Σχέδιο μείωσης των εκκρεμών επικουρικών σε ένα εξάμηνο

Σχέδιο μείωσης των εκκρεμών επικουρικών σε ένα εξάμηνο

Για τους νέους στόχους του ΕΦΚΑ μιλάει ο διοικητής του, Π. Δουφεξής

10' 15" χρόνος ανάγνωσης

Τουλάχιστον 200 «τοπικοί μάνατζερ» μαζί με τους 24 νέους γενικούς διευθυντές –από τον ιδιωτικό τομέα αλλά και από τη δεξαμενή των έμπειρων στελεχών της δημόσιας διοίκησης– έρχονται στον ΕΦΚΑ προκειμένου να στηρίξουν τον μετασχηματισμό του φορέα σε έναν σύγχρονο, ψηφιοποιημένο και ευέλικτο δημόσιο οργανισμό. Με συνέντευξή του στην «Κ» ο διοικητής του φορέα Παναγιώτης Δουφεξής ανοίγει τα χαρτιά του και αποκαλύπτει τον σχεδιασμό τόσο άμεσα, για το 2023, όσο και μακροπρόθεσμα. Παραδέχεται ότι το προηγούμενο διάστημα ο ΕΦΚΑ έκανε το προφανές, στόχευσε στην εκκαθάριση του στοκ των εκκρεμοτήτων, και πλέον έχουν μείνει λίγες και δύσκολες περιπτώσεις. Γι’ αυτές αλλά και για όλες τις συντάξεις που εκδίδονται χωρίς να έχουν συμπεριληφθεί σημαντικοί χρόνοι ασφάλισης, άρα είναι χαμηλότερες από το αναμενόμενο, σύμφωνα με τον κ. Δουφεξή, θα αποσταλεί email προς τους ενδιαφερομένους.

– Κλείνοντας το 2022, έχει επιτευχθεί ο στόχος εκκαθάρισης του «στοκ» των αιτήσεων συνταξιοδότησης;

– Εχει ολοκληρωθεί το 98% των ληξιπρόθεσμων εκκρεμοτήτων στις κύριες συντάξεις, έχουν απομείνει συντάξεις που αφορούν δύσκολες περιπτώσεις, που υπάρχουν χρέη, δικαστικές αμφισβητήσεις ή ασφάλιση σε πολλά ταμεία. Τις υποθέσεις αυτές τις κυνηγάμε μία προς μία για να τις ολοκληρώσουμε. Στο τέλος του προηγούμενου μήνα οι υπάλληλοι του ΕΦΚΑ εκκαθάρισαν 3.500 τέτοιες συντάξεις του 2021 και πιστεύω ότι μέσα σε αυτές τις λίγες ημέρες που απομένουν έως το τέλος του 2022, συνολικά, οι υποθέσεις αυτές θα έχουν πέσει κάτω από τις 5.000.

– Πώς θα γίνει αυτό;

– Σκοπεύουμε από την επόμενη κιόλας εβδομάδα να στείλουμε email σε όσους συνταξιούχους έχουν ακόμη εκκρεμότητα με τον ΕΦΚΑ, καλώντας τους να μπουν στο «ψηφιακό δωμάτιο» για ενημέρωση και να δώσουν τη συγκατάθεσή τους, ώστε να μπουν πιστοποιημένοι επαγγελματίες και στο κομμάτι της πιστοποίησης του ασφαλιστικού χρόνου. Μέσα στο επόμενο 10ήμερο εκτιμώ πως θα είναι εφικτό να λειτουργήσει το απαιτούμενο πληροφοριακό σύστημα. Με αυτόν τον τρόπο θα δείξουμε ότι είμαστε δίπλα στον ασφαλισμένο, ουσιαστικά και αποτελεσματικά.

– Υπάρχουν όμως και άλλες εκκρεμότητες, όπως οι επικουρικές, οι διεθνείς, η παράλληλη ασφάλιση… Τι γίνεται με αυτές;

– Oπως αντιλαμβάνεστε, όλο το προηγούμενο διάστημα είχε δοθεί προτεραιότητα σε ανθρώπους που δεν έπαιρναν καθόλου σύνταξη. Πλέον, καθώς ολοκληρώνεται το λογισμικό για την έκδοση όλων των συντάξεων, προχωράμε και τις υπόλοιπες υποθέσεις. Σε ό,τι αφορά τις διεθνείς, ναι, υπάρχουν εκκρεμότητες. Αν και σε αυτές έχει σημειωθεί μια αρκετά σημαντική πρόοδος, είμαστε περίπου στις 25.000. Είναι το αμέσως επόμενο «πρότζεκτ» που θα πρέπει να αναλάβουμε προς επίλυση. Ηδη έχουμε καταφέρει να ολοκληρώσουμε τον επανυπολογισμό σε 45.000 διεθνείς συντάξεις, που εκκρεμούσε από το 2016, προκειμένου να υπολογιστούν σωστά οι αυξήσεις που θα πρέπει να λάβουν αυτοί οι άνθρωποι. Υπάρχουν, επίσης, περίπου 2.500 εκκρεμότητες που δουλεύονται αυτό το διάστημα.

