη ανάπτυξή του.

Στην ερώτηση κατά πόσον η αφοσίωση του εργατικού δυναμικού έχει μετρήσιμη επίδραση, η απάντηση που προσφέρεται από πρόσφατες έρευνες της Gallup είναι πειστική. Εχει αναδειχθεί πως οργανισμοί και τμήματα με πολύ αφοσιωμένο προσωπικό μπορούν να επωφεληθούν με αυξημένο κύκλο εργασιών κατά 18%, κερδοφορία κατά 23% και αξιολόγηση πελατών κατά 10%, ενώ η αφοσίωση μπορεί να επιφέρει 81% μειωμένη απουσία από τη δουλειά και 64% λιγότερα εργατικά ατυχήματα. Στον αντίποδα, υπολογίζεται πως τα χαμηλά ποσοστά αφοσίωσης κοστίζουν 0,5 τρισ. δολ. στις ΗΠΑ και 7,8 τρισ. ευρώ στην παγκόσμια οικονομία.

Παρόλο λοιπόν που η αντίληψη της θετικής επιρροής που ασκεί ένα αφοσιωμένο προσωπικό έχει εδραιωθεί, σύμφωνα με την Gallup, λίγοι οργανισμοί στην ηπειρωτική Ευρώπη και στην Ελλάδα ανταποκρίνονται επιτυχώς στην πρόκληση αυτή και οι αιτίες ποικίλλουν. Αρχικά, πολλές εταιρείες ακόμη και σήμερα δεν μετρούν καθόλου την αφοσίωση του προσωπικού τους, ενώ όσες το κάνουν το αντιμετωπίζουν ως μια σποραδική άσκηση. Στην πρόσφατη μελέτη της PwC «Global Workforce Hopes and Fears Survey» του 2022 καταδεικνύονται οι παράγοντες που οδηγούν σε χαμηλή ικανοποίηση και σε τάσεις φυγής, οι οποίοι είναι μεταξύ άλλων η απουσία νοήματος στην καθημερινή εργασία, η κακή επικοινωνία με τον προϊστάμενο, η έλλειψη έκφρασης στη δουλειά και οι χαμηλές αποδοχές. Τα ποσοστά της αφοσίωσης του προσωπικού, όμως, τείνουν να εξασθενούν για έναν ακόμη λόγο: η κινητοποίηση θεωρείται επιφανειακά πως αποτελεί έργο του τμήματος Ανθρώπινου Δυναμικού και μόνο, παρόλο που έρευνες τονίζουν ότι η απόκλιση στην αφοσίωση των εργαζομένων αποδίδεται κατά 70% στους προϊσταμένους.

Οργανισμοί και τμήματα με πολύ αφοσιωμένο προσωπικό μπορούν να επωφεληθούν με αύξηση τζίρου 18%, κερδών 23% και αξιολόγηση πελατών κατά 10%.

Αξίζει όμως να αναφερθεί πως υπάρχουν μέσα για τις επιχειρήσεις να λύσουν τα προβλήματα που αναφέρθηκαν παραπάνω και να καταφέρουν να «ξεκλειδώσουν» τα οφέλη της αφοσίωσης. Οσον αφορά το κομμάτι των καθαυτό ερωτηματολογίων, οι διαστάσεις και οι ερωτήσεις που χρησιμοποιούνται πρέπει να συνδέονται άμεσα με τις επιχειρησιακές ανάγκες και τη στρατηγική των εταιρειών και να βασίζονται σε αποδεδειγμένους μοχλούς παραγωγικότητας. Η συχνότητα των μετρήσεων ιδανικά θα πρέπει να είναι τουλάχιστον τριμηνιαία, για να καθίσταται πιο προσιτή η ανάλυση τάσεων. Ακόμη, τα αποτελέσματα θα πρέπει να επικοινωνούνται με διαφάνεια και η επακόλουθη λήψη μέτρων να είναι απόρροια εσωτερικών συζητήσεων και διεργασιών με την ανοιχτή συμμετοχή όσων το επιθυμούν και τα μέτρα και οι πρωτοβουλίες που θα ακολουθήσουν να είναι στοχευμένα και κοστολογημένα και όχι οριζόντια.

Η αφοσίωση όμως μπορεί να επιτευχθεί με τη δημιουργία μιας φιλικής και συμπεριληπτικής εταιρικής κουλτούρας που ενθαρρύνει την αλληλεπίδραση. Μιας κουλτούρας που θέτει ως προτεραιότητα την ανάπτυξη και την επαγγελματική ανέλιξη των εργαζομένων –μέσω συχνής ανατροφοδότησης και προσφοράς ευκαιριών για απόκτηση νέων δεξιοτήτων– καθώς και με την προώθηση ενός συστήματος επιβράβευσης που κινητοποιεί, εμπνέει και ανυψώνει το ηθικό. Σημαίνοντα ρόλο παίζουν η ύπαρξη τεχνολογίας και η χρήση λογισμικών που επιταχύνουν τις καθημερινές λειτουργίες καθώς και η εφαρμογή νέων υβριδικών μοντέλων εργασίας τα οποία προσφέρουν λιγότερες μετακινήσεις και ευελιξία, προάγοντας ταυτόχρονα την ευζωία και την ψυχική υγεία. Για να γίνουν όμως όλα αυτά δυνατά, η σωστή και ενδελεχής ανάγνωση των ποσοτικών και ποιοτικών δεδομένων που προκύπτουν από τις μετρήσεις της αφοσίωσης και η έμφαση στις αποκλίσεις των διαφορετικών δημογραφικών ομάδων δεν είναι πλέον προαιρετική επιλογή αλλά επιτακτική ανάγκη.

* Ο κ. Αλέξανδρος Σιώης είναι Senior Manager, People & Change Consulting.

Ειδήσεις σήμερα

Ακολουθήστε το kathimerini.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο kathimerini.gr 

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT