Σε επίπεδα πάνω από τις προσδοκίες του εμπορικού κόσμου κινήθηκε η επισκεψιμότητα στα εμπορικά καταστήματα το τριήμερο 25-27 Νοεμβρίου, τριήμερο με προσφορές Black Friday, με τις πρώτες συντηρητικές εκτιμήσεις να κάνουν λόγο για τζίρο υψηλότερο κατά 10%-12% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο, ενώ σε κάποιες περιπτώσεις, σύμφωνα με μεγάλες αλυσίδες προϊόντων τεχνολογίας και οικιακών συσκευών, η αύξηση ήταν πάνω από 20%. Μάλιστα, ανάλογη αίσθηση επικρατεί τόσο στους εκπροσώπους των μεγάλων αλυσίδων λιανικής όσο και στους εκπροσώπους των μικρομεσαίων εμπόρων.
Η απουσία περιοριστικών μέτρων για τον κορωνοϊό, η λειτουργία των εμπορικών καταστημάτων και την Κυριακή, αλλά και το γεγονός ότι αρκετοί καταναλωτές αξιοποίησαν την Black Friday (ή μάλλον Black Week) για να κάνουν αγορές για τα Χριστούγεννα, φοβούμενοι υψηλότερες τιμές λόγω πληθωρισμού το επόμενο διάστημα, φαίνεται ότι διαδραμάτισαν καθοριστικό ρόλο για τη σημαντικά αυξημένη αγοραστική κίνηση.
Παράγοντες του λιανεμπορίου που μίλησαν στην «Καθημερινή» εκτιμούν ότι ο τζίρος πλησίασε τα 200 εκατ. ευρώ, πάνω δηλαδή από την εκτίμηση στην οποία είχε προβεί ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Λιανικής Πώλησης Ελλάδος (ΣΕΛΠΕ) περί τζίρου 120 εκατ. ευρώ. Βεβαίως η εκτίμηση αυτή αφορούσε τις αγορές που θα γίνονταν κατά βάση μόνο την Παρασκευή 25 Νοεμβρίου. Η επισκεψιμότητα στα καταστήματα φαίνεται ότι ήταν πολύ μεγαλύτερη το Σάββατο και την Κυριακή που ακολούθησαν, με τον τζίρο ειδικά την Κυριακή να εκτιμάται ότι ήταν περίπου 50% υψηλότερος από την πρώτη Κυριακή των περυσινών χειμερινών ενδιάμεσων εκπτώσεων. (Αν και δεν πρόκειται για σύγκριση όμοιων γεγονότων, στην πραγματικότητα αποτελεί το μοναδικό γεγονός με περισσότερες ομοιότητες, όπως επισημαίνουν οι ίδιοι οι έμποροι.)
Εκτιμάται ότι πλησίασε τα 200 εκατ. ευρώ, από 120 εκατ. ευρώ που προέβλεπε ο ΣΕΛΠΕ.
Παρότι ο μεγαλύτερος όγκος επισκεπτών παρατηρήθηκε στους κεντρικούς εμπορικούς δρόμους της Αθήνας (όπως είναι η οδός Ερμού) και των άλλων μεγάλων πόλεων της χώρας, στα εμπορικά κέντρα και στα ανοιχτά εμπορικά πάρκα και εκπτωτικά χωριά, αυξημένη κίνηση καταγράφηκε και σε κάποιες περιφερειακές αγορές, όπως για παράδειγμα σε αυτές του Χαλανδρίου, της Γλυφάδας, του Πειραιά. «Η Black Friday του Νοεμβρίου 2022 χαρακτηρίζεται από πολύ υψηλή επισκεψιμότητα σε κεντρικές εμπορικές πιάτσες αλλά και σε κεντρικά πολυκαταστήματα και εμπορικά σημεία. Ωστόσο, σε περιφερειακές αγορές η δυναμική ήταν περιορισμένη σε σχέση με τα αναμενόμενα και ανάλογη με μια τυπική Παρασκευή. Η επισκεψιμότητα του Σαββάτου κινήθηκε σε υψηλότερα επίπεδα. Θα μπορούσαμε να χαρακτηρίσουμε την Black Friday ως προετοιμασία ενόψει των Χριστουγέννων. Σχετικά με τους κλάδους που φαίνεται να ξεχώρισαν ως πρωταγωνιστές της ημέρας για τις αγορές των καταναλωτών, ήταν οι επιχειρήσεις ένδυσης – υπόδησης, τα καλλυντικά και αθλητικά είδη μεγάλων αλυσίδων και τα είδη σπιτιού. Ωστόσο αναμένουμε από την έρευνα του ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ να δούμε κατά πόσον η υψηλή επισκεψιμότητα μεταφράστηκε και σε πωλήσεις», επισήμανε μιλώντας στην «Καθημερινή» ο πρόεδρος της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ) Γιώργος Καρανίκας.
Οι προσφορές πάντως συνεχίστηκαν και χθες για τις αγορές από τα ηλεκτρονικά καταστήματα στο πλαίσιο της λεγόμενης Cyber Monday, προσφορές οι οποίες έγιναν όχι μόνο από τις αλυσίδες προϊόντων τεχνολογίας και οικιακών συσκευών, αλλά και από τις αλυσίδες ειδών σπιτιού, ένδυσης και υπόδησης, αθλητικής ένδυσης και υπόδησης. Πέρα από εκπτώσεις στις τιμές των προϊόντων, αρκετές αλυσίδες πρόσφεραν χθες και δωρεάν μεταφορικά.
Επόμενο μεγάλο τεστ για το λιανεμπόριο θα είναι οι αγορές που θα γίνουν για τα Χριστούγεννα και την Πρωτοχρονιά, αγορές που τότε θα περιλαμβάνουν και τα τρόφιμα, με τη μεγάλη έμφαση να δίνεται τις δύο Κυριακές, 11 και 18 Δεκεμβρίου, κατά τις οποίες τα καταστήματα θα επιτρέπεται να λειτουργήσουν.