– Οι επικουρικές;

– Εχουμε μπει στην τελική φάση για την αντιμετώπιση και του θέματος των επικουρικών. Μέσα στο επόμενο εξάμηνο θα έχουμε μια πολύ σημαντική αποκλιμάκωση των επικουρικών. Θα έχουν δρομολογηθεί σχεδόν όλες οι ληξιπρόθεσμες. Ηδη τέθηκε σε λειτουργία ο Πύργος Ελέγχου για τις επικουρικές και από την Παρασκευή έχουμε όλα τα εργαλεία που απαιτούνται –όπως είχαμε και για τις κύριες– προκειμένου πλέον να ξεκινήσει η εκκαθάρισή τους. Αλλωστε, με την εκκαθάριση των κύριων οι εισηγητές έχουν πλέον περισσότερο χρόνο που θα αξιοποιηθεί για την εκκαθάριση και των υπόλοιπων εκκρεμοτήτων.

– Και μένουν οι περιπτώσεις παράλληλων συντάξεων;

Εχει ολοκληρωθεί το 98% των ληξιπρόθεσμων εκκρεμοτήτων στις κύριες συντάξεις.

– Σε όλες τις περιπτώσεις παράλληλης ασφάλισης έχουμε πλέον το κατάλληλο λογισμικό –στο οποίο ήταν πολύ δύσκολο να εκπαιδευτεί το προσωπικό– και πλέον εκδίδονται και νέες αλλά και παλαιές συντάξεις.

– Οι νέες συντάξεις βγαίνουν με λάθη;

– Εννοείτε αυτές που βγαίνουν με την αυτόματη διαδικασία…

– Ο κόσμος, κ. Διοικητά, δεν ξέρει με ποιον τρόπο βγαίνει η σύνταξή του. Αυτό που μπορεί να ξέρει είναι αν το ποσό που πήρε είναι αυτό που περίμενε.

– Λάθη δεν υπάρχουν. Εχουν όμως βγει συντάξεις χωρίς να έχει προσμετρηθεί όλος ο ασφαλιστικός χρόνος. Και αυτό γιατί με τις αυτοματοποιήσεις και τις fast track διαδικασίες λαμβάνεται υπόψη ο χρόνος που είναι ψηφιακά αποτυπωμένος. Εάν δεν τον βρήκε το σύστημα, δεν υπολογίζεται. Υπό αυτή την έννοια, ναι, υπάρχουν συντάξεις που το ποσό υπολείπεται, σε κάποιες ακραίες περιπτώσεις ακόμη και κατά 50% εάν πρόκειται για συντάξεις με χρόνο ασφάλισης μοιρασμένο μεταξύ ΙΚΑ και ΟΑΕΕ για παράδειγμα. Οι περιπτώσεις αυτές αντιμετωπίζονται και ήδη έχουν αντιμετωπιστεί οι περισσότερες εξ αυτών, κατά προτεραιότητα, από εισηγητές. Και πάντα, η πιθανότητα λάθους υπάρχει, όπως υπήρχε, είτε γίνεται με τη χειρόγραφη διαδικασία είτε με την αυτοματοποιημένη. Γι’ αυτό πάντα υπάρχει η λογική της ένστασης και της επανεξέτασης. Κι όσο δεν υπάρχει πλέον στοκ εκκρεμών ληξιπρόθεσμων συντάξεων τόσο πιο γρήγορα θα επανεξετάζονται αυτές οι συντάξεις.

