Κίτρινη κάρτα στην Ηellenic Train για τον «εκτροχιασμό» δρομολογίων

Κίτρινη κάρτα στην Ηellenic Train για τον «εκτροχιασμό» δρομολογίων

Από τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων – Στο στόχαστρο οι καθυστερήσεις

2' 57" χρόνος ανάγνωσης

«Κίτρινη κάρτα» έβγαλε στην Ηellenic Train (πρώην TΡΑΙΝΟΣΕ) η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) για τις συστηματικές ακυρώσεις, τις καθυστερήσεις αλλά και την υποκατάσταση των δρομολογίων με λεωφορεία χωρίς να έχει ενημερώσει εγκαίρως το επιβατικό κοινό.

Σε ανακοίνωσή της, η ρυθμιστική αρχή καλεί την εταιρεία να υιοθετήσει οδηγία 5 σημείων, η οποία αφορά την έγκαιρη και έγκυρη πληροφόρηση των επιβατών για οποιαδήποτε καθυστέρηση ή κατάργηση δρομολογίου, ώστε να μη θίγεται το κοινωνικό δικαίωμα της ανεμπόδιστης μετακίνησής τους. Από την πλευρά της η Hellenic Train δεν έχει προβεί σε κάποιο επίσημο σχόλιο.

Η ΡΑΣ σε ανακοίνωσή της σημειώνει πως μέσα στο 2022 δέχθηκε πολλά παράπονα και αναφορές για την ελλιπή ενημέρωση και την κακή ποιότητα του μεταφορικού έργου της εταιρείας, εξαιτίας των προβλημάτων στα δρομολόγια του προαστιακού Αθήνας και Θεσσαλονίκης. Υπήρξαν επίσης αναφορές για υποκαταστάσεις των υπηρεσιών με λεωφορεία που διαφοροποιούν σε σημαντικό βαθμό τόσο τη διάρκεια του δρομολογίου όσο και τις στάσεις που πραγματοποιούνται. Πρόσφατο δημοσίευμα της «Κ» (7/11) αναφέρει πως τα παράπονα που έφτασαν στη ΡΑΣ το 2021, χρονιά που είχαν επιβληθεί περιορισμοί στις μετακινήσεις λόγω πανδημίας, ξεπέρασαν τις 4.000, με ένα μεγάλο μέρος να αφορά την καταβολή αποζημιώσεων και τη μη παροχή πληροφοριών σχετικά με τις καθυστερήσεις των δρομολογίων. Μάλιστα πηγές της Αρχής ανέφεραν πως ο αριθμός φέτος είναι πολύ πιο αυξημένος.

Η εταιρεία καλείται να υιοθετήσει οδηγία 5 σημείων για την έγκαιρη πληροφόρηση των επιβατών.

Η ΡΑΣ ζήτησε από την εταιρεία να της αποστέλλει μηνιαία αναφορά στην οποία θα αποτυπώνονται και θα αιτιολογούνται οι καθυστερήσεις, ακυρώσεις ή οι καταργήσεις δρομολογίων. Από την επεξεργασία των στοιχείων αλλά και από τη θέση που εξέφρασε η Hellenic Train για τις αιτίες των καθυστερήσεων, προκύπτει πως αυτές οφείλονται αφενός στην υποδομή (που διαχειρίζεται ο ΟΣΕ) και αφετέρου στην κατάσταση του τροχαίου υλικού, την έλλειψη προσωπικού λόγω COVID-19 και τη διαχείριση του πλήθους στις αποβάθρες.

Κίτρινη κάρτα στην Ηellenic Train για τον «εκτροχιασμό» δρομολογίων-1
Φωτ. ΑΠΕ

Τα μεγαλύτερα προβλήματα σε ποσοστό άνω του 50% οφείλονται σε καθυστερημένη αναχώρηση. Σύμφωνα με στοιχεία της Hellenic Train που δημοσίευσε η «Κ», τον Ιούλιο του 2022 από τα συνολικά 2.940 προγραμματισμένα δρομολόγια προαστιακού Αθήνας και Θεσσαλονίκης, τα 246 καταργήθηκαν ή ακυρώθηκαν (8,3%), με ένα μέρος να οφείλεται σε ελλείψεις σε μηχανοδηγούς λόγω ασθενείας. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα, ένας στους δύο να μην μπορεί να εκτελέσει τα δρομολόγια που του έχουν ανατεθεί, διότι είχε αρρωστήσει, λόγω COVID-19 κ.λπ. Τον Σεπτέμβριο του 2022 οι ακυρώσεις ήταν λιγότερες, καθώς μικρότερος αριθμός προσωπικού δήλωσε ασθένεια. Ετσι, οι ακυρώσεις των δρομολογίων του προαστιακού Αθήνας και Θεσσαλονίκης ήταν 133 σε σύνολο 2.856 δρομολογίων.

Η ΡΑΣ καλεί την Hellenic Train να γνωστοποιεί τις περιπτώσεις καθυστερήσεων, ακυρώσεων σε πραγματικό χρόνο μέσω των εφαρμογών, τύπου Telegram. Σε κάθε περίπτωση, αμέσως μόλις έχει την πληροφορία, να τη γνωστοποιεί χωρίς αδικαιολόγητη καθυστέρηση προκειμένου να επιλέξει ο επιβάτης άλλο τρόπο μεταφοράς. Επίσης, καλεί την εταιρεία να γνωστοποιεί τις περιπτώσεις υποκατάστασης της υπηρεσίας μεταφοράς με οδικά μέσα πριν από την έκδοση του εισιτηρίου.

Πηγές από την Αρχή αναφέρουν πως η μη έγκαιρη ενημέρωση ενδέχεται να γίνεται για εμπορικούς λόγους, προκειμένου δηλαδή να μην αποθαρρυνθεί ο κόσμος να αγοράσει εισιτήριο. Σε περίπτωση διαταραχής των δρομολογίων με δική της υπαιτιότητα, με κυριότερες την κατάσταση του τροχαίου υλικού και την έλλειψη προσωπικού, η ΡΑΣ ζητεί από την Hellenic Train να εφαρμόσει διορθωτικές ενέργειες για τον περιορισμό τους. Η οδηγία πρέπει να εφαρμοστεί από την εταιρεία άμεσα, ενώ έχει περιθώριο ενός μήνα για να προσδιορίσει το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης μέτρων για τη βελτίωση της κατάστασης. Σημειώνεται πως τώρα ο ΟΣΕ κατάφερε να επαναλειτουργήσει –σε ορισμένους σταθμούς (π.χ. Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Λιανοκλάδι, Λάρισα, προαστιακός αεροδρομίου)– το σύστημα που θα ενημερώνει τους επιβάτες για τα δρομολόγια από τις οθόνες.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT