Μεγάλη απήχηση φαίνεται πως έχει ο εισαγόμενος από την Αμερική θεσμός της Black Friday στο Ηνωμένο Βασίλειο, μιας και το 70% των Βρετανών και Βρετανίδων συμμετέχει, ενώ πέρυσι το αντίστοιχο ποσοστό ήταν της τάξεως του 57%. Τα δε καταστήματα προσπαθούν να πείσουν τους ανθρώπους να ξοδέψουν προτού η κρίση του κόστους διαβίωσης απομυζήσει τους εορταστικούς προϋπολογισμούς τους και έχουν ξεκινήσει τις εκπτώσεις από την αρχή του τρέχοντος μηνός. Τα στοιχεία για την απήχηση της Black Friday προέρχονται από την έρευνα της McKinsey & Co. Συν τοις άλλοις, οι αναζητήσεις για τις προσφορές της σημερινής ημέρας έχουν αυξηθεί κατά 25% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2021. Κι αυτό συμβαίνει επειδή το καταναλωτικό κοινό προσπαθεί να περισώσει χρήματα, σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας ανάλυσης δεδομένων Audit Lab. Ηδη αυτήν την εβδομάδα οι πωλήσεις έχουν αυξηθεί κατά 30% σε σύγκριση με την αντίστοιχη πέρυσι, όπως φαίνεται στα δεδομένα που συγκεντρώνει η εταιρεία «αγόρασε τώρα – πλήρωσε μετά» Klarna. Οπως χαρακτηριστικά επισημαίνει η Ανίτα Μπαλχαντάνι, διευθύντρια του τμήματος καταναλωτικών πρακτικών Βρετανίας στα γραφεία της McKinsey στο Λονδίνο, «η Black Friday θα γίνει ακόμη ένα κομβικό σημείο αναφοράς στο πλαίσιο των καταναλωτικών συνηθειών. Ολες οι αγορές για την εορταστική περίοδο έχουν μετατεθεί προς τα πίσω».
Αυτήν την εβδομάδα οι πωλήσεις έχουν αυξηθεί κατά 30% σε σύγκριση με την αντίστοιχη πέρυσι, σύμφωνα με έρευνα της Karna.
Ολα τα ανωτέρω δεν μεθερμηνεύονται ότι το καταναλωτικό κοινό προβαίνει σε ασυλλόγιστες δαπάνες. Η μεγαλύτερη εικόνα υποδηλώνει πως δείχνουν οι άνθρωποι αυτοσυγκράτηση έναντι των χριστουγεννιάτικων εξόδων, διότι αφενός οι λογαριασμοί ρεύματος και θέρμανσης διογκώνονται, αφετέρου το κόστος αποπληρωμής των στεγαστικών δανείων τους εκτινάσσεται και αυτό. Σχεδόν το ήμισυ των καταναλωτών και των καταναλωτριών στο Ηνωμένο Βασίλειο σχεδιάζει να δαπανήσει λιγότερα αυτήν την εορταστική περίοδο. Το ένα τρίτο εξ αυτών, μάλιστα, θέλει να αγοράσει φθηνότερα δώρα για οικογένεια και φίλους, όπως αποτυπώνεται σε σχετική έρευνα της εταιρείας ερευνών και εταιρικών συμβούλων Ernst & Young. Βέβαια, δεν είναι λίγοι και όσοι αποφασίζουν πως δεν τους αφορούν τα Χριστούγεννα, οπότε δεν θα δαπανήσουν ούτε πένα. Θα πρέπει να επισημανθεί, όπως χαρακτηριστικά αναφέρει το ειδησεογραφικό πρακτορείο Bloomberg, πως σε πάμπολλες περιπτώσεις η «Μαύρη Παρασκευή» μετασχηματίσθηκε σε «Μαύρο Νοέμβριο» τρόπον τινά. Το πολυκατάστημα John Lewis Partnership καθώς και η αλυσίδα φαρμακείων Boots είχαν ήδη ξεκινήσει τις προσφορές τους και τις εκπτώσεις στα προϊόντα τους από τις αρχές Νοεμβρίου. Συν τοις άλλοις, κι άλλοι όμιλοι λιανεμπορίου είχαν προηγηθεί ξεκινώντας χριστουγεννιάτικες προσφορές από τον Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο, ούτως ώστε να παροτρύνουν τους ανθρώπους να ανοίξουν το πορτοφόλι τους νωρίτερα από το σύνηθες.
Εν τω μεταξύ, τα καταστήματα έπρεπε να κάνουν μεγαλύτερες εκπτώσεις για να φέρουν το κοινό στην πόρτα τους, ενώ έχουν και αρκετά μεγάλο απόθεμα να διαθέσουν, το οποίο είχαν παραγγείλει σε καλύτερες για την οικονομία εποχές. Η εταιρεία βρεφικών ειδών και ειδών για τη μητέρα Seraphine Group προσφέρει μειώσεις στις τιμές των προϊόντων της κατά 30% σε σύγκριση με το 20% το 2021, η εταιρεία ρούχων γυμναστηρίου Gymshark εκπτώσεις έως και 60% και ο κολοσσός Amazon έχει τιμές 77% χαμηλότερες στα ακουστικά και 55% στις ξυριστικές μηχανές.