– Μήπως όμως η νέα αυτή διαδικασία επανεξέτασης δημιουργεί μια νέα μεγάλη δεξαμενή εκκρεμοτήτων;

– Οχι, σε καμία περίπτωση. Με βάση τα στοιχεία που έχουμε ελέγξει αλλά και τον έλεγχο που κάναμε στις διαδικασίες πριν από την ενεργοποίηση των νέων λογισμικών, από τις 100 συντάξεις που εκδίδονται, οι 80 δεν έχουν καμία απόκλιση. Είναι δεδομένο πως όλα τα νέα εργαλεία που χρησιμοποιούμε βοήθησαν στην απεμπλοκή του στοκ των συντάξεων. Οπως είναι και προφανές ότι δεν έχουν συμπεριληφθεί όλοι οι ασφαλιστικοί χρόνοι σε όλες τις περιπτώσεις. Κι αυτό, επανέρχομαι, γίνεται γιατί δεν είναι ψηφιοποιημένος όλος ο ασφαλιστικός χρόνος. Αυτές θα υπολογιστούν κανονικά και θα αποδοθούν οι σωστές συντάξεις στο αμέσως προσεχές διάστημα. Ηδη εκδίδονται συντάξεις μετά από επανεξέταση. Αλλά και όπως σας είπα, θα σταλούν email σε ασφαλισμένους, όπου υπάρχουν προβλήματα, να δοθεί εξουσιοδότηση σε πιστοποιημένους δικηγόρους και λογιστές για να αποτυπώσουν ψηφιακά τον ασφαλιστικό χρόνο του ενδιαφερομένου.

– Βέβαια, ο ΕΦΚΑ δεν είναι μόνο συντάξεις. Υπάρχουν και οι υπόλοιποι ασφαλισμένοι που σε πολλές περιπτώσεις ακόμη ταλαιπωρούνται…

– Εχουν γίνει ήδη πολλά. Μην ξεχνάτε πως ο ΕΦΚΑ πέρασε μια πολύ δύσκολη διαχείριση λόγω της πανδημίας. Αναστολές πληρωμών, μείωση εισφορών μέσω του «Συν-Εργασία» και άλλα προγράμματα που χρησιμοποιήθηκαν από το υπουργείο Εργασίας για να στηρίξουν επιχειρήσεις και εργαζομένους πέρασαν όλα από τον ΕΦΚΑ. Πλέον έχουν ψηφιοποιηθεί όλοι οι ασφαλιστικοί χρόνοι, έχουν καταβληθεί οι αναλογούσες εισφορές κ.λπ. Εχει επίσης ολοκληρωθεί ο έλεγχος Δηλωθέντων – Καταβληθέντων. Το κάθε νομικό πρόσωπο γνωρίζει τι έχει πληρώσει και τι χρωστάει. Οπως και ο ΕΦΚΑ.

– Για παράδειγμα, στους μη μισθωτούς δεν υπάρχει πρόβλημα όσον αφορά στις εκκαθαρίσεις εισφορών;

– Στους ελεύθερους επαγγελματίες μέχρι το τέλος του έτους θα έχει ολοκληρωθεί η εκκαθάριση του 2021, για όσους έχουν παράλληλη απασχόληση. Ομως για εμένα το μεγαλύτερο πρόβλημα αφορά την ανάρτηση των ειδοποιητηρίων για την καταβολή εισφορών πέντε ημέρες πριν από την καταληκτική ημερομηνία πληρωμής. Αυτόν τον χρόνο θέλουμε να τον διευρύνουμε. Αν και ακούγεται απλό, πρόκειται για μια πολύ μεγάλη παρέμβαση, καθώς όλα τα συστήματα του ΕΦΚΑ έχουν στηθεί με τη διαδικασία ροών. Αυτή η διαδικασία για να αλλάξει απαιτείται πάρα πολλή δουλειά.

Σχέδιο μείωσης των εκκρεμών επικουρικών σε ένα εξάμηνο-1
Ηδη βρίσκεται στον «αέρα» διαγωνιστική διαδικασία για το νέο ολοκληρωμένο πληροφοριακό σύστημα του οργανισμού.

Με 200 τοπικούς μάνατζερ και νέα έργα η επόμενη μέρα στον ΕΦΚΑ

– Δεν είναι καιρός ο ΕΦΚΑ να περάσει κι αυτός στη νέα ψηφιοποιημένη εποχή και να μετατραπεί σε έναν σύγχρονο δημόσιο οργανισμό;

– Πράγματι, μέχρι σήμερα το βάρος μας έπεσε στο να εκκαθαριστούν οι εκκρεμείς συντάξεις.  Ηταν και υποχρέωσή μας να το κάνουμε αυτό. Ομως, ο μεγάλος μας στόχος είναι να μετασχηματιστεί ο ΕΦΚΑ. Είναι το όραμά μας, για ένα άλλου είδους μοντέλο λειτουργίας του φορέα και κατ’ επέκταση λειτουργίας της δημόσιας διοίκησης.
 
– Πώς θα γίνει αυτό;

– Οπως γνωρίζετε, ξεκινάμε άμεσα τις διαδικασίες στελέχωσης των γενικών διευθύνσεων του οργανισμού με νέες διαδικασίες εκτός διαγωνιστικής διαδικασίας ΑΣΕΠ, αξιοποιώντας τα όπλα που μας έδωσε ο τελευταίος νόμος για τον εκσυγχρονισμό του ΕΦΚΑ. Ηδη εγκρίθηκε η νέα πολιτική προσλήψεων γενικών διευθυντών. Στόχος μας είναι άμεσα, πριν από το τέλος του έτους, να βγει και η προκήρυξη που θα απευθύνεται σε ανθρώπους του ΕΦΚΑ και του Δημοσίου, που έχουν τα τυπικά προσόντα και γνωρίζουν καλά πώς λειτουργεί ο φορέας, αλλά και σε ανθρώπους του ιδιωτικού τομέα. Με αυτόν τον τρόπο θέλουμε ο ΕΦΚΑ να αποκτήσει ικανό και αποτελεσματικό μάνατζμεντ. Επίσης, όμως, θέλουμε άξια και ικανά στελέχη που υπάρχουν στον οργανισμό και είναι εκτός επετηρίδας, να βγουν μπροστά.
 
– Η προκήρυξη και για τους διευθυντές πότε θα βγει;

– Πρόκειται για το επόμενο βήμα που σχεδιάζουμε. Πρόκειται για περίπου 200 θέσεις, περιφερειακών μάνατζερ θα τολμούσα να πω, που θα οργανώνουν τον ΕΦΚΑ σε τοπικό επίπεδο. Γι’ αυτό άλλωστε απαιτείται πρώτα η τοποθέτηση των γενικών διευθυντών, προκειμένου στη συνέχεια να στηριχθεί όλο αυτό το εγχείρημα. Είναι σαφές ότι ο μεγάλος μετασχηματισμός του φορέα θα γίνει με την τοποθέτηση των νέων διευθυντών, λόγω πλήθους και διασποράς, γιατί μιλάμε για 200 άτομα που θα καλύπτουν τις ανάγκες του οργανισμού από τη Ροδόπη έως την Κρήτη. Μιλάμε για ένα νέο, αποκεντρωμένο μοντέλο διοίκησης και διαχείρισης των υποθέσεων του οργανισμού. Οι τοπικές μονάδες λειτουργίας του ΕΦΚΑ, οι τοπικές διευθύνσεις, είναι αυτές που σηκώνουν το βάρος του οργανισμού. Αρα χρειάζονται ικανότατα στελέχη.
 
– Ο νόμος προβλέπει και πριμ παραγωγικότητας για τους υπαλλήλους; Τι θα αλλάξει σε αυτό;

– Πρέπει πρώτα να στηθεί το μάνατζμεντ, να τεθούν οι μετρήσιμοι στόχοι και στη συνέχεια να εφαρμοστεί το νέο σύστημα για πριμ παραγωγικότητας. Και αυτό γιατί πεποίθησή μου είναι ότι δεν μπορεί να παίρνουν όλοι από κάτι. Στόχος είναι να αμείβονται επιπλέον οι υπάλληλοι που αξίζουν, δουλεύουν και παράγουν. Συνεπώς, για λίγο ακόμη θα πάμε με το ισχύον σύστημα.

– Εκτός όμως από τους ανθρώπους χρειάζονται και μηχανήματα. Εχουμε ξεπεράσει το πρόβλημα της έλλειψης σε χαρτί και μελάνι όσον αφορά τους εκτυπωτές, ή ακόμη χειρότερα, της έλλειψης ηλεκτρονικών υπολογιστών;

– Οτι δεν έχουμε μελάνι, το έχουμε ξεπεράσει 100%. Δυστυχώς, το ότι δεν έχουμε υπολογιστές δεν το έχουμε ξεπεράσει ακόμη 100%. Εχουν γίνει σημαντικές προμήθειες σε Η/Υ, όμως ο τελευταίος διαγωνισμός έχει «μπλοκαριστεί» από προσφυγές των υποψήφιων αναδόχων, δυστυχώς αυτός είναι ο νόμος και δεν έχουμε παρά να περιμένουμε λίγο ακόμη.
 
– Και με το σχέδιο για τη δημιουργία ενός ολοκληρωμένου πληροφοριακού συστήματος τι γίνεται;

– Τα έργα που σηματοδοτούν την επόμενη μέρα του ΕΦΚΑ, εκτός από την προμήθεια υπολογιστών και λειτουργικών εργαλείων, είναι η αναβάθμιση των πληροφοριακών συστημάτων. Ηδη βρίσκεται στον αέρα διαγωνιστική διαδικασία για το νέο ολοκληρωμένο πληροφοριακό σύστημα του οργανισμού. Ο διαγωνισμός λήγει 30 Ιανουαρίου και ευελπιστώ ότι θα υπάρξει σύντομα ανάδοχος για να τρέξει το έργο αυτό, που θα οδηγήσει στην ενοποίηση όλων των πληροφοριακών συστημάτων, όλων των ταμείων που εντάχθηκαν στον ΕΦΚΑ. Θέλουμε να δημιουργήσουμε ένα πληροφοριακό σύστημα, απλό στη χρήση του, αποτελεσματικό και λειτουργικό, τόσο για τον ασφαλισμένο όσο και για τον υπάλληλο. Τα οφέλη του βέβαια θα τα βλέπουμε σταδιακά, μέσα στα επόμενα 2 με 3 χρόνια. Το δεύτερο υποέργο αυτής της κατηγορίας αφορά την ηλεκτρονική διακίνηση εγγράφων. Ο διαγωνισμός θα βγει κι αυτός μέσα στο επόμενο 15νθήμερο. Ετσι, θα καταργηθεί η έννοια του πρωτοκόλλου, της εσωτερικής αλληλογραφίας, του ταχυδρομείου κ.λπ. Παράλληλα, τρέχει ένα μεγάλο έργο ψηφιοποίησης της ασφαλιστικής ιστορίας που θα τροφοδοτήσει το σύστημα Ατλας, καθώς κι ένα έργο –ήδη αξιολογούμε τις προσφορές– για data entry.

Ερχονται προσλήψεις   

Αν το 2022 χαρακτηρίζεται από την εκκαθάριση των εκκρεμών συντάξεων, το 2023 ποιος θα είναι ο στόχος σας; 

– Εξετάζουμε την αναμόρφωση σε πληροφοριακή βάση του Κέντρου Είσπραξης Ασφαλιστικών Οφειλών. Στήθηκε το 2003 κι έκτοτε δεν έχει γίνει καμία αναβάθμιση. Σήμερα έχουν μεταφερθεί όλα τα χρέη και απαιτείται αναβάθμιση των συστημάτων προκειμένου να μην υπάρχουν προβλήματα, για παράδειγμα στη λήψη ασφαλιστικής ενημερότητας συνταξιούχων ή ασφαλισμένων που εξυπηρετούν τις ρυθμίσεις τους. Συνεπώς, πρώτος στόχος είναι μέσα στο α΄ εξάμηνο να έχουμε προχωρήσει σε σημαντικές αλλαγές. Δεύτερος στόχος είναι οι προσλήψεις. Ηδη έχει βγει μια προκήρυξη 175 θέσεων από το ΑΣΕΠ και βάσει του προγραμματισμού μέχρι τον Απρίλιο θα έχουμε την προσέλευση του νέου προσωπικού. Εχουν μάλιστα εγκριθεί για τον οργανισμό και άλλες 500 προσλήψεις και αναμένουμε από το ΑΣΕΠ σε ποια διαγωνιστική διαδικασία θα μας εντάξει, ενώ αξιοποιούμε και το πρόγραμμα της ΔΥΠΑ και απασχολούμε άλλα 500 άτομα ηλικίας 55-65 ετών. Τρίτον, προωθούμε την ηλεκτρονική εξυπηρέτηση των ασφαλισμένων για υπηρεσίες όπως, για παράδειγμα, η έκδοση ασφαλιστικής ενημερότητας κ.λπ. Θέλουμε να μάθουν οι πολίτες πως πρόκειται για απλές και γρήγορες διαδικασίες που δεν θα απαιτούν πλέον φυσική παρουσία, γλιτώνοντας χρόνο και κόπο για όλους. Επίσης, τέταρτον, έχει υποβληθεί στην Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων ο νέος κανονισμός προμηθειών προκειμένου στη συνέχεια να εγκριθεί από το Δ.Σ. του ΕΦΚΑ, ώστε να καταστεί πιο ευέλικτη και αποτελεσματική η λειτουργία του φορέα. Τέλος, εντός του 2023 θα ξεκινήσει η λειτουργία της εταιρείας ειδικού σκοπού για την αποτελεσματική αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του ΕΦΚΑ που είναι το προφανές, αλλά και για την αναβάθμιση και τη στέγαση σε αξιοπρεπείς χώρους όλων των υπηρεσιών του οργανισμού. 

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT