Στο μικροσκόπιο ο ανταγωνισμός στα καύσιμα

Στο μικροσκόπιο ο ανταγωνισμός στα καύσιμα

Οι μειώσεις των διεθνών τιμών περνούν με καθυστέρηση στην αντλία

3' 23" χρόνος ανάγνωσης

Ασυμμετρία στη μετακύλιση των τιμών καυσίμων και στα τρία στάδια της αλυσίδας παραγωγής και διάθεσης (διύλιση, εμπορία, λιανική), αλλά και ενδείξεις μη αποτελεσματικής λειτουργίας του ανταγωνισμού διαπιστώνει η Επιτροπή Ανταγωνισμού, η οποία εκκίνησε διαδικασία κανονιστικής παρέμβασης στο πλαίσιο απόφασης που έλαβε κατά πλειοψηφία στις 22 Νοεμβρίου.

Στο μικροσκόπιο ο ανταγωνισμός στα καύσιμα-1

Η ανάλυση διαπιστώνει, μεταξύ άλλων, υψηλό βαθμό συγκέντρωσης στην αγορά διύλισης.

Η ανάλυση της Επιτροπής διαπιστώνει, μεταξύ άλλων, υψηλό βαθμό συγκέντρωσης στην αγορά διύλισης και μέτριο προς χαμηλό βαθμό συγκέντρωσης στην αγορά χονδρικής. Στην αγορά λιανικής λειτουργούν περί τα 5.000 πρατήρια στην Ελλάδα, ωστόσο ο ανταγωνισμός είναι τοπικός και επομένως, σύμφωνα με την Επιτροπή, το επίπεδο συγκέντρωσης ενδέχεται να διαφέρει ανά περιοχή και θα πρέπει να εξεταστεί ενδελεχώς. Διαπιστώνει επίσης σημαντική αύξηση κύκλου εργασιών και δεικτών κερδοφορίας των επιχειρήσεων διύλισης και χονδρικής εμπορίας το εξεταζόμενο διάστημα, ιδιαίτερα αυξημένο περιθώριο κέρδους των εταιρειών διύλισης το 2022 (σχεδόν διπλάσιο από το 2021), αύξηση του περιθωρίου διύλισης, έντονα ανοδική τάση των τιμών χονδρικής και στα τρία προϊόντα από τις αρχές του 2022 και μετά, και αντίστοιχη τάση και των μέσων τιμών λιανικής, αλλά και πολύ μεγάλη ταύτιση τιμών μεταξύ των δύο εταιρειών διύλισης τόσο ως προς την αμόλυβδη βενζίνη 95 οκτανίων όσο και ως προς το πετρέλαιο κίνησης, ζητήματα που όπως σημειώνεται χρήζουν περαιτέρω διερεύνησης. Με τη διαδικασία της κανονιστικής παρέμβασης που εκκίνησε η Επιτροπή Ανταγωνισμού, θα εξεταστούν σε βάθος οι συνθήκες ανταγωνισμού στις αγορές καυσίμων προκειμένου να διευκρινιστεί κατά πόσον η ασυμμετρία στις τιμές αλλά και οι αυξήσεις την τελευταία διετία «οφείλονται στην απουσία συνθηκών αποτελεσματικού ανταγωνισμού, όσο και ζητήματα αναφορικά με τον μηχανισμό τιμολογιακής πολιτικής, την τήρηση αποθεμάτων ασφαλείας και άλλων πιθανών φραγμών εισόδου και ανάπτυξης της αγοράς και τη διατήρηση υψηλού περιθωρίου κέρδους από τις επιχειρήσεις του κλάδου». Η Επιτροπή επισημαίνει στην ανακοίνωσή της ότι η Ελλάδα συγκαταλέγεται στις ακριβότερες ευρωπαϊκές χώρες στις τιμές των υγρών καυσίμων προ φόρων (απλή αμόλυβδη βενζίνη και πετρέλαιο κίνησης), σε συνδυασμό με την ύπαρξη ασυμμετρικής προσαρμογής στη διαμόρφωση των τελικών τιμών των καυσίμων (τιμές αντλίας), ιδιαίτερα για βενζίνη 95 οκτανίων και πετρέλαιο θέρμανσης, και αύξησης του περιθωρίου κέρδους στα διάφορα στάδια της αξιακής αλυσίδας. Ειδικά για τα δύο αυτά προϊόντα επισημαίνει ότι η ασυμμετρία στις τιμές εμφανίζεται ταυτόχρονα με την αλλαγή της τιμής χονδρικής και εξακολουθεί να υφίσταται σωρευτικά ύστερα από πέντε ημέρες παρόλο που βαίνει μειούμενη.

Εφόσον διαπιστωθεί η ύπαρξη μη αποτελεσματικού ανταγωνισμού, η Επιτροπή θα δημοσιοποιήσει τις απόψεις της μέσω δημόσιας διαβούλευσης εντός 90 ημερών, από την εκκίνηση της εν λόγω διαδικασίας, η οποία θα διαρκέσει 30 ημέρες. Μετά το πέρας της διαβούλευσης και εφόσον η Επιτροπή διαπιστώσει ξανά ότι στον κλάδο δεν υπάρχουν συνθήκες αποτελεσματικού ανταγωνισμού, θα ανακοινώσει συγκεκριμένα μέτρα που θεωρεί απολύτως αναγκαία για τη δημιουργία συνθηκών ανταγωνισμού, τα οποία θα θέσει εκ νέου σε δημόσια διαβούλευση τουλάχιστον 30 ημέρες προτού τα επιβάλει με απόφασή της που έχει εκτελεστό χαρακτήρα. Εάν διαπιστώσει ότι η έλλειψη συνθηκών ανταγωνισμού οφείλεται και σε νομοθετικές και κανονιστικές ρυθμίσεις, θα γνωμοδοτήσει για την κατάργησή τους στον καθ’ ύλην αρμόδιο υπουργό. Μούδιασμα προκάλεσε στην αγορά η απόφαση της Επιτροπής. Τα διυλιστήρια, τα οποία βρίσκονται και εν αναμονή των αποφάσεων για τη φορολόγηση των κερδών του 2022 σε ποσοστό κατ’ ελάχιστον 33% σύμφωνα με το σχετικό μέτρο της Ε.Ε., απέφυγαν χθες οποιοδήποτε σχόλιο. «Η απόφαση που διαβάσαμε αναφέρεται σε συμπεράσματα. Περιμένουμε περισσότερα στοιχεία για να μπορούμε να σχολιάσουμε», δηλώνει στην «Κ» εκ μέρους των εταιρειών εμπορίας πετρελαιοειδών ο πρόεδρος του Συνδέσμου, Γιάννης Αληγιζάκης. Ενοχλημένη εμφανίζεται η πλευρά των πρατηριούχων, με τον αντιπρόεδρο του Συνδέσμου Πρατηριούχων και Εμπόρων Καυσίμων, Γιώργο Ασμάτογλου, να δηλώνει: «Να ψάξουν αλλού για το πού οφείλεται η χρονοκαθυστέρηση στη μετακύλιση των τιμών».

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT